PARTNER SERWISU
sailruws

KE podwyższy cła na chińskie pojazdy elektryczne

Omawiane walory: , , ,

Komisja Europejska ogłosiła wprowadzenie tymczasowych ceł na chińskie samochody elektryczne, wskazując na "nieuczciwe subsydiowanie" chińskich firm przez rząd w Pekinie. KE twierdzi, że subsydia te stanowią zagrożenie dla europejskich producentów.

komisja, europejska, auta, elektryczne, chiny, cła

KE nałoży cła na chińskie pojazdy elektryczne. Fot. Omoda

Komisja ogłosiła, że skontaktowała się z chińskimi władzami w celu rozwiązania tego problemu. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą porozumienia, tymczasowe cła wejdą w życie 4 lipca. Aktualnie standardowe cło na EV wynosi 10 proc.

KE zdecydowała o nałożeniu konkretnych ceł na poszczególne firmy: BYD (17,4 proc.), Geely (20 proc.) oraz SAIC (38,1 proc.). Inni chińscy producenci pojazdów elektrycznych, którzy współpracowali w śledztwie KE, będą podlegać cłom w wysokości 21 proc., natomiast ci, którzy nie współpracowali, zostaną objęci cłem wynoszącym 38,1 proc.

KE podała także, że na podstawie uzasadnionego wniosku jeden producent pojazdów BEV w Chinach – Tesla – może otrzymać indywidualnie obliczoną stawkę cła na etapie ostatecznym. Każde inne przedsiębiorstwo produkujące w Chinach które pragnie zbadać swoją szczególną sytuację, może zwrócić się o przyspieszony przegląd zgodnie z podstawowym rozporządzeniem antysubsydyjnym zaraz po nałożeniu środków ostatecznych (tj. 13 miesięcy po wszczęciu). Termin na taki przegląd wynosi 9 miesięcy.

UE najważniejszym rynkiem dla chińskich EV

Unia Europejska jest największym rynkiem zbytu dla chińskich samochodów elektrycznych, odpowiadając za prawie 40 proc. ich eksportu. W ekspansji chińskich marek – takich jak Great Wall Motor, SAIC czy BYD – na europejski rynek pomagają subsydiowane rządowe kredyty. Szacuje się, że w latach 2016–2022 Pekin przekazał producentom aut wsparcie na łączną kwotę 57 mld dolarów. Poza tym sprzyjają im również m.in. niższe koszty pracy i tańsza energia, a duży wolumen sprzedaży pozwala chińskim producentom osiągać korzyści skali i znacząco obniżać koszty jednostkowe produkcji. Wszystko to przekłada się na znaczną przewagę konkurencyjną, która wyraża się przede wszystkim w niższej cenie.

Eksperci wskazują, że ceny chińskich modeli samochodów są niższe od europejskich producentów o ok. 20 proc. Ponadto ich rosnącej popularności sprzyja też coraz lepsza jakość. Chiny stały się już doświadczonymi i innowacyjnymi producentami EV, a chińskie auta przestały być postrzegane jako „chińszczyzna”, czyli synonim taniej tandety. Konkurencją ze strony Chin szczególnie zagrożone są Niemcy i Francja, czyli najwięksi producenci aut elektrycznych w UE.

>> Spółki dywidendowe – kalendarium, kwoty, wiadomości i komunikaty dotyczące dywidend w jednym miejscu >> Sprawdź!

Auta z Chin dostępne w Polsce

Chiny są największym producentem i konsumentem aut elektrycznych na świecie. Jak wskazuje Polski Instytut Ekonomiczny, ich udział w globalnej sprzedaży w 2022 roku wyniósł 60 proc., podczas gdy UE – 21 proc. i USA – 8 proc. W Europie sprzedaje się coraz więcej elektryków „made in China” – w tej chwili stanowią one ok. 8 proc. sprzedaży nowych samochodów elektrycznych, a szacuje się, że do 2025 roku ich udział ma już wzrosnąć do 15 proc.

Auta z Chin widoczne są już także na polskim rynku. W końcówce 2023 roku w Polsce zadebiutowały marki Omoda, Voyah, MG, Baic, które oferują nowoczesne, niedrogie i dobrze wyposażone SUV-y: zarówno elektryki, jak i samochody spalinowe. Według zapowiedzi, to dopiero początek ofensywy, ponieważ swoją obecność na polskim rynku zapowiedziało już kilku kolejnych producentów z Chin.

StockWatch.pl

StockWatch.pl wspiera inwestorów indywidualnych dostarczając m.in:

- analizy raportów finansowych i prospektów emisyjnych spółek przygotowywane przez zawodowych, niezależnych finansistów,

- moderowane forum użytkowników wolne od chamstwa i naganiania,

- aktualne i zweryfikowane przez pracownika dane finansowe spółek,

- narzędzia analizy fundamentalnej i technicznej.

>> Sprawdź z czego możesz korzystać za darmo i co oferujemy w Strefie Premium

Na podobny temat
  • Niespodziewana wyprzedaż technologii

    We wtorek najsilniej korygowali się tegoroczni liderzy S&P500 - NVIDIA spadała o 3,5 proc., Broadcom o 3,55 proc., Oracle o 5,8 proc. Z 10 najważniejszych spółek S&P500 drożały tylko Berkshire Hathaway (+1,27 proc.) oraz Walmart (+0,59 proc.). Po raz piąty z rzędu spadał Palantir.

  • AI: Chwilowa moda czy megatrend na dekady? Czy w 2025 nadal warto inwestować w sztuczną inteligencję?

    AI w 2025 roku zmienia świat szybciej niż kiedykolwiek wcześniej. Od banków po przemysł – firmy wdrażają sztuczną inteligencję i poprawiają wyniki. Oto gdzie szukać okazji inwestycyjnych napędzanych rewolucją technologiczną.

  • Tesla postraszy wynikami? Analityk Saxo: Nowe wytyczne na cały rok będą kluczowe dla kursu akcji

    W najbliższą środę (23 lipca) po sesji giełdowej TESLA przedstawi wyniki za II kwartał. Rynek spodziewa się, że amerykański gigant pokaże dwucyfrowy spadek przychodów i zysków. Neil Wilson, analityk strategii inwestycyjnych w Saxo Banku wskazuje, na jakie kwestie inwestorzy będą zwracać największą uwagę i które czynniki nie są w pełni uwzględnione w wycenie akcji.

  • Japonia i Korea otrzymują listy, UE nie

    Prezydent Trump wysłał do azjatyckich i afrykańskich partnerów handlowych falę korespondencji, w której przedstawił stawki celne, które mają wejść w życie 1 sierpnia, o ile negocjacje nie przyniosą skutku. Dla Japonii, Korei Południowej, Malezji i Kazachstanu mają one wynieść 25 proc., dla RPA 30 proc., dla Laosu i Myanmaru 40 proc.

  • Lekkie schłodzenie nastrojów po obu stronach Atlantyku

    W trakcie dnia poznamy raport ADP z amerykańskiego rynku pracy, który będzie stanowił wstęp przed jutrzejszymi danymi BLS, mogącymi zadecydować o tym, czy lipcowa obniżka stóp procentowych ze strony Fed pozostanie "w grze". Dużym zaskoczeniem byłoby, gdyby dziś na cięcie zdecydowała się RPP, choć taki ruch jest w naszej ocenie więcej niż uzasadniony tuż przed powrotem inflacji w granice przedziału dopuszczalnych wahań od celu NBP.




Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Kampanie reklamowe - emisje akcji, obligacji, crowdfunding udziałowy Forex Kursy walut Akcje Giełda Waluty Kryptowaluty
Trading jest ryzykowny i możesz stracić część lub całość zainwestowanego kapitału. Treści publikowane w portalu służą wyłącznie celom informacyjnym i edukacyjnym. Nie stanowią żadnego rodzaju porady finansowej ani rekomendacji inwestycyjnej. Portal StockWatch.pl nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie lektury zawartych w nim treści.
peek-a-boo
×

FOSA – nowa usługa analityczna poświęcona zagranicznym spółkom w StockWatch.pl

Sprawdź
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat