
(Fot. mat. prasowe)
W II kw. 2023 roku Asbis wypracował 11,24 mln USD zysku netto, w porównaniu do 11,07 mln USD rok wcześniej. Lepiej wypadł zysk operacyjny, który w ujęciu rocznym wzrósł z 19,5 mln USD do 21,33 mln USD. Zysk EBITDA sięgnął 23,17 mln USD wobec 20,78 mln USD zysku rok wcześniej. Spółka jest zadowolona z wyników, biorąc pod uwagę trwającą wojnę na Ukrainie, wysoką inflację, rosnące stopy procentowe i słabszy popyt w krajach regionu EMEA.
– Biorąc pod uwagę wciąż trwającą wojnę na Ukrainie, naszym drugim co do wielkości rynku, jesteśmy bardzo zadowoleni z osiągnięć Grupy w II kwartale 2023 roku. Na nadchodzące miesiące 2023 roku patrzymy z wiarą i optymizmem. Mamy wiele obszarów wzrostu, ponieważ dalej inwestujemy w rozwój robotyki i rozwój nowych rynków, takich jak Azja Środkowa, Europa Zachodnia i Afryka – czytamy w raporcie kwartalnym.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 674,15 mln USD w II kw. 2023 r. wobec 516,42 mln USD rok wcześniej. Spółka odnotowała także wzrost kosztów sprzedaży i zarządu.
– Patrząc na wyniki, w II kw. 2023 r. przychody wyniosły 674,1 mln USD (wzrost o 30,5 proc. w porównaniu do II kw. 2022 r.). Marża zysku brutto ustabilizowała się na poziomie 8,04 proc. Zysk operacyjny (EBIT) wzrósł o 12,2 proc. i osiągnął 54,2 mln USD w porównaniu do 48,3 mln USD w II kw. 2022 r. Zysk netto [ogółem] poprawił się i osiągnął 11,2 mln USD, co oznacza wzrost o 1,5 proc. w stosunku do porównywalnego okresu ubiegłego roku – podano.
Spółka podkreśliła, że w II kwartale 2023 roku kontynuowała strategię inwestowania na perspektywicznych rynkach, takich jak kraje Azji Centralnej, Kaukazu i Afryki, ale także w Europie Zachodniej, budując silne zespoły, dzięki którym może dynamicznie zwiększać sprzedaż. Kontynuowała też wzmacnianie i rozwój portfolio produktów i usług IT o zaawansowane technologicznie rozwiązania, w tym pion związany z robotyką – ASBIS Robotic Solutions (AROS).
– Wzrost sprzedaży w ujęciu kwartalnym odzwierciedla silny wzrost we wszystkich geograficznych segmentach sprawozdawczych spółki. Regiony byłego Związku Radzieckiego oraz Europy Środkowej i Wschodniej tradycyjnie miały największy udział w przychodach Grupy. Udział krajów byłego Związku Radzieckiego w przychodach ogółem wzrósł do 48,02 proc. w II kw. 2023 r. w porównaniu do 45,50 proc. w II kw. 2022 r. W II kwartale 2023 r. wiele linii produktowych odnotowało wzrosty. Liderem sprzedaży spółki pozostały smartfony, procesory i laptopy – czytamy dalej w raporcie.
W całym I półroczu spółka miała 28,83 mln USD skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 27,13 mln USD zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 1.396,14 mln USD w porównaniu z 1.211,04 mln USD rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 53,78 mln USD wobec 46,43 mln USD zysku w tym ujęciu rok wcześniej.
Asbis Enterprises Plc jest jednym z czołowych dystrybutorów produktów branży informatycznej na rynkach wschodzących Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA). Spółka jest notowana na warszawskiej giełdzie od 2007 r.; wchodzi w skład indeksu mWIG40. Skonsolidowane przychody Asbis wyniosły 2,69 mld USD w 2022 r.