Trzeci kwartał 2015 roku przyniósł spadek przychodów r/r o 4,6 proc. do 217 mln zł. Zysk EBITDA spadł o 11,2 proc. do 24 mln zł, a netto wzrósł o 8,5 proc. do 16,3 mln zł. Colian zaznacza, że niekorzystny wpływ na wyniki III kwartału miało gorące lato, a lipiec i sierpień zaważyły o spadku sprzedaży w dywizji słodyczy. Ten trend został zatrzymany we wrześniu, kiedy sprzedaż słodyczy wróciła do planowanych wielkości. Niemniej w minionym kwartale zysk EBITDA dywizji słodyczy spadł o prawie 18 proc. do 15,6 mln zł. W segmencie kulinariów spadek wyniósł 66 proc. do 0,5 mln zł. Natomiast w dywizji napojów nastąpił 20-proc. wzrost do 6,3 mln zł. W segmencie napojów oraz kulinaria sprzedaż rosła ponad 10 proc., a w słodyczach spadła o ponad 11 proc.>> Sprawozdanie finansowe Coliana znajdziesz tutaj
Wyniki spółki oceniamy neutralnie. Najważniejsze wnioski:
Na poziomie przychodowym wyniki oceniamy negatywnie, są niższe od naszych prognoz o 6,3 proc. Spadek przychodów o 4,6 proc.r/r spowodowany był niższą o 11,6 proc. sprzedażą w segmencie słodyczy oraz spadkiem eksportu. Udział eksportu w sprzedaży w okresie 1‐3Q’15 spadł do 11,04 proc., wobec 12,4 proc. w 1‐3Q’14.
Pozytywnie odbieramy znacząco lepsze wyniki na poziomie rentowności brutto ze sprzedaży. Marża ZBzS w 3Q’15 wyniosła 35,1 proc. vs 33,2 proc. w 3Q’14. Powodem jest 11 proc. wzrost sprzedaży w najbardziej rentownym segmencie napojowym, na co wpływ miały wysokie temperatury w 3Q’15.
Zysk netto na poziomie 16,3 mln zł(+8,5 proc. r/r) był wyższy o 0,7 proc. od naszych prognoz, w wyniku dodatniego salda działalności finansowej (+0,5 mln zł), wobec ‐2,1 mln zł rok wcześniej. Dług netto po 3 kwartałach jest ujemny ‐25,5 mln zł, wskaźnik dług netto/EBITDA na koniec 3Q’15 wynosi ‐0,3x.
Zgodnie z naszymi przewidywaniami przepływy pieniężne z działalności operacyjnej były dodatnie, jednak dużo lepsze (+42,7 mln zł vs 15,2 mln zł rok wcześniej). – ocenia Dariusz Świniarski, analityk DM BPS.
Narastająco po trzech kwartałach przychody grupy wzrosły o niespełna 1 proc. do 650,5 mln zł. Zysk EBITDA powiększył się o 46 proc. do 78,5 mln zł, a netto o 85 proc. do 45,2 mln zł. Wzrost wyników to głównie efekt przeprowadzonych zmian organizacyjnych w dywizji słodyczy po połączeniu z FC Solidarność oraz odzwierciedlenia dynamicznego rozwoju dywizji napojów. W ciągu dziewięciu miesięcy 2015 r. przeprowadzono nowe kampanie reklamowe marek Goplana, Solidarność, Grześki, Familijne oraz Hellena. Na koniec września Colian dysponował kwotą 76 mln zł środków pieniężnych i ich ekwiwalentów wobec 36,2 mln zł z końca 2014 r. Cash flow operacyjny zwiększył się z 55,9 mln zł do 68,9 mln zł.>> Odwiedź forumowy wątek dedykowany akcjom Coliana
W poniedziałek akcje Coliana tracą ponad 4 proc. Od początku roku zyskały prawie 24 proc., ale w ostatnich miesiącach na kursie dominuje trend boczny.