
Fot. Spółka
– W mojej ocenie dla małej i średniej spółki dzisiaj bycie na warszawskiej giełdzie to są niewspółmierne koszty w stosunku do korzyści. Przez rok firma musi wydać około 500-700 tys. zł tylko i wyłącznie na sprostanie wymogom KNF. Komisja z przyjaznego regulatora niestety stała się regulatorem mało przyjaznym. Wiele firm zeszło w ostatnim roku z warszawskiego parkietu – powiedział dla PAP Zbigniew Jakubas, główny akcjonariusz Newagu.
Kilka dni temu Zbigniew Jakubas, Multico, Jakubas Investment i FIP 11 FIZAN ogłosili wezwanie 20.570.449 akcji (45,71 proc. głosów na WZ) Newagu. Tym samym wzywający za 380 mln zł chcą wykupić brakujący pakiet akcji i docelowo wycofać spółkę z GPW. Jakubas przyznaje, iż wie, że szanse powodzenia oferty są znikome. Obecny kurs spółki na GPW wynosi ok. 21 zł. Jak dodaje, ogłoszenie wezwania to krok w celu otworzenia sobie możliwości skupowania akcji w przyszłości.
– W ramach grupy ogłosiliśmy wezwanie na akcje Newagu, aby zgodnie z nowymi regulacjami unijnymi, otworzyć sobie drogę na dodatkowe zakupy akcji nowosądeckiej spółki za miesiąc, za rok, czy dwa lata. Nie oczekuję, że to wezwanie się powiedzie. Jeśli jednak to nastąpi i uda się osiągnąć 90 proc. na WZ, planujemy podjąć kroki w celu wycofania Newagu z GPW – dodał Jakubas (PAP).
Newag to zdrowa i rentowna spółka, która ma przed sobą ciekawe perspektywy. We wrześniu Michał Sopiel, analityk Santander BM wycenił akcje nowosądeckiego producenta taboru kolejowego na 25 zł za sztukę. W październiku PKP Intercity poinformowało, że jedyną ofertę w przetargu na 46 lokomotyw elektrycznych złożył właśnie Newag. Co ciekawe, wartość potencjalnego kontraktu (1,17 mld zł brutto) jest wyższa niż przychody spółki w całym 2022 roku (964 mln zł).
Newag zadebiutował na warszawskiej giełdzie w 2013 r. i od tego momentu regularnie dzieli się dywidendą. W 2021 r. spółka wypłaciła rekordowe 1,50 zł na akcję, co dało stopę w okolicach 5,8 proc.
Grupa Newag jest producentem elektrycznych i spalinowych pojazdów pasażerskich, lokomotyw oraz pojazdów metra i tramwajów. Oferuje także usługi naprawy i modernizacji taboru. Spółka wchodzi w skład indeks sWIG80.