
Fot. fb/Wielton
Wyniki finansowe pod presją
Wielton odnotował 103,24 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w I półroczu 2025 r. wobec 37,95 mln zł straty rok wcześniej. Strata operacyjna sięgnęła 75,24 mln zł wobec 22,8 mln zł straty rok wcześniej. Strata EBITDA wyniosła 29,7 mln zł wobec 20,2 mln zł zysku rok wcześniej.
– Europejska branża TSL funkcjonuje w złożonym otoczeniu. Choć w niektórych krajach obserwujemy oznaki stabilizacji i pierwsze wzrosty, sektor nadal mierzy się z wyzwaniami wynikającymi m.in. z niestabilności gospodarczej i zmian legislacyjnych. W drugim kwartale br. zaburzona płynność finansowa wpłynęła negatywnie na nasze łańcuchy dostaw i efektywność produkcji. W związku z tym działania koncentrowaliśmy na obszarach zapewniających szybki spływ gotówki. Ponadto w celu usprawnienia procesów zarządczych i kontrolnych rozpoczęliśmy optymalizację i częściową reorganizację struktury Grupy. Jestem przekonany, że nasze wszystkie aktywności i podjęte kroki przyczynią się do poprawy sytuacji Grupy Wielton w kolejnych miesiącach – mówi prezes Paweł Szataniak, cytowany w komunikacie.
Sprzedaż i udziały rynkowe
Przychody ze sprzedaży spadły do 1035,15 mln zł wobec 1136,97 mln zł rok wcześniej. Grupa sprzedała 7563 pojazdy wobec 7877 rok wcześniej, co oznacza spadek o 4 proc. r/r. Mimo tego Wielton utrzymał silną pozycję na większości strategicznych rynków.
Na rynku francuskim, mniejszym o ponad 13 proc., spółka Fruehauf z udziałem 18,9 proc. pozostała liderem. W Polsce, gdzie rynek naczep i przyczep wzrósł o 4,1 proc. r/r, spółki Wielton, Langendorf i Fruehauf zajęły trzecie miejsce, zwiększając udziały z 13 do 14 proc. W Wielkiej Brytanii, przy rynku większym o niemal 20 proc., Lawrence David poprawił udziały do 6,2 proc. i awansował na czwartą pozycję.
W Niemczech, przy spadku rynku o 20 proc., spółki Langendorf i Wielton GmbH uplasowały się na piątej pozycji z udziałami 2,7 proc. W Europie Środkowej i Wschodniej udział Wieltonu wyniósł 5,7 proc., co pozwoliło utrzymać piątą pozycję. We Włoszech, gdzie rynek urósł o 8 proc. r/r, spółki Viberti, Fruehauf i Guillén osiągnęły 7,5 proc. udziału, zajmując piątą lokatę.
W ujęciu jednostkowym strata netto w pierwszym półroczu wyniosła 73,35 mln zł wobec 25,55 mln zł straty rok wcześniej.
Grupa Wielton jest jednym z trzech największych producentów naczep, przyczep i zabudów samochodowych w Europie oraz w czołowej dziesiątce globalnych wytwórców w tej branży. Spółka jest notowana na GPW od 2007 r. i wchodzi w skład indeksu sWIG80. W 2024 r. jej przychody sięgnęły 2,1 mld zł.