PARTNER SERWISU
hpssvqex

Raport z przeglądu okresowego 10 znanych spółek z sektora motoryzacyjnego

Branża motoryzacyjna ma się coraz lepiej, czego dowodem są rosnące z roku na rok słupki sprzedaży i rejestracji nowych aut w Unii Europejskiej. Sprawdziliśmy, jak z koniunktury korzystają polskie spółki obecne na GPW oraz które z nich są obecnie najatrakcyjniej wyceniane.

Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w Polsce w 2016 r. zarejestrowano 416 tys. nowych samochodów osobowych, co daje wzrost r/r o ponad 17 proc. Krajowy rynek nie był wyjątkiem. Dobre nastroje konsumentów panowały w całej Unii Europejskiej, gdzie dynamika wzrostu nowych rejestracji wyniosła niecałe 7 proc. (według danych KPMG). Coraz większa liczba pojazdów na rynku oznacza oczywiście także wzrost produkcji. Co prawda, Polska nie doczekała się własnej marki (pomijamy marzenia Arrinery), a produkcja samochodów obcych marek prowadzona w zakładach FCA Tychy, General Motors w Gliwicach czy Volkswagena w Poznaniu od paru lat spada, ale rodzime spółki kooperujące z branżą motoryzacyjną stały się ważnym dostawcą części dla producentów europejskich. W 2015 r. na rynkach unijnych wyprodukowano 16 milionów samochodów osobowych, co oznacza wzrost o 19 proc. od dołka odnotowanego w 2009 r. (dane ACEA).

Rejestracje nowych pojazdów w UE (w tys.). Źródło: Raport kwartalny PZPM i KPMG

Polskie spółki wrzuciły wyższy bieg

Ubiegły rok był udany dla polskich firm kooperujących z koncernami motoryzacyjnymi. Dobrym przykładem jest tu WIG-Motoryzacja. Na 8 spółek zgrupowanych w indeksie, 6 w ubiegłym roku zwiększyło obroty. Największy progres zanotował ubiegłoroczny debiutant – Auto Partner (+36 proc.). Dwucyfrowe, wysokie dynamiki zaliczyły też Groclin, Inter Cars oraz AC Autogaz. Jednak największe wrażenie robi pozaindeksowy Wielton, który prawie podwoił obroty. Druga spółka spoza indeksu, którą ciężko pominąć w zestawieniu – Boryszew – pod względem przychodów miała mniej udany rok. Warto jednak pamiętać, że flagowa inwestycja Romana Karkosika zajmuje się także (a w zasadzie przede wszystkim) obrotem metalami. Biznes motoryzacyjny w grupie Boryszew odpowiada za mniej niż połowę sprzedaży. W 2016 r. segment automotive wygenerował 2,17 mld zł obrotu (+7 proc. r/r).

(Źródło: Opracowanie własne)

Najlepsze jest pod maską – to EBIT i EPS

analizę fundamentalną spółek z sektora motoryzacyjnego

Choć Boryszew nie wyróżnia się wzrostem sprzedaży, to pod względem poprawy wyniku operacyjnego był królem 2016 roku. EBIT spółki podskoczył o blisko 90 proc. r/r do 259 mln zł. W ujęciu nominalnym zwyżka wyniosła 121 mln zł, z czego ok. ponad 72 mln zł przypadło na segment motoryzacyjny. Trzeba dodać, że przez wynik spółki przeszło także zdarzenie niepowtarzalne na kwotę 36 mln zł – sprzedaż nieruchomości. Zysk netto na akcję wyniósł 0,56 zł i był o blisko 240 proc. wyższy r/r.

Niewiele mniejszy progres EBIT odnotował producent naczep z Wielunia (+85 proc.). Poprawa wyników to efekt wyższej sprzedaży, ale także akwizycji francuskiej spółki Fruehauf. Wielton odnotował także 76-proc. wzrost zysku netto na akcję, co plasuje go na drugim miejscu giełdowych spółek motoryzacyjnych. Skok EBIT o ponad 50 proc. odnotowały także Auto Partner i Inter Cars. Czarną owcą w sektorze pozostaje Dębica, której wynik systematycznie od pięciu lat hamuje. Na krawędzi cały czas balansuje Fota, która od dawna próbuje wyrwać się z bankructwa, ale cały czas jedzie na stratach.

EBIT i EPS (Źródło: Opracowanie własne)

Złudny obraz bieżących wskaźników

Pod względem wskaźnika ceny do zysku operacyjnego (C/ZO), najtańszą spółką w sektorze jest Boryszew. Właściciel grupy Maflow ma także wśród rozpatrywanych podmiotów najniższy wskaźnik ceny do zysku. To jednak taniość pozorna, bo z jednej strony mamy 36 mln zł jednorazowego zysku, z drugiej bardzo duży udział akcjonariuszy mniejszościowych. Roman Karkosik i podmioty powiązane posiadają 55 proc. akcji Impexmetalu, natomiast reszta jest w rękach funduszy i drobnych inwestorów. Z tego powodu w przypadku Boryszewa lepiej jest patrzeć na zysk akcjonariuszy jednostki dominującej i to na tej pozycji oprzeć wyliczenia wskaźników. C/Z liczony bez zysków mniejszości wynosi 16,6, natomiast po wyłączeniu zdarzenia jednorazowego w postaci sprzedaży nieruchomości, zbliża się do 20.

Tanio wygląda także Uniwheels – C/Z na poziomie 10,1. Problem w tym, że główny akcjonariusz także uważa wycenę spółki za atrakcyjną i ogłosił wezwanie na 100 proc. akcji, które kończy się 22 maja. Inwestycja w takiej sytuacji jest obarczona ryzykiem wycofania z obrotu po cenie 247,87 zł.

Teoretycznie najdroższy w branży (najwyższe C/Z) jest Groclin. To wynik ciągłej walki o wyjście na plus i relatywnie niskiej rentowności. W tym przypadku spółka także może skończyć poza parkietem, gdyż chrapkę na nią ma koncern Volkswagen. Nadal drogo wygląda Dębica, ale podmiot ten od kilkunastu lat płaci regularne dywidendy. Co prawda, stopa na poziomie 2,3 proc. nie jest rarytasem, ale ze względu na historię inwestorzy mogą być niechętni do szybkiego pozbywania się akcji. Wysokie wskaźniki mają także Inter Cars, Auto Partner i Wielton. W tym wypadku rynek wycenia i docenia tempo wzrostu. Proszę zauważyć, że gdyby Inter Cars utrzymał tempo wzrostu (CAGR) w kolejnych trzech latach, to jego C/Z spadnie już do poziomu 11,9. W Wieltonie dysproporcja obecnego i przyszłego wskaźnika jest jeszcze większa, ale w tym wypadku założenie kontynuacji wzrostu w historycznym tempie jest dość optymistyczne.

Niektóre podmioty choć tanie, w sensie niskich wskaźników, w rzeczywistości mogą okazać się poszpachlowanym dużym fiatem z grubą warstwą lakieru udziałów mniejszości. W teoretycznie drogich spółkach wartość ukrywa się pod niedostrzegalnym na pierwszy rzut oka oczekiwanym tempem wzrostu.

Faworyci branżowego wyścigu

Sprzyjająca koniunktura w motoryzacji napędza wzrosty cen branżowych spółek. Co prawda, sam indeks WIG-Motoryzacja zyskał w ciągu roku tylko 10 proc. (udział Inter Carsu w indeksie wynosi 44 proc.), ale najlepsze walory zyskały ponad 100 proc. Największą stopą zwrotu może się pochwalić Boryszew (+127 proc.). Drugie miejsce w rankingu ze stopą zwrotu przekraczającą 100 proc. zajmuje niedawny debiutant, czyli Auto Partner. Na podium zmieścił się jeszcze Wielton +94 proc. Z inwestycji zadowoleni powinni także być posiadacze akcji Uniwheels, które zyskały 78 proc., a to pewnie jeszcze nie koniec zwyżki, gdyż cena akcji w wezwaniu właśnie została podwyższona o prawie 12 zł do 247,87 zł. Na przeciwnym biegunie znalazły się akcje Groclinu i Foty, czyli spółek z problemami. W obu wypadkach akcje wygenerowały stratę.

StockWatch.pl

StockWatch.pl wspiera inwestorów indywidualnych dostarczając m.in:

- analizy raportów finansowych i prospektów emisyjnych spółek przygotowywane przez zawodowych, niezależnych finansistów,

- moderowane forum użytkowników wolne od chamstwa i naganiania,

- aktualne i zweryfikowane przez pracownika dane finansowe spółek,

- narzędzia analizy fundamentalnej i technicznej.

>> Sprawdź z czego możesz korzystać za darmo i co oferujemy w Strefie Premium

Na podobny temat



Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Kampanie reklamowe - emisje akcji, obligacji, crowdfunding udziałowy Forex Kursy walut Akcje Giełda Waluty Kryptowaluty
Trading jest ryzykowny i możesz stracić część lub całość zainwestowanego kapitału. Treści publikowane w portalu służą wyłącznie celom informacyjnym i edukacyjnym. Nie stanowią żadnego rodzaju porady finansowej ani rekomendacji inwestycyjnej. Portal StockWatch.pl nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie lektury zawartych w nim treści.
peek-a-boo
×

FOSA – nowa usługa analityczna poświęcona zagranicznym spółkom w StockWatch.pl

Sprawdź
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat