
Fot. spółka
Po zmianie głównego akcjonariusza Torpol wstrzymuje dywidendę. We wtorek po sesji zarząd ogłosił, że będzie rekomendował przeznaczenie zysku netto za 2022 r. w wysokości 183,3 mln zł na zasilenie Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych kwotą 650 tys. zł oraz zwiększenie kapitału rezerwowego kwotą 182,65 mln zł. Jak dodano, rada nadzorcza pozytywnie oceniła przedstawioną rekomendację zarządu odnośnie do podziału zysku netto.
Dla inwestorów to spora niespodzianka, bo w ostatnich latach Torpol nie tylko dynamicznie poprawiał wyniki finansowe, ale też zrobił wiele, aby przekonać inwestorów, że jest spółką dywidendową. Ubiegłoroczna stawka stawka 3 zł na akcję dała stopę 16,57 proc., co było jednym z najwyższych wyników na GPW. W tym roku rynek również liczył na konkretną dywidendę.
Od początku kwietnia formalnie nowym głównym akcjonariuszem Torpolu jest CPK, czyli spółka powołana do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Rewelacyjny rok
W całym 2022 r. grupa Torpol wypracowała 184,8 mln zł zysku netto wobec 77,1 mln zł zysku rok wcześniej. Konsensus PAP zakładał wynik na poziomie 151 mln zł. Przychody nieznacznie spadły r/r do 1.084,8 mln zł. Zysk ze sprzedaży brutto wzrósł r/r ze 145,5 mln zł do 259,3 mln zł, a zysk z działalności operacyjnej ze 105 mln zł do 220,6 mln zł. Zarząd spółki po wynikach przyznał, że grupa jest w bardzo dobrej sytuacji finansowej i płynnościowej. Środki pieniężne i ich ekwiwalenty wyniosły na koniec 2022 r. 492,8 mln zł. Dla porównania warto dodać, że jeszcze w wtorek rynek wyceniał całą spółkę na 480 mln zł.
– Wyniki w 4 kwartale (i w całym 2022) były bardzo mocne, a marże po raz kolejny rekordowe. Jednak ich poziom jest niepowtarzalny w dłuższym okresie i już w 2023 powinniśmy widzieć ich normalizacje na poziomie kilka razy niższym. Na wyniki w perspektywie najbliższych lat rzutować będzie finalizacja nowych umów z PKP PLK, co jest zależne od zdobycia finansowania z PFR i KPO. Z kolei w perspektywie najbliższych tygodni – sygnalizował analityk StockWatch.pl w analizie raportu Torpolu.
Torpol specjalizuje się w budowie oraz modernizacji stacji, linii i szlaków kolejowych oraz linii tramwajowych. Spółka zadebiutowała na rynku głównym GPW w 2014 roku.