
Strategia Boryszewa przewiduje 122-364 mln zł/rok nakładów inwestycyjnych w 2025-2029
Strategiczne inwestycje Boryszewa i plan redukcji długu
W 2026 roku grupa planuje zrealizować nakłady inwestycyjne w wysokości 315,8 mln zł, a w 2028 roku – 205,15 mln zł. W latach 2026–2027 największe wydatki przewidziano w segmentach Gospodarka cyrkularna (135,2 mln zł w 2026 r. i 209,79 mln zł w 2027 r.) oraz Metale (113,77 mln zł i 72,58 mln zł odpowiednio).
Wydatki na inicjatywy strategiczne zaplanowano w wysokości: 53,16 mln zł w 2025 r., 189,86 mln zł w 2026 r., 253,38 mln zł w 2027 r., 77,97 mln zł w 2028 r. i 0,16 mln zł w 2029 r.
Wśród głównych inwestycji wymieniono m.in.:
– budowę nowych mocy produkcyjnych w Chinach (Motoryzacja),
– zwiększenie zdolności produkcyjnych w zakresie przewodów kompozytowych i aluminiowych oraz wprowadzenie innowacyjnego gatunku bieli cynkowej (Metale),
– budowę magazynów energii o mocy 2×3 i 4 MW (Energia),
– budowę instalacji termicznego przekształcania odpadów w Toruniu i Koninie (Gospodarka cyrkularna).
Strategia przewiduje też obniżenie wskaźnika dług netto/EBITDA do poziomu 1,6x w 2025 roku, m.in. dzięki sprzedaży aktywów Alchemii (WRA oraz RXP), spłacie kredytów inwestycyjnych oraz poprawie wyników operacyjnych.
– Wzrost zadłużenia od 2026 wynika głównie z wydatków na projekty strategiczne (190 mln zł w 2026 oraz 253 mln zł w 2027). Plany nie uwzględniają sprzedaży nieruchomości inwestycyjnych na co najmniej 150 mln zł – wskazano w prezentacji.
Wskaźnik dług netto/EBITDA ma stopniowo maleć: do 1,6x w 2026 r., 1,5x w 2027 r., 1x w 2028 r. i 0,6x w 2029 r.
Strategia zakłada osiągnięcie poziomu EBITDA rzędu ok. 570 mln zł w 2029 roku.
Motoryzacja pozostanie głównym źródłem wyniku EBITDA w zrewidowanej strategii
Segment motoryzacji pozostanie największym źródłem wyniku EBITDA dla Grupy Boryszew, odpowiadającym za ok. 40-41 proc. EBITDA, przy udziale w przychodach ze sprzedaży na poziomie 24-30 proc., wynika ze zrewidowanej strategii grupy na lata 2025-2029.
Wynik EBITDA segmentu motoryzacja ma wynieść ponad 120 mln zł w 2025 r., wobec 292,9 mln zł dla całej Grupy Boryszew oraz wzrosnąć do blisko 230 mln zł w 2029 roku, w porównaniu do 571,5 mln zł w całej grupie.
Drugim największym segmentem pod względem generowania EBITDA mają być metale (wzrost EBITDA z 81,1 mln zł w 2025 r. do 209,9 mln zł w 2029 r.), a następnie gospodarka cyrkularna (wzrost z 66,1 mln zł w 2025 r. do 100,7 mln zł w 2029 r.).
Wśród głównych celów strategicznych dla motoryzacji Boryszew wymienia m.in. ośmiokrotny wzrost biznesu w Indiach, czterokrotny w Chinach, pięciokrotny w Brazylii, restrukturyzację zakładu w Meksyku, a także rozbudowę produkcji gumy, przy optymalizacji zakładów i konsolidacji produkcji w Europie, wskazano w prezentacji zrewidowanej strategii.
Zrewidowana strategia Boryszewa nie przewiduje już dezinwestycji w segmencie chemia, a zamiast tego zakłada wykorzystanie aktywów Oddziału Boryszew ERG (rozwój oferty i zwiększenie skali działalności), modernizację oczyszczalni ścieków w Sochaczewie (Boryszew ERG) oraz analizę opcji strategicznych Oddziału Elana. EBITDA w segmencie chemii ma pozostać stabilna, na poziomie od ok. 7 do ponad 11 mln zł.
Rentowność EBITDA najwyższa ma być w segmencie gospodarki cyrkularnej (15 proc. w 2025 r. i 20 proc. w 2029 r.), następnie motoryzacji (10-11 proc.), chemii (5-7 proc.), metalach (3-6 proc.) oraz energii (3-4 proc.).
Grupa Boryszew to jedna z największych grup przemysłowych w Polsce, działająca w branży komponentów motoryzacyjnych, przetwórstwa metali nieżelaznych oraz chemii przemysłowej. Zatrudnia ok. 10 tys. pracowników w ponad 30 zakładach zlokalizowanych w 14 krajach na 4 kontynentach. Spółka notowana jest na GPW od 1996 roku i wchodzi w skład indeksu sWIG80. W 2024 roku skonsolidowane przychody grupy wyniosły 5,12 mld zł.