ykqqncim
PARTNER SERWISU
jytugsto

PKP Cargo z pierwszym od lat zyskiem netto. Restrukturyzacja przynosi efekty

Omawiane walory:

PKP Cargo zakończyło II kwartał 2025 roku z 30,7 mln zł zysku netto wobec ponad 335 mln zł straty rok wcześniej. Spółka podkreśla, że poprawa wyników to efekt działań restrukturyzacyjnych i optymalizacyjnych.

PKP, Cargo, z, pierwszym, od, lat, zyskiem, netto, Restrukturyzacja, przynosi, efekty,

(Fot. spółka)

Powrót do rentowności po serii strat

W II kwartale 2025 roku PKP Cargo odnotowało 30,7 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej. Rok wcześniej spółka miała 335 mln zł straty. Zysk operacyjny wyniósł 75,1 mln zł wobec 366,4 mln zł straty, a zysk EBITDA sięgnął 65,4 mln zł wobec 114,6 mln zł rok wcześniej. Przychody spadły do 893,3 mln zł z 1 119,8 mln zł rok wcześniej.

pkpcargo, zysk

Źródło: Opracowanie własne/StockWatch.pl

Półrocze ze stratą, ale z poprawą dynamiki

W pierwszych sześciu miesiącach 2025 roku grupa miała 17,9 mln zł straty netto wobec 453,1 mln zł rok wcześniej. Przychody ze sprzedaży sięgnęły 1 821,2 mln zł wobec 2 300,5 mln zł w analogicznym okresie 2024 roku. EBITDA wyniosła 140,2 mln zł wobec 237 mln zł przed rokiem. EBIT sięgnął 54,7 mln zł i był lepszy o 517,9 mln zł niż rok wcześniej.

– spadek przychodów z tytułu umów z klientami (w tym przede wszystkim przychodów z usług przewozowych i spedycji) był bezpośrednim efektem spadku przewiezionej masy oraz jednostkowych stawek przewozowych […];

– spadek kosztów amortyzacji i odpisów z tytułu utraty wartości, będący głównie rezultatem utworzonych odpisów z tytuły utraty wartości w okresie 2024 roku oraz I półroczu 2025 roku, które skutkują obniżoną bazą środków trwałych podlegających amortyzacji;

– spadek kosztów zużycia energii trakcyjnej i paliwa trakcyjnego powiązany ze spadkiem pracy przewozowej;

– spadek kosztów usług dostępu do infrastruktury głównie w związku ze spadkiem pracy przewozowej;

– spadek kosztów usług transportowych (w tym zwłaszcza spedycji) powiązany głównie ze spadkiem pracy przewozowej;

– spadek kosztów świadczeń pracowniczych jako wynik restrukturyzacji Grupy oraz programu zwolnień z obowiązku świadczenia pracy przeprowadzonych w 2024 roku […];

– spadek kosztów na pozycji pozostałe zmiany wynikał głównie ze spadku kosztów odsetek od zobowiązań handlowych oraz pozostałych zobowiązań, spadku wartości czynszów i opłat za użytkowanie nieruchomości i taboru oraz spadku wartości sprzedanych materiałów i towarów – czytamy w raporcie.

Restrukturyzacja i nowe projekty

– Nasze wyniki za I połowę roku, a w szczególności za II kwartał są zgodne z naszymi założeniami. Konsekwentnie, krok po kroku realizujemy działania restrukturyzacyjne, naprawcze i optymalizacyjne. Widzimy ich efekty, które przekładają się na poprawę wyników i pierwszy od wielu kwartałów zysk netto. Stabilizujemy płynność finansową, co pozwala nam na aktywne zarządzanie kontraktami pod kątem rentowności – powiedział Michał Łotoszyński, członek zarządu ds. finansowych.

– Wszystkie prowadzone przez nas działania mają na celu stworzenie nowoczesnej, efektywnej i stabilnej finansowo Grupy. Głębokie zmiany strukturalne, które dokonujemy, optymalizacja struktury i wdrożenie nowoczesnych procesów umożliwią skuteczne konkurowanie na rynku przewozów towarowych. W najbliższych miesiącach przewidujemy uruchomienie kolejnych projektów takich jak: nowy system motywacyjny, wartościowanie stanowisk pracy oraz mapowanie, ujednolicenie, uproszczenie i automatyzację procesów biznesowych w całej organizacji – powiedziała Agnieszka Wasilewska-Semail, prezes zarządu.

Koszty w dół, zwolnienia w toku

PKP Cargo wskazuje, że koszty świadczeń pracowniczych zmniejszyły się z 1 019 mln zł w I półroczu 2024 roku do 810 mln zł w analogicznym okresie 2025 roku. Spółka przeprowadza zwolnienia grupowe obejmujące do 500 pracowników, które mają zostać zakończone we wrześniu 2025 roku.

Nowa struktura handlowa i większe udziały w rynku

W pierwszym półroczu 2025 roku spółka wdrożyła zmiany w pionie handlowym, tworząc nowe biura odpowiadające za poszczególne grupy towarowe oraz biuro regionalne. Celem jest intensyfikacja współpracy z klientami i poprawa obsługi. PKP Cargo zawarło 84 nowe umowy handlowe. Według danych UTK udział spółki w przewiezionej masie towarowej wzrósł z 25,3 proc. w lipcu do 26,7 proc. w sierpniu 2025 roku.

Plan restrukturyzacyjny spółki, złożony 30 czerwca 2025 roku, zakłada wdrożenie szeregu działań do końca 2026 roku. Ich celem jest przywrócenie rentowności, odzyskanie zdolności regulowania zobowiązań i wzmocnienie pozycji rynkowej PKP Cargo. Grupa jest jednym z największych operatorów kolejowych przewozów towarowych w Polsce i Unii Europejskiej, notowanym na warszawskiej giełdzie od 2013 roku.

Grupa PKP Cargo jest operatorem kolejowych przewozów towarowych w Polsce i Unii Europejskiej. PKP Cargo zadebiutowało w 2013 r. na warszawskiej giełdzie. W 2024 r. miało 4 460 mln zł skonsolidowanych przychodów.

StockWatch.pl

StockWatch.pl wspiera inwestorów indywidualnych dostarczając m.in:

- analizy raportów finansowych i prospektów emisyjnych spółek przygotowywane przez zawodowych, niezależnych finansistów,

- moderowane forum użytkowników wolne od chamstwa i naganiania,

- aktualne i zweryfikowane przez pracownika dane finansowe spółek,

- narzędzia analizy fundamentalnej i technicznej.

>> Sprawdź z czego możesz korzystać za darmo i co oferujemy w Strefie Premium

Na podobny temat



Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Kampanie reklamowe - emisje akcji, obligacji, crowdfunding udziałowy Forex Kursy walut Akcje Giełda Waluty Kryptowaluty
Trading jest ryzykowny i możesz stracić część lub całość zainwestowanego kapitału. Treści publikowane w portalu służą wyłącznie celom informacyjnym i edukacyjnym. Nie stanowią żadnego rodzaju porady finansowej ani rekomendacji inwestycyjnej. Portal StockWatch.pl nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie lektury zawartych w nim treści.
peek-a-boo
×

50% rabatu na dostęp do Strefy Premium StockWatch.pl dla uczestników programu Orlen w portfelu!

Sprawdź
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat