
Bartosz Józefiak, członek zarządu ds. finansowych Benefit Systems SA
Grupa Benefit Systems w drugim kwartale zanotowała ponad 50 mln zł zysku operacyjnego, czyli o ponad 30 proc. więcej niż w analogicznym okresie przed pandemią. Początek trzeciego kwartału jest również udany – Spółka szacuje, że pomimo sezonu letniego do końca sierpnia br. liczba kart sportowych zwiększy się do poziomu 1 035 tys. w Polsce oraz do 367 tys. na rynkach zagranicznych. Dobre wyniki odnotowują także własne sieci fitness, które mimo niskiego sezonu, utrzymały dobrą dynamikę sprzedaży karnetów B2C.
– Czynniki wpływające na poprawę EBITu oraz rentowności w drugim kwartale to przede wszystkim dalsza dynamiczna odbudowa bazy kart i karnetów – zarówno w Polsce jak i na rynkach zagranicznych oraz wzrost ARPU naszych produktów. Dodatkowo pierwszy kwartał jest dla nas zawsze sezonowo najsłabszy, stąd skokowy wzrost. Oczekujemy, że czynniki, które wspierały wyniki w 2Q będą się utrzymywać w dalszej części roku, w związku z tym z optymizmem podchodzimy do kolejnych kwartałów – powiedział Bartosz Józefiak, członek zarządu ds. finansowych Benefit Systems SA.
Grupa Kapitałowa Benefit Systems specjalizuje się w dostarczaniu pracodawcom skutecznych rozwiązań z obszaru pozapłacowych świadczeń pracowniczych. Flagowym produktem spółki jest Program MultiSport, który umożliwia prowadzenie aktywnego, a tym samym zdrowego, trybu życia, dzięki dostępowi do ponad 4 600 obiektów sportowo-rekreacyjnych w ponad 700 miastach Polski. Grupa Benefit Systems posiada w ofercie także inne karty sportowe, np. kartę FitProfit.
– Ostatnie kilka kwartałów to wielki nakład pracy w grupie kapitałowej. Za 5 lat chcielibyśmy być niezmiennie liderem rynku w Polsce i na rynkach zagranicznych. Zakładamy, że rynek polski będzie z każdym rokiem zbliżać się do swojego długoterminowego potencjału, który szacujemy na 1,8mln – 2,2mln kart. W obszarze klubów fitness oczekiwalibyśmy zrównoważonego wzrostu liczby klubów i stopniowej poprawy ich rentowności. Na rynkach zagranicznych za 5 lat chcielibyśmy mieć mocny, rentowny biznes na rynkach, na których dziś działamy (Czechy, Słowacja, Bułgaria, Chorwacja) oraz prężnie budujące się operacje w nowych krajach – np. na rynku tureckim. Zakładamy, że za 5 lat będziemy również liderem rynku kafeteryjnego oraz osiągać istotne przychody z innych produktów takich jak MultiLife. Przez te 5 lat chcielibyśmy być też spółką dywidendową – powiedział Bartosz Józefiak.
Rozwój flagowego produktu jest konsekwentnie wspierany przez inwestycje w rynek fitness, zapewniając w ten sposób odpowiednią infrastrukturę dla posiadaczy kart MultiSport. Dzięki inwestycjom w kluby fitness Grupa Benefit Systems gwarantuje użytkownikom kart sportowych możliwość korzystania z nowoczesnych, dobrze wyposażonych klubów, które oferują szeroką gamę profesjonalnych usług.
– Do końca 2022 zakładamy otworzyć 10 klubów (6 w Polsce i 4 zagranicą), czyli powinniśmy skończyć z ok. 175 działających klubów w Polsce i 28 zagranicą. W przyszłym roku tempo otwarć będzie zależne od otoczenia rynkowego, na ten moment planujemy około 10 otwarć na wszystkich rynkach. Natomiast cała baza placówek partnerskich MultiSport na chwilę obecną liczy ok. 4,600 placówek partnerskich w Polsce i ok. 4,000 zagranicą – powiedział Bartosz Józefiak.
– Ciągle udoskonalamy nasz projekt Zdrofit Zdrowe Miejsce; w pierwszym półroczu b.r. nieco zmieniliśmy formułę tej usługi. Aktualnie koncentrujemy się na monetyzacji usług oferowanych w formacie 1-na-1 oraz na rozwoju i doskonaleniu zajęć grupowych (tzw. Fizjoklasy) oferowanych dla osób posiadających karnety. Wpływ tego w skali grupy kapitałowej jest na ten moment relatywnie niewielki – dodał
Grupa Benefit Systems oferuje także platformy kafeteryjne MyBenefit oraz MultiKafeteria, które pozwalają pracownikom na wybór dowolnego świadczenia pozapłacowego w ramach listy zaakceptowanej przez pracodawcę, a z perspektywy Grupy są przede wszystkim kanałem dystrybucji dla głównego produktu – kart sportowych.
– Z naszych obserwacji wynika, że rynek świadczeń pozapłacowych jest w bardzo dobrej kondycji – widzimy to zarówno w naszych wynikach – ponad 1 mln kart MultiSport, rekordowe wyniki naszej platformy kafeteryjnej, jak i w danych rynkowych – w ostatnich miesiącach liczba benefitów w publikowanych ogłoszeniach o pracę jest praktycznie na rekordowych poziomach, tuż sprzed początku pandemii. (…) Na koniec czerwca naszej platformie kafeteryjnej było niespełna 550 tysięcy użytkowników. Szacujemy, że mamy nieco ponad 50 proc. udziału w rynku – zapewnił Bartosz Józefiak.
Wzrostowych planów nie powinny spółce pokrzyżować turbulentne warunki jakie rysują się w gospodarce w najbliższym czasie.
– Mamy świadomość, że czeka nas schłodzenie gospodarki, co będzie się zapewne wiązało z większą zmiennością otoczenia makro i rynku pracy. Z drugiej strony trzeba pamiętać, że rynek pracy wchodzi w spowolnienie na rekordowych poziomach. Jesteśmy zdania, że nawet jeśli rynek pracy nieco się pogorszy, to nadal będzie relatywnie niezłym wsparciem dla naszego biznesu. Co więcej, część naszych klientów finansuje nasze produkty z ZFŚS; w wielu przypadkach mamy mechanizm współfinansowanie. Baza naszych klientów jest też bardzo zdywersyfikowana. Warto również mieć na uwadze, że w tym momencie nie ma żadnych oznak ograniczania wydatków na fitness w Polsce, a pandemii przesunęła ciężar motywacji do ćwiczeń w kierunku dbania o zdrowie, a nie tylko rozrywki – powiedział Bartosz Józefiak.
– Obserwujemy wzrost świadomości wagi zdrowia fizycznego i psychicznego w społeczeństwie, jak również tego, jak ważną rolę w tym obszarze odgrywa aktywność fizyczna. Nasze badanie MultiSport Index pokazało, że pandemia przesunęła motywację do ćwiczeń w stronę dbania o wellbeing, a w perspektywie najbliższych lat oczekujemy kontynuacji tych trendów – dodał.
Spółka zakłada dalszy wzrost rentowności, a to powinno się przełożyć także na zyski dla akcjonariuszy.
– Nasza polityka dywidendowa zakłada dzielenie się zyskiem z akcjonariuszami i wypłatę co najmniej 50 proc. zysków. Na chwilę obecną widzimy dużą szansę na podzielenie się zyskiem z akcjonariuszami w przyszłym roku – powiedział Bartosz Józefiak.