Na GPW wybiera się dostawca granulatów tworzyw termoplastycznych oraz opakowań spożywczych z tworzyw sztucznych, produkowanych w technologii termoformingu. Korporacja KGL działa od 1992 roku, początkowo istniała w formie spółki cywilnej. Założycielami firmy są: Lech Skibiński, Zbigniew Okulus, Krzysztof Gromkowski – obecni członkowie zarządu. W 2002 roku firma przekształciła się w spółkę akcyjną oraz utworzyła pierwszy zagraniczny przyczółek na Litwie. Obecnie swoje produkty oferuje również poprzez biuro sprzedaży na Słowacji.

Oddziały Korporacji KGL (Źródło: spółka)
Biznes KGL opiera się na dwóch segmentach: dystrybucji i przetwórstwie tworzyw sztucznych. W segmencie handlowym spółka koncentruje się na tworzywach konstrukcyjnych, poliolefinach i tworzywach styrenowych. Oprócz zagranicznych biur sprzedaży na Litwie i Słowacji spółka posiada trzy punkty handlowe w Polsce. Dostawy prowadzone są z krajowych centrów magazynowych, przy czym tereny pod działalność dwóch z nich są wynajmowane.
Grupa działa także w zakresie produkcji opakowań z tworzyw sztucznych w technologii termoformowania, przy czym rozszerza proces przetwórczy i wytwarza we własnym zakresie znaczącą część potrzebnej do produkcji opakowań folii. Grupa posiada aktualnie 18 termoformierek oraz 3 ekstrudery służące do produkcji folii polistyrenowej, polipropylenowej oraz poliestrowej. Zakres produktowy emitenta obejmuje opakowania spożywcze (jaja, ciastka, słodycze, pojemniki do mięs, naczynia jednorazowe). Klientami grupy są małe i średnie przedsiębiorstwa, w sumie ponad 1 tys. odbiorców.
Głównymi konkurentami Korporacji KGL są takie firmy jak: Anis, Inline, Pacor czy Linpak. Wśród giełdowych konkurentów można wskazać Krakchemię, Ergis oraz Plast-Box.

Rynek opakowań w Polsce w latach 2009-2014. Źródło: Polska Izba Opakowań
Wartość polskiego rynku opakowań z tworzyw sztucznych sztywnych, na którym funkcjonuje Korporacja KGL, jest wart około 1,6 mld euro. W prospekcie spółka podała, że dostrzega pozytywną tendencję dla rynku opakowań z tworzyw sztucznych związaną z przenoszeniem i lokowaniem produkcji spożywczej do Polski z innych krajów europejskich.
– Wielkość rynku opakowań z tworzyw sztucznych produkowanych metodą termoformingu jest trudna do oszacowania. Z pewnością jest to rynek komplementarny z rynkiem opakowań tekturowych/papierowych, szklanych, metalowych oraz przede wszystkim opakowań z tworzyw sztucznych. Polska Izba Opakowań w swoim raporcie Przemysł i rynek opakowań w Polsce szacuje wielkość polskiego rynku opakowań wszystkich rodzajów na około 8,1 miliarda euro, co przekłada się na wartość około 199 euro per capita. – czytamy w prospekcie emisyjnym.
Parametry oferty
Oferta Korporacji KGL opiewa na ok. 33 mln zł, co sprawia, że jest ona jedną z mniejszych w tym roku na rynku IPO. W puli jest 1,75 mln nowych akcji po cenie 19 zł. Akcje obecnych akcjonariuszy nie są wystawione na sprzedaż, a więc mamy do czynienia z ofertą „rozwojową”.
Zapisy są przyjmowane w dwóch transzach:
- małych inwestorów – 250.000 sztuk akcji serii C (ok. 14 proc. oferty)
- dużych inwestorów – 1.500.000 sztuk akcji serii C (ok. 86 proc. oferty)
Cele emisyjne
Spółka pozyskane środki zamierza przeznaczyć na trzy główne cele:
- budowę Centrum B+R – 17 mln zł (inwestycja ma być oddana w 2017 r.)
- rozwój mocy produkcyjnych – 7 mln zł (w tym jeden ekstruder i linie do produkcji opakowań)
- kapitał obrotowy – 5,8 mln zł.
Analiza sytuacji fundamentalnej Korporacji KGL
Spółka z roku na rok zwiększa skalę biznesu. Wzrost przychodów w latach 2012-2014 (oraz I H 2015) jest wynikiem przede wszystkim rozbudowy zdolności produkcyjnych. W tym okresie Korporacja KGL uruchomiła trzecią linię do produkcji folii o wartości 8,3 mln zł, a także 6 nowych linii do produkcji opakowań o łącznej wartości ok. 7,4 mln zł.
W pierwszej połowie 2015 roku wartość przychodów ze sprzedaży wyniosła 122,5 mln zł i była wyższa o około 19,6 proc. niż w analogicznym okresie 2014 r. Zysk EBIT wyniósł 7,9 mln zł, co oznaczało rentowność zysku EBIT na poziomie 6,5 proc. W porównywalnym okresie 2014 r. zysk EBIT wyniósł 3,1 mln zł (rentowność na poziomie 3 proc.). W pierwszej połowie 2015 roku grupa zarobiła na czysto 5,4 mln zł, wobec 404 tys. zł przed rokiem.
– Korporacja KGL rośnie, a tempo tego wzrostu rozkłada się miarę równomiernie na segmenty. Według danych finansowych zawartych w prospekcie, średnioroczne tempo wzrostu (CAGR) w dystrybucji wyniosło 10,2 proc. natomiast w produkcji 8,1 proc. Emitent nadal nie jest spółką dużą. Roczne obroty za ostatnie 12 miesięcy wyniosły raptem 229 mln zł. Dla porównania obroty dystrybucyjnej Krakchemii przekraczają 0,5 mld zł, podobnie jak zajmującego się przetwórstwem tworzyw Ergisu. Segment przetwórczy jest zbliżony wielkością do Plast-Box. – mówi Paweł Bieniek, analityk StockWatch.pl.

Źródło: Aneks nr. 1 do prospektu emisyjnego Korporacja KGL
Mocne i słabe strony spółki
Plusy/Szanse:
- Pozyskanie środki mają sfinansować zakup sprzętu do produkcji. Perspektywa poprawy rentowności skali i wyników finansowych
- Na podstawie danych zaprezentowanych w prospekcie można powiedzieć, że spółka jest płynna i bezpieczna
- Dotychczasowi akcjonariusze zobowiązali się, że przez okres 12 miesięcy od dnia zatwierdzenia prospektu (tj. do 22 października 2016 r.) nie będą sprzedawać żadnych akcji spółki
- Wycena akcji nowej emisji wydaje się godziwa
- Rynek, na którym działa spółka, jest wzrostowy
- Wyniki spółki z roku na rok rosną
- Spółka osiąga marże wyższe od konkurencji
- Zarząd poprawia efektywność działalności przez inwestycje w marżowe segmenty rynku i poprawę organizacji produkcji – praca na 3 zmiany
Minusy/Ryzyka:
- W prospekcie znajdziemy błędy, brakuje też danych bilansowych na dzień 30 czerwca 2014 r. Niestety, nie najlepiej to świadczy o podejściu spółki do kwestii prezentowania danych
- Spółka w prospekcie jako jedno z ryzyk wymienia zmiany ceny surowców (głównie ropy), przy czym tego ryzyka nie zabezpiecza w żaden sposób
- W perspektywie najbliższych trzech latach spółka nie zamierza wypłacać dywidendy
- Koszty ogólnego zarządu rosną znacznie szybciej niż przychody
- Korporacja KGL będzie jedną z kilku spółek notowanych na GPW działających w w branży tworzyw sztucznych
- Spółka nie jest duża. Pod względem rocznych przychodów ustępuje giełdowej Krakchemii oraz Ergisowi
- Na rynku tworzyw standardowych panuje tendencja do eliminowania pośredników z łańcucha dostaw – presja na marże dystrybucyjne
- Znaczna część środków z emisji ma finansować budowę centrum badawczo – rozwojowego o niewiadomym w tej chwili wpływie na wyniki przyszłych okresów.
Strategia rozwoju
Z prospektu możemy jedynie wyczytać, że strategia badawczo-rozwojowa skupiona jest na doskonaleniu oferowanych produktów i opracowywaniem nowych. Natomiast strategia sprzedażowa zakłada rozwój dystrybucji wysokomarżowych towarów z kategorii poliolefin.

Obecnie prowadzone inwestycje. Źródło: prospekt emisyjny.
Polityka dywidendowa
Z prospektu wynika, że spółka dotychczas nie dzieliła się profitami z akcjonariuszami. Dodatkowo uchwalona w czerwcu 2015 r. polityka w tym zakresie zakłada, że zarząd w ciągu najbliższych trzech lat obrotowych będzie rekomendował niewypłacanie dywidendy. Wypracowane zyski mają posłużyć do finansowania bieżących i przyszłych inwestycji oraz zabezpieczenia płynności. W kolejnych latach zarząd nie wyklucza opcji wypłaty części zysku, ale wszystko będzie zależało od potrzeb inwestycyjnych.
– W kolejnych latach obrotowych zarząd emitenta zamierza wnioskować o przeznaczenie na dywidendę części zysku netto emitenta po uwzględnieniu bieżących potrzeb inwestycyjnych i płynnościowych grupy kapitałowej emitenta służących realizacji rozwoju działalności i zwiększeniu wartości grupy kapitałowej emitenta, przy czym w przypadku dużej skali wymienionych wyżej potrzeb, zarząd emitenta może wnioskować o niewypłacanie dywidendy w danym roku obrotowym. – czytamy w prospekcie.
Wycena/Wskaźniki
– Oczywiście najważniejszym aspektem pozostaje wycena – tą automatyczną można znaleźć w zakładce ofert pierwotnych. Na tle sektora produkcyjnego tworzyw sztucznych wycena wygląda na godziwą, jeśli chodzi o wskaźniki oparte o Enterprise Value, a nawet atrakcyjną w wypadku mnożników ceny do zysku operacyjnego. Jednak na tle bezpośrednich spółek porównawczych cena emisyjna wygląda na dość wysoką, podobnie jeśli chodzi o wycenę rentą wieczystą. Automat do renty wieczystej czerpie betę sektorową, która jest dość wysoka. Przy założeniu średniego kosztu kapitału własnego na poziomie 10 proc. otrzymamy dla skorygowanego wyniku netto wartość spółki przed emisją w kwocie 90 mln zł, co daje 16,60 zł na akcję. Jednak uwzględniając tylko 2-proc. tempo wzrostu w wycenie dostaniemy już 20,80 zł na akcję. – analizuje Paweł Bieniek.
Polecane linki:
>> Szczegółowe omówienie prospektu emisyjnego i sytuacji finansowej Korporacji KGL przygotowane przez analityka StockWatch.pl
>> Forumowy wątek dedykowany akcjom Korporacji KGL
>> Wstępna symulacja finansowa debiutu oraz prospekt emisyjny spółki
>> Strona internetowa spółki