
Fot. Newag
– Obecnie trwają działania prawne wobec firmy, związane z wykrytym systemem blokad, który utrudniał funkcjonowanie i naprawę pociągów Newag Impuls. Charakter tego problemu potencjalnie wpływa na perspektywy firmy, zarówno biznesowe (np. zdolność do pozyskiwania nowych kontraktów na zakup lub modernizację taboru), jak i finansowe (w związku z możliwymi sankcjami administracyjnymi oraz konsekwencjami biznesowymi) – zaznaczyli analitycy.
– Aby odpowiednio ocenić wpływ tego problemu na wartość firmy, potrzebujemy dodatkowych informacji i faktów, zwłaszcza dotyczących dalszego postępowania instytucji zaangażowanych w jego wyjaśnienie. Dopóki takie informacje nie zostaną udostępnione, zmieniamy status rekomendacji dla firmy na ‚Rewizja rekomendacji’, bez określonej rekomendacji i ceny docelowej – dodali
Podkreślono, że do tej pory firma miała status „Zastrzeżony”, nadany po ogłoszeniu przez porozumienie akcjonariuszy wezwania do sprzedaży akcji firmy, w którym pośredniczył Santander Bank Polska. Trwające postępowania prawne oraz charakter problemu potencjalnie wpływają na perspektywy Newag zarówno biznesowe (np. zdolność do pozyskiwania nowych kontraktów na zakup lub modernizację taboru), jak i finansowe (w związku z możliwymi sankcjami administracyjnymi i biznesowymi związanymi m.in. z popytem na produkty i usługi firmy).
– W związku z tym nie podajemy ratingu ani ceny docelowej dla firmy, ale zmieniamy status rekomendacji na ‚Rewizja rekomendacji’ – napisano.
Przypomnijmy, 5 grudnia 2023 r. członkowie zespołu Dragon Sector, niezależnej grupy badaczy cyberbezpieczeństwa, przedstawili analizę procesorów/kontrolerów pociągów Newag Impuls. Z analizy wynikało, że w kodzie procesorów odkryto nieudokumentowany system blokad, który utrudniał eksploatację tych pociągów, w tym ich prawidłowe przeglądy.
– Należy zauważyć, że analiza została zlecona przez SPS ASO Mieczkowski, konkurenta Newaga, w maju 2022 r. Przebadano 29 pojazdów, z których w 24 wykryto bardziej lub mniej zaawansowany system blokad (różny dla poszczególnych pojazdów). Problemy dotyczyły Kolei Dolnośląskich, Kolei Mazowieckich, warszawskiej SKM oraz Polregio. Do wyjaśnienia sprawy zaangażowane są różne instytucje państwowe, w tym ABW, prokuratura, UTK oraz UOKiK – zaznaczono.
– Podtrzymujemy nasze wcześniejsze wnioski przedstawione w raporcie inicjującym dla Newag (opublikowanym 5 września 2023 r.). Uważamy, że perspektywy dla krajowego rynku kolejowego pozostają korzystne, szczególnie w segmencie pasażerskim. Optymistyczne prognozy dotyczące popytu na tabor dla sektora są dodatkowo wspierane przez planowane pełne odblokowanie środków z KPO oraz przez Krajowy Program Kolejowy – dodano.
Na rynku panuje przekonanie, że krajowy rynek pasażerski rośnie szybciej niż zasoby taborowe posiadane przez operatorów czy marszałków województw. Duże zainteresowanie dotyczy również usług modernizacji taboru, w tym środków przeznaczonych na wyposażenie w system ETCS.
– Ogólnie szacujemy, że pula środków z obecnych programów dofinansowań dla sektora nie powinna być mniejsza niż ta z poprzedniego budżetu UE. Co do samego Newaga, publicznie dostępne informacje wskazują, że firma od września 2023 r. podpisała nowe kontrakty/złożyła najkorzystniejsze oferty w postępowaniach o łącznej wartości około 7,4 mld zł (uwzględniając opcje), co dobrze wpisuje się w nasze wcześniejsze wnioski. Portfel zamówień z widoczną realizacją do końca 2027 r. wydaje się również zapewniać stabilną sytuację – zaznaczono.
Grupa kapitałowa Newag zajmuje się produkcją, modernizacją oraz naprawami taboru kolejowego i szynowego. Newag zadebiutował na warszawskiej giełdzie w 2013 r.; wchodzi w skład indeks sWIG80. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 964 mln zł w 2022 r.
Raport analityczny dla Newagu powstał w ramach Programu Wsparcia Pokrycia Analitycznego GPW 4.0, na zamówienie Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Pełna treść rekomendacji wraz z wymaganym przez prawo disclaimeram jest dostępna na stronie www.gpw.pl/gpwpa
Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 4.0 polega na sporządzaniu przez firmy inwestycyjne raportów analitycznych finansowanych przez GPW. Celem Programu jest zwiększenie dostępności analiz dla mniej płynnych spółek, a co za tym idzie umożliwienie inwestorom podejmowania świadomych decyzji inwestycyjnych w oparciu o wiarygodne, niezależne źródło informacji o emitencie.