StockWatch.pl

Raport z przeglądu okresowego 10 znanych spółek z sektora motoryzacyjnego

Branża motoryzacyjna ma się coraz lepiej, czego dowodem są rosnące z roku na rok słupki sprzedaży i rejestracji nowych aut w Unii Europejskiej. Sprawdziliśmy, jak z koniunktury korzystają polskie spółki obecne na GPW oraz które z nich są obecnie najatrakcyjniej wyceniane.

Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w Polsce w 2016 r. zarejestrowano 416 tys. nowych samochodów osobowych, co daje wzrost r/r o ponad 17 proc. Krajowy rynek nie był wyjątkiem. Dobre nastroje konsumentów panowały w całej Unii Europejskiej, gdzie dynamika wzrostu nowych rejestracji wyniosła niecałe 7 proc. (według danych KPMG). Coraz większa liczba pojazdów na rynku oznacza oczywiście także wzrost produkcji. Co prawda, Polska nie doczekała się własnej marki (pomijamy marzenia Arrinery), a produkcja samochodów obcych marek prowadzona w zakładach FCA Tychy, General Motors w Gliwicach czy Volkswagena w Poznaniu od paru lat spada, ale rodzime spółki kooperujące z branżą motoryzacyjną stały się ważnym dostawcą części dla producentów europejskich. W 2015 r. na rynkach unijnych wyprodukowano 16 milionów samochodów osobowych, co oznacza wzrost o 19 proc. od dołka odnotowanego w 2009 r. (dane ACEA).

Rejestracje nowych pojazdów w UE (w tys.). Źródło: Raport kwartalny PZPM i KPMG

Polskie spółki wrzuciły wyższy bieg

Ubiegły rok był udany dla polskich firm kooperujących z koncernami motoryzacyjnymi. Dobrym przykładem jest tu WIG-Motoryzacja. Na 8 spółek zgrupowanych w indeksie, 6 w ubiegłym roku zwiększyło obroty. Największy progres zanotował ubiegłoroczny debiutant – Auto Partner (+36 proc.). Dwucyfrowe, wysokie dynamiki zaliczyły też Groclin, Inter Cars oraz AC Autogaz. Jednak największe wrażenie robi pozaindeksowy Wielton, który prawie podwoił obroty. Druga spółka spoza indeksu, którą ciężko pominąć w zestawieniu – Boryszew – pod względem przychodów miała mniej udany rok. Warto jednak pamiętać, że flagowa inwestycja Romana Karkosika zajmuje się także (a w zasadzie przede wszystkim) obrotem metalami. Biznes motoryzacyjny w grupie Boryszew odpowiada za mniej niż połowę sprzedaży. W 2016 r. segment automotive wygenerował 2,17 mld zł obrotu (+7 proc. r/r).

(Źródło: Opracowanie własne)

Najlepsze jest pod maską – to EBIT i EPS


Dalszy ciąg artykułu zawiera analizę fundamentalną spółek z sektora motoryzacyjnego i dostępny jest w abonamencie.

Kliknij tutaj aby zamówić abonament i uzyskać pełny dostęp do serwisu.

Niezdecydowany? Sprawdź listę funkcji i narzędzi, jakie zyskujesz dzięki abonamentowi.

Jeżeli posiadasz abonament, a nie widzisz tekstu, zaloguj się do serwisu.


StockWatch.pl

StockWatch.pl wspiera inwestorów indywidualnych dostarczając m.in:

- analizy raportów finansowych i prospektów emisyjnych spółek przygotowywane przez zawodowych, niezależnych finansistów,

- moderowane forum użytkowników wolne od chamstwa i naganiania,

- aktualne i zweryfikowane przez pracownika dane finansowe spółek,

- narzędzia analizy fundamentalnej i technicznej.

>> Sprawdź z czego możesz korzystać za darmo i co oferujemy w Strefie Premium

TE ARTYKUŁY NA TEMAT ACAUTOGAZ, AUTOPARTN, boryszew, debica, fota, Groclin, INTERCARS, sanok, Uniwheels, wielton, RÓWNIEŻ MOGĄ CIĘ ZAINTERESOWAĆ

Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Capital PR