sjysbncx
Advertisement
PARTNER SERWISU
xxedyjtf

PKP Cargo miało 342,6 mln zł straty netto w III kw. 2024 r.

Omawiane walory:

PKP Cargo w restrukturyzacji odnotowało 342,6 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2024 r. wobec 7,8 mln zł straty rok wcześniej.

pkpcargo,

(Fot. Spółka)

Strata operacyjna wyniosła 329 mln zł wobec 37,5 mln zł zysku rok wcześniej. Strata EBITDA sięgnęła 118,4 mln zł wobec 242,2 mln zł zysku rok wcześniej.

Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 1 071,1 mln zł w III kw. 2024 r. wobec 1 268,7 mln zł rok wcześniej.

W I-III kw. 2024 r. spółka miała 795,7 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 101,9 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 3 371,6 mln zł w porównaniu z 4 168,2 mln zł rok wcześniej.

– Podane wyniki za 3Q24 były bardzo słabe, ale główne pozycje były wcześniej przez spółkę komunikowane, dlatego nie stanowią zaskoczenia. Słabsze już były dane operacyjne (praca przewozowa w Q3 spadła o 17 proc. r/r do 4,4 mln tkm, my spodziewaliśmy się ok. 4,8 tkm, -8 proc.). W konsekwencji niższych wolumenów spadły też przychody PKP Cargo (-16 proc., 1,07 mld zł). Dodatkowo wyniki były obciążone zdarzeniami jednorazowymi: utworzono rezerwę restrukturyzacyjną w kwocie 149,1 mln zł, rozwiązano rezerwę na świadczenia pracownicze w kwocie 103,8 mln zł, utworzono odpis aktualizujący należności z tytułu VAT w kwocie 203,1 mln zł. Saldo ww. operacji wyniosło ok. -250 mln zł. W naszych prognozach nie uwzględnialiśmy zdarzeń jednorazowych. Gdyby nie zdarzenia jednorazowe wyniki byłyby nieco lepsze od naszych prognoz – skomentował Michał Sztabler, analityk Noble Securities.

>> 3 grudnia o 12:00 zapraszamy na czat inwestorski z dr Marcinem Wojewódką, p.o. Prezesa Zarządu oraz Moniką Starecką, p.o. Członka Zarządu ds. Finansowych PKP CARGO SA w restrukturyzacji

Zysk EBITDA sięgnął 118,6 mln zł wobec 853,4 mln zł zysku w tym ujęciu rok wcześniej, zaś strata EBIT – odpowiednio: 792,2 mln zł wobec 259 mln zł zysku rok wcześniej.

– Najważniejsze odchylenia wpływające na wynik EBIT w okresie 9 miesięcy 2024 r. w porównaniu do 9 miesięcy 2023 r. zostały opisane poniżej:

– spadek przychodów z tytułu umów z klientami (w tym przede wszystkim przychodów z usług przewozowych i spedycji) był bezpośrednim efektem spadku masy oraz ceny jednostkowej; […]

– wzrost amortyzacji i odpisów z tytułu utraty wartości, będący rezultatem utworzonych odpisów z tytuły utraty wartości aktywów trwałych w wyniki przeprowadzonych na dzień 30 czerwca 2024 roku testów na utratę wartości aktywów spółki oraz PKP Cargotabor Sp. z o.o. w restrukturyzacji, w łącznej wysokości 253,9 mln zł;

– spadek kosztów zużycia energii i paliwa trakcyjnego oraz usług dostępu do infrastruktury, głównie w związku ze spadkiem pracy przewozowej;

– odnotowano spadek kosztów świadczeń pracowniczych jako efekt rozwiązania rezerw na świadczenia pracownicze w związku z wdrożeniem zwolnień grupowych, co wpłynęło na znaczącą redukcję liczby pracowników objętych poszczególnymi świadczeniami oraz programem zwolnień z obowiązku świadczenia pracy […];

– spadek kosztów usług transportowych skorelowany ze spadkiem pracy przewozowej;

– wzrost kosztów na pozycji pozostałe zmiany wynikał głównie z utworzenia rezerw restrukturyzacyjnych w wysokości 149,1 mln zł oraz utworzonych odpisów aktualizujących należności z tytułu VAT w wysokości 203,1 mln zł, przy jednoczesnym spadku kosztów m.in. usług przeładunkowych, usług rekultywacyjnych oraz czynszów i opłat za użytkowanie nieruchomości i taboru, zużycia energii elektrycznej, gazu i wody, zużycia materiałów głównie do napraw bieżących taboru – czytamy w raporcie.

W ujęciu jednostkowym strata netto w I-III kw. 2024 r. wyniosła 738,7 mln zł wobec 85,6 mln zł zysku rok wcześniej.

PKP Cargo zadebiutowało w 2013 r. na warszawskiej giełdzie. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnym, spedycji oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Spółka jest przewoźnikiem nr 1 w Polsce oraz drugim przewoźnikiem w Unii Europejskiej.

StockWatch.pl

StockWatch.pl wspiera inwestorów indywidualnych dostarczając m.in:

- analizy raportów finansowych i prospektów emisyjnych spółek przygotowywane przez zawodowych, niezależnych finansistów,

- moderowane forum użytkowników wolne od chamstwa i naganiania,

- aktualne i zweryfikowane przez pracownika dane finansowe spółek,

- narzędzia analizy fundamentalnej i technicznej.

>> Sprawdź z czego możesz korzystać za darmo i co oferujemy w Strefie Premium

Na podobny temat



Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Kampanie reklamowe - emisje akcji, obligacji, crowdfunding udziałowy Forex Kursy walut Akcje Giełda Waluty Kryptowaluty
Trading jest ryzykowny i możesz stracić część lub całość zainwestowanego kapitału. Treści publikowane w portalu służą wyłącznie celom informacyjnym i edukacyjnym. Nie stanowią żadnego rodzaju porady finansowej ani rekomendacji inwestycyjnej. Portal StockWatch.pl nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie lektury zawartych w nim treści.
peek-a-boo
×

FOSA – nowa usługa analityczna poświęcona zagranicznym spółkom w StockWatch.pl

Sprawdź
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat