
10 spółek na wrzesień wg BM BNP Paribas BP
O rezygnacji z pozycji na akcjach Neuki przesądziły najnowsze wyniki finansowe. W tym tygodniu spółka poinformowała, że w drugim kwartale uzyskała 52,3 mln zł zysku netto bez zdarzeń jednorazowych (vs. 51,8 mln zł r/r). Skumulowany skorygowany zysk netto po sześciu miesiącach przekroczył 114 mln zł (+11,9 proc. r/r). Wartość sprzedaży w I półroczu wyniosła przeszło 5,4 mld zł przy dynamice zbliżonej do wzrostu rynku. Spółka zaznaczyła, że w II części roku spodziewa się pozytywnych rezultatów, ale jednocześnie zwróciła uwagę na ryzyko związane z czynnikami kosztowymi, jak wzrost kosztów finansowania będący pochodną rosnących stóp procentowych, osłabienie złotego do euro, czy rosnące ceny paliw i energii.
– Wyniki Neuki za 2Q’22 po skorygowaniu o one-offy były naszym zdaniem rozczarowujące, ponadto zwracamy uwagę na zapowiedzi dalszego wzrostu presji kosztowej w 2H’22, co może stanowić presję dla kursu w krótkim terminie – komentują analitycy BM BNP Paribas.
Akcje Neuki w portfelu BM BNP Paribas pojawiły się w lutym br., gdy kurs utrzymywał się w przedziale 730-750 zł. Od tego momentu notowania dystrybutora farmaceutyków radziły sobie z różnym szczęściem. W tym roku rolę szklanego sufitu odgrywał poziom 808 zł. Kurs akcji Neuki mierzył się z nim w marcu, kwietniu, maju, czerwcu oraz sierpniu. Ta ostatnia próba póki co kończy się przeceną w okolice 712 zł.
Miejsce po Neuce zajęły akcje Asseco Poland. Największa polska spółka w branży informatycznej poprawiła wyniki w ujęciu rocznym, notując 140,9 mln zł zysku netto i 539,5 mln zł zysku EBIT w II kw. 2022 r. Zarząd podczas konferencji prasowej poinformował, że z optymizmem, chociaż ostrożnie patrzy na 2H’22. Spółka zapewniła, że ma koszty pod kontrolą, a rentowność netto powinna wynieść 9,3-9,4 proc.
Grupa Asseco Poland opublikowała lepsze od konsensusu wyniki za II kwartał 2022 r. na poziomie 4,2 mld zł przychodów i 141 mln zł zysku netto, co oznacza wzrost r/r o odpowiednio 23 proc. i 1 proc. Pomimo słabnącego otoczenia makroekonomicznego backlog zamówień grupy wzrósł r/r o 24 proc. (11 proc. przyjmując stałe kursy walutowe). Obecna wycena spółki implikuje ok. 20 proc. potencjału wzrostowego względem konsensusu rynkowego z rekomendacji, a relatywna wycena wskaźnikowa wskazuje na dyskonto względem historycznej średniej – uważają eksperci.
Co jeszcze w portfelu na wrzesień?
Miejsce w portfelu BM BNP Paribas BP obroniło 9 spółek, w tym tegoroczne gwiazdy parkietu jak Arctic Paper (YTD: +139,5 proc.), ZE PAK (YTD: +60 proc.) czy Budimex (YTD: +19,5 proc.).
Arctic Paper – W krótkim terminie na wyniki spółki pozytywnie oddziałuje kontynuacja trendu podnoszenia cen papieru, co pozwoli pokryć rosnące koszty wytworzenia głównego produktu spółki. W dłuższym terminie podoba nam się strategia spółki polegająca na rozwoju wyżej marżowych produktów (np. papiery opakowaniowe) oraz inwestycje w energetykę odnawialną. Połączenie siły cenowej Arctic Paper, długoterminowej strategii spółki oraz znacznej poprawy bilansu i potencjału dywidendowego przy niskiej wycenie wskaźnikowej przekładają się na pozytywną ocenę Arctic Paper.
Auto Partner – Wcześniej otoczenie pandemii a obecnie niepewność geopolityczna sprzyja utrzymaniu wcześniejszych trendów na rynku aftermarket (wysoki wiek aut, niższe rejestracje nowych pojazdów i długi czas oczekiwania na nowe auta, odroczenie napraw, niższa popularność komunikacji zbiorowej), co przy mocnym bilansie oraz dalszej intensyfikacji sprzedaży zagranicznej będzie wsparciem wyników w najbliższych kwartałach. Podczas konferencji wynikowej zarząd wskazywał na duże szanse na dalszą poprawę rentowności, czemu sprzyjać będą wysokie stany magazynowe przy jednoczesnym przekładaniu na klientów bieżących podwyżek cen dostawców. Efekt dźwigni operacyjnej oraz wzrost udziału eksportu do ponad 50 proc. przychodów powinny wspierać dalszy dynamiczny wzrost wyników.
Budimex – Pozytywnie oceniamy perspektywy kolejnych kwartałów. Portfel zleceń co prawda jest niższy niż na koniec 2021 r., jednak w oczekiwaniu na podpisanie pozostaje >4 mld zł umów. Wysoka ekspozycja na inwestycje publiczne może być istotnym czynnikiem sprzyjającym w otoczeniu oczekiwanego spowolnienia gospodarczego, które jednocześnie powinno przynieść stabilizację kosztów materiałów oraz płac. Buforem bezpieczeństwa dla rentowności w kolejnych okresach jest zwiększenie poziomu waloryzacji kontraktów. Pozytywnie oceniamy perspektywy spółki w średnim i długim terminie (mocny bilans, wysoki portfel zleceń, rozwój segmentu usługowego oraz inwestycje w perspektywiczne segmenty związane z rynkiem energetycznym).
Dino Polska – Dino Polska od wielu kwartałów utrzymuje wysoką, dwucyfrową dynamikę poprawy rezultatów. Tym samym Dino udowodnia siłę swojego modelu biznesowego w obecnym otoczeniu rynkowym, jak i długoterminowy potencjał do dalszego wzrostu. Zarząd w 2H’2022 r. oczekuje kontynuacji realizacji dotychczasowych celów rozwoju spółki, czyli poprawy marży EBITDA, rotacji kapitału obrotowego oraz utrzymanie wysokiego tempa sprzedaży LFL Biznes, jak i wyniki spółki powinny więc pozytywnie wyróżniać się w obecnym otoczeniu spowalniającej koniunktury gospodarczej.
Eurocash – Spółka w ostatnich kwartałach (od 4Q’21) pokazała zmianę trendu wynikowego za sprawą restrukturyzacji segmentu detalicznego (sieć Delikatesy Centrum) i korzystnego otoczenia rynkowego w segmencie hurtowym. Zgodnie z oczekiwaniami spółki rosnąca inflacja w obszarze żywności i napojów będzie stopniowo przekładać się na dalsze przyspieszanie tempa wzrostu sprzedaży, co zrealizowało się w drugim kwartale i będzie kontynuowane w kolejnych okresach. Nowa strategia spółki nie przyniosła niestety większych zmian w postrzeganiu biznesu Eurocash (koncentracja na optymalizacji kosztowej hurtu, rozwoju franczyzy i Frisco przy możliwej sprzedaży własnych sklepów), co doprowadziło do korekty kursu pod koniec sierpnia. Jednakże z uwagi na pozytywne momentum wyników i niską wycenę pozostajemy pozytywnie nastawieni do spółki.
Kęty – Grupa Kęty opublikowała lepsze od konsensusu i szacunków wyniki za II kwartał 2022 r. na poziomie 1,7 mld zł przychodów i 246 mln zł zysku netto, co oznacza wzrost r/r o odpowiednio 43 proc. i 52 proc. Pomimo nadchodzącego spowolnienia gospodarczego, zarząd spółki podejmuje szereg działań w zakresie optymalizacji kosztów oraz inwestycji rozwojowych aby utrzymać pozytywną perspektywę wynikową i na dzień dzisiejszy podtrzymuje skorygowaną prognozę wyników na 2022 rok opublikowaną 22 czerwca 2022 r. Zakłada ona, iż przychody mają wynieść 5,9 mld zł (wcześniej: 5,4 mld zł), a zysk netto 642 mln zł (vs. 549 mln zakładane wcześniej).
PlayWay – Spółka opublikowana solidne wyniki za 1Q22. Był to drugi kwartał z rzędu gdzie wyniki okazały się lepsze od oczekiwań, pomimo braku znaczących premier. Oczekujemy kontynuacji pozytywnych tendencji również w 2Q22, ponieważ dotychczasowy katalog produktów zostanie powiększony o kolejne tytuły pochodzące ze spółek, w których PLW posiada znaczące udziały, jak np. Cooking Simulator VR wydany przez Big Cheese Studio. Ponadto spółka zawarła dwie umowy dystrybucyjne z Xbox Game Pass i Epic Store, które będą źródłem dodatkowego przychodu. Korzyścią dla spółki jest także rosnący kurs USD/PLN.
Selvita – Spółka konsekwentnie rozwija swój biznes, co potwierdziły wyniki za 1Q’22. Spółka pokazała znaczący wzrost backlogu, który wynosi ponad 270 mln zł, co przekłada się na wzrost o 38 proc. w ujęciu r/r. Selvita chce także zwiększać zakres swojej działalności i kompetencji poprzez transakcje na rynku M&A i rozpatruje obecnie kilkadziesiąt potencjalnych kandydatów do przejęcia. Głównymi punktami strategii działania spółki są obecnie dalszy rozwój segmenty drug discovery oraz budowa segmentu CDMO, który polega na kontraktowym wytwarzaniu leków. Oczekujemy utrzymania wysokiego tempa poprawy wyników, co powinno wyróżniać spółkę na tle rynku w otoczeniu pogarszającej się koniunktury gospodarczej.
ZE PAK – Spółka osiągnęła świetne wyniki w 1Q’22 – przychody podwoiły się r/r, a wynik EBITDA był 4x większy r/r. ZE PAK bardzo wyraźnie korzysta z rosnących cen prądu, które z nadrabiają wyższe koszty związane z emisją CO2, a spółka posiada stałe koszty produkcji energii z węgla brunatnego. Wyższe marże na produkcji będą sprzyjać rezultatom i przepływom pieniężnym w całym 2022 i 2023 r. Ponadto spółka jest w trakcie transformacji w kierunku producenta zielonej energii – w najbliższych miesiącach otrzyma 800 mln zł z tytułu sprzedaży 2/3 udziałów w spółce rozwijającej OZE na rzecz Cyfrowego Polsatu. Uważamy, że rynek obecnie nie docenia wartości ZE PAK pochodzącej z wysokich wyników aktywów węglowych w najbliższych latach, rozwoju portfela OZE we współpracy z głównym akcjonariuszem oraz potencjalnych długoterminowych celów jakimi są farmy wiatrowe offshore oraz reaktory jądrowe SMR.