
(Fot. Pepco Group)
Sprzedaż Poundland daje impuls do dalszego wzrostu
Pepco Group po sprzedaży marki Poundland skupia się na zwiększaniu przychodów w ramach Nowej Grupy Pepco, obejmującej sieci Pepco i Dealz w Europie. Prezes Stephen Borchert podkreślił, że uproszczona struktura i dobra sprzedaż w III kwartale roku obrotowego 2024/2025 pozwalają z optymizmem patrzeć na kontynuację wzrostów.
– Jesteśmy bardzo zadowoleni z III kw. i wzrostu LFL. Mamy uproszczoną strukturę, sprzedaż Poundland bardzo nam pomogła, żeby skupić się na silniejszym przyspieszeniu wzrostu przychodów. W naszej głównej marce Pepco osiągnęliśmy 1 mld euro przychodów, co było możliwe dzięki lepszej dostępności towarów, byciu liderem cenowym i poprawie oferty produktowej. Na tej podstawie czujemy się bardzo dobrze przygotowani także do tego kwartału i kontynuacji rozpędu, ale nie mogę podać prognoz – powiedział Stephen Borchert, prezes Pepco Group.
W III kwartale (kwiecień-czerwiec 2025) przychody grupy wyniosły 1 424 mln euro, co oznacza wzrost o 2,7 proc. r/r przy stałym kursie walutowym. Nowa Grupa Pepco wypracowała 1 078 mln euro przychodów (+7,7 proc. r/r), a wzrost sprzedaży porównywalnej (LFL) wyniósł 2,6 proc.
W ciągu 9 miesięcy roku obrotowego 2025 (październik 2024 – czerwiec 2025) przychody całej Grupy wyniosły 4 763 mln euro (+2,9 proc. r/r według kursów stałych), a Nowa Grupa Pepco odnotowała wzrost o 8,7 proc. do 3 431 mln euro.
– Jesteśmy blisko końca roku i jesteśmy przekonani, że mamy dobre podstawy do osiągnięcia wzrostu marży brutto – osiągnąwszy 2,4 proc. wzrostu LFL w Pepco i 2,6 proc. wzrostu w Nowej Grupie Pepco w III kw., a nasi konsumenci doceniają nasze propozycje. Nie mogę podać prognoz na IV kw. [r.obr.], ale jak dotąd jest dobrze i nie widzimy większych problemów, które mogą się pojawić – dodał Borchert.
– Jeśli chodzi o kolejny rok, to nie mogę podać prognoz, ale w tym roku podtrzymujemy nasze założenia wysokiego jednocyfrowego wzrostu sprzedaży i EBITDA i free cash flow ponad 200 mln euro. Jesteśmy w procesie transformacji, dlatego nie możemy podać prognoz, ale utrzymamy ten rozpęd, który osiągnęliśmy teraz. Zobaczymy, jak zakończy się ten rok i dopiero wtedy przedyskutujemy dalsze prognozy – powiedział prezes.
250 nowych sklepów i ekspansja w Europie Zachodniej
Pepco Group planuje w kolejnym roku otwarcie netto 250 nowych sklepów, koncentrując się głównie na Europie Środkowo-Wschodniej, ale dostrzegając też potencjał ekspansji w krajach Europy Zachodniej, m.in. Hiszpanii i Włoszech.
– Nadal mamy selektywny, ale mocny program otwarć i założenia otwierania 250 sklepów rocznie. I taki jest też plan na kolejny rok. Koncentrujemy się na regionie Central & Eastern Europe, ale też wierzymy w potencjał CEE. Widzimy też rosnące możliwości w zachodniej Europie np. w Hiszpanii i Włoszech, ale nadal nasza uwaga jest skoncentrowana na CEE i takie są plany na przyszły rok – powiedział Borchert.
Na koniec czerwca 2025 roku Nowa Grupa Pepco miała 4 276 sklepów. W III kwartale otwarto netto 45 nowych punktów.
– Nasza strategia zakładała uporządkowanie Grupy i skoncentrowanie się na Pepco, które ma ogromny potencjał i teraz to jasno widać. Nasz cel w tej chwili – po sprzedaży Poundland – jest bardzo jasny, czyli skupić się na możliwościach, które mamy w Pepco. Dealz jest obecnie autonomiczną marką i skupiamy się na jej rozwoju przez jakiś czas, a potem podejmiemy decyzję co dalej. Ale chcę jasno powiedzieć, że skupiamy się na strukturze ‚czystego’ Pepco – dodał prezes.
Buy-back i dywidenda jako elementy polityki zwrotu kapitału
Pepco Group będzie kontynuować wypłatę dywidend i skup akcji własnych w kolejnych latach obrotowych. W ramach programu o wartości do 200 mln euro na lata 2025–2027, spółka rozpocznie pierwszy etap skupu o wartości do 50 mln euro w dniach od 17 lipca do 10 września 2025 roku.
– Planujemy rozpocząć buy-back na 50 mln euro – zgodnie z ustalonym programem 200 mln euro w latach obrotowych 2025-2027 – ale też będziemy wypłacać dywidendę, co po raz pierwszy zrobiliśmy za 2024 rok i będziemy regularnie kontynuować wypłatę dywidendy. Buyback to dodatkowy instrument podzielenia się zyskami z akcjonariuszami, czyli mamy dwa instrumenty, które wykorzystamy też w przyszłym roku. W przyszłym roku będziemy kontynuować buyback, ale nie mogę powiedzieć dokładnie, kiedy ani w jakiej kwocie będzie kolejna transza – powiedział Borchert.
W marcu akcjonariusze zatwierdzili wypłatę 6,2 centa na akcję dywidendy za rok obrotowy 2024, co dało łączną kwotę 35,8 mln euro.
Pepco Group została założona w 2015 roku, a na GPW zadebiutowała w 2021 roku. Spółka wchodzi w skład indeksu WIG20.