
Fot. Saule
PKN Orlen w ramach programu ORLEN Skylight Accelerator podpisał list intencyjny o współpracy z firmą Saule Technologies, która opracowała i produkuje pierwsze na świecie etykiety zasilane światłem, czyli wykorzystujące perowskitowe ogniwa fotowoltaiczne. To właśnie one będą testowane w sklepie na stacji Orlen w Warszawie. Innowacyjne rozwiązanie umożliwi zdalne zarządzanie wyświetlanymi na tych etykietach komunikatami.
– Realizacja projektów badawczo-rozwojowych oraz wykorzystywanie innowacyjnych rozwiązań są już na stałe wpisane w misję budowania multienergetycznego koncernu o silnej pozycji na międzynarodowym rynku. Współpraca ze spółkami technologicznymi pozwala nam budować przewagę konkurencyjną i rozwijać się zgodnie z celami strategicznymi, które zakładają m.in. wykorzystanie niskoemisyjnych technologii. Jesteśmy liderem zmiany. Po raz kolejny więc sięgamy po najnowsze rozwiązania, aby tworzyć, rozwijać i wspierać naszą nowoczesną sieć stacji paliw – mówi Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen.
Ogniwa perowskitowe Saule Technologies są znacznie bardziej wydajne niż wykorzystywane np. w kalkulatorach ogniwa z amorficznego krzemu i zachowują wysoką sprawność w sztucznym świetle. Działają wydajnie nawet wtedy, gdy promienie światła – np. z lamp sufitowych – padają na nie pod dużym kątem.
– Dzięki etykietom PESL sieci handlowe zyskają możliwość błyskawicznego obniżania cen produktów spożywczych, których okres przydatności do spożycia się kończy. Zapobiegnie to marnowaniu ogromnych ilości żywności, na które świat, gdzie wciąż wiele osób głoduje, nie może dziś sobie pozwolić. W skali roku nowe narzędzia handlowe, jakie zapewnią etykiety PESL, pozwolą zaoszczędzić miliony ton jedzenia – mówi Olga Malinkiewicz, CTO Saule Technologies.
Etykiety wyposażone są w dwu- lub trójkolorowy wyświetlacz, na którym można pokazać zarówno tekst, jak i grafikę. Dzięki temu stanowią platformę dla reklam, anonsów o specjalnych ofertach czy akcjach lojalnościowych.