vbebldhp
Advertisement
PARTNER SERWISU
bmbmvmyg

UOKiK postawił Enter Air zarzuty naruszenia interesów klientów

Omawiane walory:

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) postawił zarzuty wprowadzania konsumentów w błąd liniom lotniczym Enter Air. UOKiK zakwestionował 10 praktyk przedsiębiorcy.

(Fot. spółka)

Do kwestionowanych praktyk przewoźnika należało m.in. nieodpowiadanie na reklamacje w terminie 14 dni, nieuwzględnianie roszczeń czy zaniżanie odszkodowania za opóźnienie lotu. Podstawą podjęcia działań przez UOKiK były sygnały od poszkodowanych podróżnych.

– Przepisy określają jasno prawa i rekompensaty przysługujące konsumentom, a przedsiębiorca ma obowiązek ich o tym poinformować i wypłacić należne odszkodowanie. Jakiekolwiek próby limitowania praw konsumenckich i nierespektowania należnych roszczeń przez przedsiębiorców są niedopuszczalne. Podobnie jak nieudzielanie odpowiedzi na reklamacje w ustawowym terminie. W naszej ocenie praktyki przewoźnika, jak np. wymaganie składania podwójnej reklamacji, mogą wskazywać na naruszanie zbiorowych interesów konsumentów – powiedział prezes UOKiK Tomasz Chróstny, cytowany w komunikacie.

Po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego, UOKiK postawił spółce Enter Air zarzuty naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Zakwestionował 10 praktyk przedsiębiorcy. Z analizy Urzędu wynika, że Enter Air może na kilka sposobów utrudniać konsumentom dochodzenie roszczeń reklamacyjnych. Przede wszystkim nie respektuje prawa, które zmieniło obowiązki przedsiębiorców w zakresie terminu odpowiedzi na reklamację. Od 1 stycznia 2023 r. przedsiębiorcy mają na to 14 dni. Jeśli w tym czasie nie ustosunkują się do reklamacji konsumentów, oznacza to, że uznali je w całości. Tymczasem Enter Air nadal informuje, że rozpatrzy reklamację w ciągu 30 dni. Co za tym idzie, brak odpowiedzi po 14 dniach według spółki nie świadczy o tym, że zostały one uznane, a konsumenci nie otrzymują automatycznie tego, o co wnioskowali.

➡ Spółki dywidendowe – kalendarium, kwoty, wiadomości i komunikaty dotyczące dywidend w jednym miejscu ➡ Sprawdź!

Ponadto, przewoźnik wymaga złożenia reklamacji w sprawie bagażu na lotnisku bezpośrednio po locie w biurze reklamacji bagażowej. Sporządzany jest wówczas Raport Niezgodności Własności (Property Irregularity Report – PIR). W opinii UOKiK jest to już reklamacja, od której powinno liczyć się 14 dni, jakie spółka ma na odpowiedź. Jednak Enter Air obliguje konsumentów do złożenia ponownej reklamacji – pisemnie lub elektronicznie za pośrednictwem formularza na stronie internetowej linii lotniczych, do której muszą załączyć PIR i inne dokumenty, jak np. awers i rewers przywieszki bagażowej czy jej odcinek kontrolny. Poprzez tak ustalone wymogi, warunkujące rozpatrzenie reklamacji, spółka może naruszać prawa konsumentów.

W opinii UOKiK, Enter Air przekazuje konsumentom wprowadzające w błąd informacje o ograniczeniu swojej odpowiedzialności za opóźnienie w dostarczeniu bagażu rejestrowanego, jak również o jego zasadach odpowiedzialności za zniszczenie lub uszkodzenie bagażu rejestrowanego albo podręcznego, zaznaczono.

– W przypadku opóźnienia lotu do miejsca docelowego o co najmniej 3 godziny lub odwołania go z powodów innych niż nadzwyczajne okoliczności, prawo reguluje wysokość odszkodowania dla konsumentów. Dlatego sytuacja, w której linie lotnicze nie informują o tym podróżnych, ale proponują im tzw. ugodę na niższą kwotę, budzi poważne wątpliwości prezesa Urzędu. Jak wynika ze skarg, przewoźnik proponuje im ugodę jako natychmiastową ofertę, ważną tylko do czasu wylądowania opóźnionego samolotu. W ten sposób wymusza podjęcie szybkiej decyzji, która dla konsumentów nie jest korzystna, proponując przykładowo 100 euro, zamiast należnych 250 euro. Również w przypadku, gdy podróżni składają reklamacje wnioskując o przysługującą im zgodnie z prawem wysokość odszkodowania, Enter Air nie uwzględnia całości roszczeń – czytamy dalej.

Jeśli zarzuty się potwierdzą, przedsiębiorcy grozi m.in. kara do 10 proc. obrotu za każdą z zakwestionowanych praktyk.

UOKiK podkreślił, że na bieżąco monitoruje skargi wpływające do Urzędu i Europejskiego Centrum Konsumenckiego, a w ramach postępowań wyjaśniających przygląda się praktykom również innych linii lotniczych.

Enter Air jest największą prywatną linią lotniczą działającą w Polsce. Realizuje połączenia dla czołowych polskich i zagranicznych biur podróży latając w ponad 30 krajach. Jest notowany na GPW od 2015 r.; wchodzi w skład indeksu sWIG80.

StockWatch.pl

StockWatch.pl wspiera inwestorów indywidualnych dostarczając m.in:

- analizy raportów finansowych i prospektów emisyjnych spółek przygotowywane przez zawodowych, niezależnych finansistów,

- moderowane forum użytkowników wolne od chamstwa i naganiania,

- aktualne i zweryfikowane przez pracownika dane finansowe spółek,

- narzędzia analizy fundamentalnej i technicznej.

>> Sprawdź z czego możesz korzystać za darmo i co oferujemy w Strefie Premium

Na podobny temat
  • Analiza Enter Air: Przegląd przed wakacjami

    ENTER Air to jedna z ciekawszych spółek na GPW działających w branży turystycznej, której działalność cechuje silna sezonowość i wysokie uzależnienie od floty oraz kosztów operacyjnych.

  • 3 spółki z szansą na skokową poprawę zysku netto

    Trwa sezon wyników za II kwartał, a wraz z nim polowanie na spółki z ponadprzeciętnymi dynamikami. Na bazie prognoz analityków Noble Securities wytypowaliśmy trzy spółki, które w najbliższych tygodniach mogą popisać się skokową poprawą zysku netto.

  • 30 dywidend do zgarnięcia na progu wakacji

    Na przełomie czerwca i lipca dzień dywidendy wypada w blisko 30 spółkach z rynku głównego i NewConnect. Wśród nich nie zabraknie ciekawych propozycji z wysoką stopą. Oto jak prezentuje się pierwszy wakacyjny rozkład jazdy w kalendarium dywidendowym.

  • Enter Air z rekordem przychodów. Analityk: Wyższe marże i powrót do dywidendy

    Po pandemicznych turbulencjach ENTER Air wraca do wysokiej formy. Spółka notuje rekordowe wyniki, zwiększa marże i wraca do wypłaty dywidendy. Sprawdzamy jakie są prognozy analityków na kolejne kwartały.

  • Enter Air rekomenduje 3 zł dywidendy na akcję za rekordowy 2024 r.

    ENTER Air planuje wypłatę dywidendy w wysokości 3 zł na akcję, co daje łączną kwotę 52,6 mln zł. Propozycja zarządu obejmuje cały jednostkowy zysk za 2024 r., powiększony o środki z kapitału zapasowego. Ostateczną decyzję podejmą akcjonariusze na najbliższym walnym zgromadzeniu.




Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Kampanie reklamowe - emisje akcji, obligacji, crowdfunding udziałowy Forex Kursy walut Akcje Giełda Waluty Kryptowaluty
Trading jest ryzykowny i możesz stracić część lub całość zainwestowanego kapitału. Treści publikowane w portalu służą wyłącznie celom informacyjnym i edukacyjnym. Nie stanowią żadnego rodzaju porady finansowej ani rekomendacji inwestycyjnej. Portal StockWatch.pl nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie lektury zawartych w nim treści.
peek-a-boo
×

Sprawdź jak StockWatch.pl może pomóc Ci w skutecznym inwestowaniu

Sprawdź
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat