
Fot. freepik.com
Artykuł sponsorowany
Działania długofalowe a efekty
Rosnąca inflacja i spowolnienie gospodarcze przyczyniły się do tego, że specjaliści ds. marketingu zaczęli zwracać szczególną uwagę na inwestycje w różne działania marketingowe. Oczekiwali, że inwestycja bardzo szybko się zwróci, a zysk z reklam będzie jak najbardziej wymierny. Dotyczyło to także działań poświęconych budowaniu świadomości marki i skupionych na długoterminowych korzyściach biznesowych. Jednocześnie, według badania Global Web Index, ludzie w internecie spędzają coraz więcej czasu – aż 72%! Z tego powodu marketerzy zastanawiają się, czy za pomocą portali społecznościowych możliwe jest długofalowe budowanie świadomości marki.
Firmy Nielsen, Nepa i Gfk na zlecenie Meta przeprowadziły badanie, które wykazało, że reklama cyfrowa oraz aplikacja Meta w przypadku działań długofalowych przynoszą satysfakcjonujące korzyści. Badanie zrealizowano w pięciu europejskich krajach (Wielkiej Brytanii, Niemczech, Hiszpanii, Polsce i we Włoszech), wykorzystując przy tym zaawansowane modelowanie kompozycji marketingowej. Badaniem objęto różne sektory między innymi produktów szybko zbywalnych, dóbr trwałych oraz elektroniki. Przeanalizowano ponad 3500 kampanii. Za cel postawiono obliczenie krótko- i długoterminowych zwrotów z inwestycji w reklamy na różnych kanałach cyfrowych.
Co wykazało badanie?
Z wyników badania dowiadujemy się między innymi tego, że budowanie marki ma kluczowe znacznie w przypadku długofalowych wyników biznesowych. Co więcej, firmy nie doceniają całkowitej wartości reklamy, jeśli nie mierzą jej długofalowych wpływów. W tej analizie długoterminowy zwrot stanowił prawie 60% całkowitego ROI.
To jednak nie wszystko. Okazuje się, że kanały cyfrowe, takie jak Facebook, Instagram, wideo online i digital display mają ogromny wpływ na długoterminowe przychody. W czterech z pięciu badań Facebook oraz Instagram przyniosły wyższy całkowity zwrot z inwestycji (uwzględniające krótko- i długoterminowe ROI) w porównaniu do telewizji. Dodatkowo aplikacje Meta obiecały o 52% wyższy całkowity zwrot z inwestycji, niż miało to miejsce w przypadku tradycyjnego kanału.
O tym, jak skutecznie budować świadomość marki, m.in. na portalach społecznościowych, dowiesz się ze strony: https://firmove.pl/.
Efekty reklamy różnią się w zależności od branży
W kwestii długoterminowych efektów reklam znaczenie ma branża, w której działamy. Badanie wykazało, że w przypadku dóbr trwałych oraz elektroniki prawie 80% całkowitych inwestycji reklamowych przynosiło długofalowe zwroty. Z kolei dla dóbr szybko zbywalnych krótkoterminowy ROI przewyższał długoterminowy o 42%. Nie oznacza to jednak, że długoterminowe efekty nie były satysfakcjonujące – wręcz przeciwnie! Długofalowe efekty przyniosły znaczny zwrot, jednak zostałby on niezauważony, gdyby marketerzy patrzyli jedynie na krótkoterminowe wpływy działań reklamowych.
Badanie skomentowała Agata Szeliga-Staszkiewicz, head of agencies CEE w firmie Meta. Podpowiedziała, o jakich kwestiach pamiętać, jeśli decydujemy się inwestować w reklamy.
– Po pierwsze warto kierować reklamy do szerokiej grupy odbiorców. Po drugie, należy wykorzystywać wiele różnych formatów reklamowych – w tym wideo. Po trzecie, częstotliwość ekspozycji – najlepiej żeby odbiorcy mieli styczność z marką co najmniej dwa razy w tygodniu. Wreszcie po czwarte: długofalowość działań – dla długoterminowych efektów dla marki bardzo ważne jest prowadzenie kampanii przez istotny okres.
Omówione badanie jasno pokazuje, że firmy, które skupiają się wyłącznie na krótkoterminowych efektach reklamy cyfrowej, nie doceniają jej pełnego potencjału. W takiej sytuacji może dojść do przeoczenia długoterminowych korzyści, takich jak np. wzrost świadomości marki i lojalności wśród klientów. Warto zatem zwrócić uwagę na szersze perspektywy i strategie, które uwzględniają zarówno krótkoterminowe, jak i długoterminowe cele.