Tegoroczne święto elektronicznej rozrywki w Kolonii potrwa od 17 do 21 sierpnia, przy czym pierwszy dzień jak zwykle dedykowany jest wyłącznie przedstawicielom branży oraz mediów. Wakacyjne targi u naszego zachodniego sąsiada to jedna z największych imprez w Europie, która co roku przyciąga setki tysięcy fanów gier z całego świata. W ubiegłym roku padł rekord odwiedzin – 345 tys. osób z 96 krajów. O gigantycznej popularności Gamescomu świadczy również fakt, że już w lipcu zostały wyprzedane wszystkie bilety jednodniowe na tegoroczną edycję.
Liczba gości to nie jedyny rekord jaki zostanie pobity w tym roku. Po stronie wystawców również zapowiada się olbrzymia frekwencja. Organizatorzy Gamescom szacują, że w targach weźmie udział ponad 800 firm z branży gier komputerowych i wideo z około 50 krajów. To o ok. 100 więcej niż przed rokiem, gdy swoje produkty prezentowały studia z ponad 40 krajów. Na targach obok takich gigantów jak Microsoft, Sony, Warner Bros, Take-Two, Ubisoft, Nintendo, Activision Blizzard czy Electronic Arts spotkamy liczną reprezentację z Polski. Na oficjalnej liście wystawców jest aż 26 firm, w tym 4 związane z GPW. To duży skok w porównaniu do ubiegłego roku, gdy na liście widniało tylko sześć rodzimych firm. Z ustaleń StockWatch.pl wynika, że na targach pojawi się też spora grupa krajowych producentów i wydawców, którzy w kuluarach odbędą wiele ważnych spotkań biznesowych.
W Kolonii nie zabraknie oczywiście stoiska CD Projektu, czyli największego giełdowego producenta gier. Warszawskie studio podczas targów przeprowadzi pierwszy publiczny pokaz GWINTA: Wiedźmińskiej Gry Karcianej. Co ciekawe, na stoisku CD Projektu będzie można zagrać w Gwinta jeszcze przed uruchomieniem zamkniętej bety gry. >> Dołącz do dyskusji na forumowym wątku dedykowanym akcjom CD Projektu
– Gwint powstał w ogromnej mierze dzięki staraniom naszej społeczności – otrzymaliśmy tysiące wiadomości z prośbami o stworzenie samodzielnej wersji wiedźmińskiej karcianki i wreszcie nadszedł czas, kiedy możemy po raz pierwszy oddać ją w ręce graczy! Gamescom to wspaniała okazja, żeby osobiście podziękować graczom za ich wsparcie, dlatego zachęcamy Was do odwiedzenia naszego stoiska i porozmawiania z nami o Waszych odczuciach związanych z Gwintem. – zachęca Marcin Momot, straszy koordynator ds. społeczności oraz mediów społecznościowych.
Z najnowszą częścią gry Sniper do Kolonii jedzie CI Games. Zgodnie z lipcowymi deklaracjami prezesa Marka Tymińskiego, Gamescom ma być mocnym marketingowym impulsem dla gry. CI Games pojawi się na stoisku Koch Media GmbH. Aktualny termin premiery gry Sniper: Ghost Warrior 3 w wersji na platformę PlayStation4, XboxOne i PC to 27 stycznia 2017 roku. Już w tym tygodniu na platformie Steam ruszyła sprzedaż preorderów Snipera. We wtorek do sieci trafił też oficjalny trailer promujący grę. W ciągu czterech dni film zebrał ponad 123 tys. odsłon.
Na liście wystawców nie znajdziemy natomiast 11 bit studios, co wcale nie oznacza, że twórcy hitu This War Of Mine nie pojawią się w Kolonii. Warszawski deweloper będzie miał wydzieloną przestrzeń w ramach Indie Areny, gdzie prezentowane są gry z różnych firm. Na targach 11 bit studios zaprezentuje ogłoszony już tytuł Beat Cop oraz nową grę, stworzoną przez zewnętrzne studio, które będzie wydane w ramach programu wydawniczego 11 bit studios publishing.
– Na Gamescomie będziemy się wystawiać w ramach Indie Areny. Będziemy prezentować tam dwie gry. Jedna to Beat Cop, a druga to projekt, który zostanie ogłoszony i pokazany właśnie na tych targach. – mówi Karol Zajączkowski z 11 bit studios.
Na targach w strefie B2B swoje stoisko będzie miał Vivid Games. Bydgoskie studio w tym roku stawia nacisk na rozwój i promocję części wydawniczej. Podczas Gamescomu na pierwszym planie pojawi się Vivid Games Publishing oraz produkty, nad którymi obecnie pracuje – zarówno własne (Metal Fist), jak i zewnętrzne (Prime Time Rush, Heroes of Nox). Dodatkowo Vivid Games szykuje się na szereg rozmów biznesowych pod kątem pozyskania tytułów do wydawnictwa, zewnętrznych IP i współpracy dystrybucyjnej.
Z oficjalnego stoiska w Kolonii zrezygnował The Farm 51. Przedstawiciele gliwickiego studia wezmą za to udział udział w spotkaniach oraz zaznaczą swoją obecność na stoisku Bandai Namco. Spółka będzie promować Chernobyl VR Project, projekt w technologii virtual reality, który umożliwia wirtualny spacer po szczegółowo odtworzonych terenach Czarnobyla i Prypeci. Tym razem przedstawiciele spółki nie wspominają o nowościach w kwestii Get Even, czyli dużej produkcji zapowiedzianej jeszcze w 2013 r.
– W tym roku samodzielnie się nie wystawiamy i nie pokazujemy niczego oficjalnie. Jesteśmy oczywiście na imprezie małym zespołem i odbędziemy ważnych spotkań biznesowych, w trakcie których pokażemy pewnie Chernobyl VR Project, ale nie są to oficjalne prezentacje. Będziemy za to bardzo mocno obecni na stanowisku naszego wydawcy, Bandai Namco, ale o szczegółach niestety nie mogę informować przed targami. – mówi Łukasz Mach z The Farm 51.
>> Zobacz także: Raport: Analiza fundamentalna 7 giełdowych producentów gier
Z Gamescom duże nadzieje wiąże także Jujubee. Prezes Michał Stępień spodziewa się, że tegoroczna edycja imprezy będzie dla studia przełomowa. Podczas targów Jujubee udostępni grywalne demo gry Kursk, która opowiada tragiczną historię zatopionego w 2000 roku atomowego rosyjskiego okrętu podwodnego. Projekt już od samego początku budzi kontrowersje. Rozgrywka ma składać się z wątków szpiegowskich i wątków grozy. W pierwszej części rozgrywki gracz będzie poruszał się po pokładzie okrętu i wykonywał różnorakie zadania. W drugiej części, już w trakcie i po katastrofie, celem będzie przeżycie i znalezienie ratunku.
– Będzie to najpewniej pierwsza w historii gra przygodowo-dokumentalna, więc nic dziwnego, że zainteresowanie prasy branżowej i samych graczy jest spore. Prace nad tym tytułem chcielibyśmy ukończyć jeszcze w tym roku, ale ostateczna data premiery zależeć będzie od rozmów z potencjalnymi wydawcami. W Kolonii spotkamy się z kilkoma z nich. Duży szum wokół naszej produkcji potwierdza, że KURSK ma szansę stać się mocnym IP, który znacznie zwiększy rozpoznawalność spółki, ale potencjał widzimy także w grze strategicznej Realpolitiks, którą na targach będziemy promować w strefie biznesowej. – mówi Michał Stępień, prezes Jujubee.
Z udziału w targach zrezygnował również Bloober Team. Za to na liście wystawców znajdziemy iFun4all, spółkę córkę krakowskiego studia, która specjalizuje się w tworzeniu tytułów wykorzystujących Real World-Data – informacje ze świata rzeczywistego, które kształtują rozgrywkę. Niewykluczone, że developer gier indie w niedalekiej przyszłości zadebiutuje na rynku NewConnect. Spółka w czerwcu pozyskała dofinansowanie na ten cel z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Do Kolonii iFun4all jedzie z nowym tytułem: Serial Cleaner.
– iFun4all na targach Gamescom pojawi się ze swoją najnowszą grą Serial Cleaner. Prace nad tym tytułem są bardzo zaawansowane. Planujemy uplasować się dzięki niemu w światowej czołówce developerów wykorzystujących w swoich grach Real World Data (element Augmented Reality). W Kolonii będziemy dostępni w hali biznesowej na polskim stoisku organizowanym przez Fundację Indie Games Polska, na które zostaliśmy zaproszeni jako jeden z kilku developerów z naszego kraju. Podczas targów zaprezentujemy grę dziennikarzom, a także będziemy prowadzili rozmowy z potencjalnymi wydawcami. Będzie to pierwsza oficjalna prezentacja Serial Cleaner poza granicami Polski oraz pierwsza dla międzynarodowych dziennikarzy. Targami Gamescom planujemy rozpocząć międzynarodową kampanię promującą grę. – mówi Michał Mielcarek, prezes iFun4all.

(Fot. gamescom)