
(Fot. Pepco Group)
– Przychody Grupy za cały rok wyniosły 4 824 mln euro, +17,4 proc. r/r, przy założeniu stałego kursu walutowego:
– PEPCO: wzrost o 28,7 proc.
– Grupa Poundland: wzrost o 5 proc.
– Silny całoroczny wzrost sprzedaży ogółem w warunkach porównywalnych (LFL) o 5,2 proc.:
– PEPCO: wzrost o 7,4 proc. LFL
– Grupa Poundland: wzrost o 2,6 proc. LFL
– W samym wrześniu wzrost sprzedaży LFL wyniósł 15,5 proc., co zapewnia solidną bazę do dalszego wzrostu w roku obrotowym 2023 – czytamy w komunikacie.
W samym IV kwartale roku obrotowego (lipiec-wrzesień 2022) przychody ogółem wyniosły 1 243 mln euro i wzrosły o 17,4 proc. r/r przy założeniu stałego kursu walutowego oraz o 5,2 proc. w warunkach porównywalnych (LFL), podano także.
– Przewiduje się, że liczony przy stałym kursie walutowym bazowy wynik EBITDA za cały rok będzie kształtować się w przedziale od 735 mln euro do 750 mln euro. Przedział ten jest zgodny z naszymi oczekiwaniami dotyczącymi wzrostu r/r. Przy bieżącym kursie walutowym oczekuje się, że bazowy wynik EBITDA znajdzie się w przedziale od 720 mln euro do 735 mln euro – czytamy dalej.
Dług finansowy netto, z wyłączeniem umów leasingowych, wyniósł 265 mln euro i jest o 168 mln euro wyższy niż w ubiegłym roku. Zadłużenie netto na koniec okresu5 wyniosło 1 430 mln euro (MSSF 16), co oznacza wzrost o 228 mln euro r/r, podała też spółka.
Wstępne wyniki finansowe za cały rok obrotowy zostaną opublikowane 13 grudnia, zapowiedziano także.
– W ramach przyspieszonego programu ekspansji sieci sklepów otworzyliśmy w całym 2022 r. rekordową liczbę nowych placówek – 516, czyli więcej niż planowane 450 (ten cel też został podwyższony w stosunku do pierwotnych założeń). Rozbudowa sieci sklepów jest największym pojedynczym czynnikiem wzrostu wartości Grupy Pepco. W ramach marki PEPCO otworzyliśmy 446 nowych sklepów, a więc więcej niż planowane 400, z czego 163 nowe sklepy na strategicznie kluczowych rynkach Europy Zachodniej: we Włoszech, w Hiszpanii, w Austrii i w Niemczech – napisano w komunikacie.
W ramach Grupy Poundland otwarto 70 nowych sklepów (wyłączając zamknięcie 59 sklepów Fultons), z czego zdecydowana większość to sklepy Dealz w Polsce, podano także.
– Stale poprawiamy jakość naszej działalności. W tym roku zmodernizowaliśmy 727 placówek (598 PEPCO, 129 Poundland). W ten sposób zakończyliśmy program rozbudowy oferty wielobranżowej PEPCO i kontynuujemy program modernizacji sklepów Poundland, co przyczynia się do wzrostu sprzedaży LFL, osiągnięcia ekonomii skali i poszerzenia oferty dla naszych klientów – czytamy dalej.
Pepco planuje min. 550 nowych sklepów netto, wejście do Grecji i Portugalii w 2022/2023
Cel Pepco Group na rok finansowy 2022/2023 (rozpoczęty 1 października 2022) to przynajmniej 550 nowych sklepów netto oraz wejście marki PEPCO na nowe rynki – do Grecji i Portugalii.
– W ślad za zachęcającymi wynikami na nowych i istniejących rynkach, nadal przyspieszamy nasz program ekspansji sieci sklepów. Cel na rok finansowy 2023 r. to przynajmniej 550 nowych sklepów netto. W roku finansowym 2023 planujemy też wejście marki PEPCO na nowe rynki – do Grecji i Portugalii – czytamy w komunikacie.
W ramach przyspieszonego programu ekspansji sieci sklepów grupa otworzyła w całym 2021/2022 rekordową liczbę nowych placówek – 516, czyli więcej niż planowane 450 (ten cel też został podwyższony w stosunku do pierwotnych założeń). W ramach marki PEPCO otwarto 446 nowych sklepów, a więc więcej niż planowane 400, z czego 163 nowe sklepy na strategicznie kluczowych rynkach Europy Zachodniej: we Włoszech, w Hiszpanii, w Austrii i w Niemczech.
W ramach Grupy Poundland otwarto 70 nowych sklepów (wyłączając zamknięcie 59 sklepów Fultons), z czego zdecydowana większość to sklepy Dealz w Polsce.
– Jak podawaliśmy w lipcu, w ślad za udaną operacją przekształcenia w Hiszpanii sklepów Dealz w placówki PEPCO, dzięki czemu pod jednym dachem dostępna jest pełna oferta ubrań i artykułów wielobranżowych PEPCO oraz artykuły szybkozbywalne z oferty Poundland, Grupa zdecydowała się na wycofanie marki Dealz z Hiszpanii i realizację strategii wzrostu dla marki PEPCO. W ślad za tym pilotażem, konwersje sklepów Dealz w sklepy marki PEPCO prowadzone są w kolejnych placówkach, a wyniki są zgodne z naszymi oczekiwaniami – czytamy dalej.
– Ponieważ w Hiszpanii projekt okazał się sukcesem, PEPCO prowadzi obecnie na małą skalę pilotaż sklepów pod marką PEPCO w Republice Irlandii. Oznacza to przekształcenie istniejących sklepów Dealz w sześciu lokalizacjach w placówki pod szyldem PEPCO i sprzedaż pod jednym dachem naszych wszystkich trzech kategorii produktowych. Reakcja klientów odwiedzających nasz pierwszy pilotażowy sklep w centrum handlowym Omni w dzielnicy Santry na przedmieściach Dublina była wyjątkowo pozytywna i z uwagą analizujemy kolejne zbierane opinie na ten temat. Podobnie jak w przypadku Hiszpanii, jakiekolwiek dalsze decyzje podejmiemy dopiero po przeanalizowaniu odzewu klientów na wprowadzane przez nas zmiany – napisano także.
Poza istniejącymi programami modernizacji sklepów, grupa przeprowadziła programy pilotażowe dotyczące nowej oferty i wyglądu sklepów PEPCO w 16 placówkach we Wrocławiu i 47 w Warszawie.
– Pozwoliło to na zwiększenie powierzchni sprzedażowej o 4-12 proc. Sklepy zyskały lepszy rozkład i wystrój, produkty są lepiej wyeksponowane, co przyczynia się do poprawy wyników finansowych. Sukces w tym zakresie zdecydował, że podjęliśmy decyzję, iż program modernizacji obejmie w ciągu kolejnych 2-3 lat pozostałe sklepy PEPCO – zapowiedziano także.
Pepco zwiększa roczne wydatki inwestycyjne do 350-400 mln euro
Pepco Group zdecydowało o zwiększeniu rocznych wydatków inwestycyjnych do 350-400 mln euro. Inwestycje mają zostać sfinansowane dzięki powtarzalnym oszczędnościom w zakresie przepływów pieniężnych z działalności.
– Biorąc pod uwagę jak bardzo rentowne są nasze sklepy, zdecydowaliśmy o przyspieszeniu programu rozbudowy sieci placówek. Będziemy też zwiększać naszą obecność w Europie Zachodniej i kontynuować program modernizacji sklepów. Nasze roczne wydatki inwestycyjne wzrosną do 350-400 mln euro – czytamy w komunikacie.
– Inwestycje te zostaną sfinansowane dzięki stałym działaniom zarządu prowadzącym do powtarzalnych oszczędności w zakresie przepływów pieniężnych z działalności. Chociaż warunki handlowe nadal będą stanowiły wyzwanie, jesteśmy przekonani, że będziemy kontynuować rozwój. Sądzimy, że zmienność panująca na rynku jest dla nas szansą na zwiększenie udziału w rynku i obecności marki w Europie – czytamy dalej.
W grudniu 2021 r. Pepco Group zapowiadało zwiększenie nakładów inwestycyjnych do ponad 200 mln euro w roku obrotowym 2021/2022 (rozpoczętym 1 października 2021) wobec 181 mln euro rok wcześniej.
Pepco Group liczy na utrzymanie wzrostu EBITDA w dotychczasowym tempie
Pepco Group liczy, że jego wynik EBITDA może nadal rosnąć w dotychczasowym tempie, o ile nie dojdzie do dalszego pogorszenia warunków makroekonomicznych wpływających na handel, poinformował dyrektor generalny Trevor Masters.
– Nasze dotychczasowe postępy dają nam pewność, że ciągła rozbudowa naszej sieci pozwoli nam osiągnąć większe korzyści skali w całej Grupy, a większa efektywność przyniesie dalsze oszczędności. Jesteśmy pewni, że dzięki realizacji tej strategii, nasz wynik EBITDA może nadal rosnąć w dotychczasowym tempie, o ile nie dojdzie do dalszego pogorszenia warunków makroekonomicznych wpływających na handel – powiedział Masters, cytowany w komunikacie.
Grupa podała dziś, że przewiduje, iż liczony przy stałym kursie walutowym bazowy wynik EBITDA za cały rok będzie kształtować się w przedziale od 735 mln euro do 750 mln euro. Przedział ten jest zgodny z oczekiwaniami Pepco dotyczącymi wzrostu r/r. Przy bieżącym kursie walutowym grupa oczekuje, że bazowy wynik EBITDA znajdzie się w przedziale od 720 mln euro do 735 mln euro.
– Będziemy nadal rozwijać nasz biznes opierając się na kluczowych zasadach: więcej, lepiej, prościej, taniej. Strategia ta pozwala na szybszy wzrost, którego motorem jest przyspieszanie programu rozbudowy sieci sklepów oraz innowacje mające na celu doskonalenie naszych sklepów, zarówno dla klientów, jak i dla pracowników. To bowiem pozwala nam na dalszą poprawę wyników LFL. W myśl tych zasad obniżamy też koszty – chodzi o to by działać wyraźnie taniej i bardziej wydajnie, upraszczać naszą strukturę i usprawniać procesy wewnętrzne. Strategia ta pozwalała nam dotąd zwiększać sprzedaż, poprawiać wynik EBITDA i generować gotówkę. Przyspieszamy realizację naszej strategii, by wykorzystać rynkowe szanse jakie pojawiają się w warunkach obecnej zmienności – podsumował CEO.
Sprzedaż odzieży i żywności w regionie CEE pozostaje odporna pomimo inflacji
Sprzedaż odzieży, jak i żywności przez Pepco Group pozostaje odporna pomimo inflacji zarówno w Polsce, jak i w całym regionie Europy Środkowo-Wschodniej, podała spółka.
– Popyt na nasze produkty pozostaje silny, choć niepewność w środowisku makroekonomicznym jest znacząca, wzmagana dodatkowo sytuacją geopolityczną. Inflacja utrzymuje się na rekordowo wysokich poziomach, jednak na naszych podstawowych rynkach: w Polsce, na Węgrzech i w Rumunii wzrost cen w kategorii produktów odzieżowych i obuwniczych stanowi ledwie jedną trzecią wartości inflacji CPI. Sprzedaż odzieży, jak i żywności, pozostaje więc odporna pomimo inflacji zarówno w Polsce, jak i w całym regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Perspektywy dla rynku w Wielkiej Brytanii są złożone, z uwagi na ograniczony dochód rozporządzalnych konsumentów. W tych trudnych czasach nasza oferta ma dla klientów jeszcze większe znaczenie i nadal przyciąga nowych konsumentów do naszych sklepów, poszerzając nasz rynek docelowy w całej Europie – czytamy w komunikacie.
– Zauważamy poprawę w zakresie zaopatrzenia. Ceny bawełny, choć pozostają podatne na wahania, znajdują się poniżej niedawnych szczytów cenowych. Spadły nieco ceny frachtu, choć wciąż pozostają wysokie w porównaniu do wcześniejszych okresów, zaś sytuacja w zakresie łańcuchów dostaw wciąż nie wróciła do poziomu sprzed pandemii – czytamy dalej.
Pepco podało dziś, że przychody grupy wyniosły 4 824 mln euro w całym roku obrotowym 2021/2022 (zakończonym 30 września 2022), tj. wzrosły o 17,4 proc. r/r, przy założeniu stałego kursu walutowego. Wzrost sprzedaży ogółem w warunkach porównywalnych (LFL) wyniósł 5,2 proc.
Pepco Group prowadzi działalność w dwóch segmentach rynkowych: poprzez PEPCO (sieć wielobranżowych sklepów dyskontowych) oraz Poundland/Dealz (sieć sklepów działających w modelu zakupów impulsowych artykułów spożywczych, ogólnego przeznaczenia, sezonowych i artykułów pierwszej potrzeby sprzedawanych w formule cen jednorodnych). Spółka zadebiutowała na GPW w 2021 r.