
Fot. Pexels
– Zarząd spółki przeprowadził analizę dotychczasowej działalności grupy kapitałowej spółki w segmencie gier przeznaczonych na platformy wirtualnej rzeczywistości (virtual reality, VR), perspektyw na dalszy rozwój w ramach tego segmentu z uwzględnieniem aktualnej sytuacji Grupy i zmiany sytuacji rynkowej polegającej na istotnym ograniczeniu inwestycji w produkcję nowych gier VR przez podmioty zajmujące się produkcją i utrzymaniem platform sprzętowych VR (tzw. platform holders), co negatywnie wpływa na ocenę przyszłego potencjału komercyjnego tego segmentu, w oparciu o którą w dniu 6 marca 2025 r. zdecydował o stopniowym wycofaniu spółki z działalności wydawniczej w zakresie gier VR – czytamy w komunikacie.
W konsekwencji podjęcia powyższej decyzji:
– spółka nie będzie zlecała Incuvo prac deweloperskich nad produkcją nowych gier VR, a „Projekt Bison” będzie ostatnią grą VR wydaną przez spółkę jako wydawcę;
– Grupa (z wyłączeniem Incuvo) nie będzie prowadziła dalszych działań związanych z rozwojem biznesu i kompetencji w obszarze wydawania gier VR.
– Działalność Grupy (z wyłączeniem Incuvo) skoncentruje się na produkcji gier wideo z segmentu AAA oraz compact-AAA, przeznaczonych na komputery osobiste oraz konsole, zarówno w modelu produkcji i wydawnictwa gier własnych (self-publishing), jak również w modelu produkcji gier na zlecenie zewnętrznych wydawców (work-for-hire), zarówno w pełnym zakresie (tak jak projekt ‚Gemini’), jak i w modelu koprodukcji (co-development, tak jak projekt ‚Maverick’) – czytamy dalej.
Incuvo przygotuje aktualizację strategii uwzględniającą mniej współpracy z PCF Group
Incuvo uzgodniło z PCF Group warunki realizacji ostatnich etapów prac nad projektem „Bison”, które obejmują okres do wydania gry, co zostało zaplanowane w IV kwartale 2025 r. Jednocześnie, w związku z decyzją PCF Group o stopniowym wycofaniu się z działalności wydawniczej w zakresie gier VR, Incuvo przygotuje aktualizację strategii. Przyszły model działania będzie w mniejszym stopniu opierał się o współpracę z zespołami grupy PCF.
– W ramach tych uzgodnień [dot. Bison] doszło do nieznacznych zmian w zakresie projektu oraz dotychczasowych warunków wzajemnych rozliczeń stron. Zgodnie ze zmienionym planem dla projektu ‚Bison’ spółka będzie partycypowała w pokryciu niewielkiej części kosztów związanych z dalszą produkcją projektu Bison w zamian za udział w określonej części przyszłych przychodów uzyskanych przez PCF w związku z wydaniem i dystrybucją gry, jednak tylko do wysokości kwoty, jaką spółka przeznaczy na zwiększenie budżetu finalnego etapu produkcji projektu ‚Bison’. W ocenie zarządu, taki mechanizm pozwoli spółce utrzymać wysoką jakość produkowanej gry, co jest kluczowe w kontekście dalszego rozwoju spółki. Zarząd ocenia, że ryzyko nie odzyskania środków zainwestowanych przez spółkę na finalnym etapie produkcji gry ‚Bison’ jest ryzykiem znacznie mniej istotnym i prawdopodobnym niż ryzyka wynikające dla spółki z wydania gry o niższym budżecie produkcyjnym – czytamy w komunikacie.
Jednocześnie Incuvo powzięło informację o decyzji PCF Group o stopniowym wycofaniu PCF Group z działalności wydawniczej w zakresie gier VR. W konsekwencji PCF Group nie będzie zlecać spółce prac deweloperskich nad produkcją nowych gier VR, a projekt „Bison” będzie ostatnią grą VR wydaną przez PCF Group jako wydawcę. PCF Group (z wyłączeniem Incuvo) nie będzie również prowadziła dalszych działań związanych z rozwojem biznesu i kompetencji w obszarze wydawania gier VR, podano także.
W świetle powyższego Incuvo postanowiło zawiesić realizację strategii spółki ogłoszonej 15 kwietnia 2024 r. oraz przystąpić niezwłocznie do przygotowania aktualizacji strategii.
– W ramach prac nad aktualizacją strategii zarząd w szczególności
– dokona przeglądu kompetencji spółki w zakresie produkcji i wydawania gier VR oraz w zakresie rozwoju biznesu (business development) i samodzielnego pozyskiwania nowych projektów do realizacji, w celu zidentyfikowania obszarów wymagających wzmocnienia;
– oceni dotychczasową działalność i osiągnięcia spółki w segmencie gier VR oraz perspektywy na dalszy rozwój w ramach tego segmentu;
– przeanalizuje bieżącą sytuację i perspektywy rozwoju segmentu rozszerzonej rzeczywistości (extended reality, XR) oraz segmentu gier pod kątem zidentyfikowania obszarów wykazujących potencjał na możliwie najbardziej efektywne wykorzystanie kompetencji i doświadczenia spółki – czytamy dalej.
Jednocześnie w okresie poprzedzającym przyjęcie aktualizacji strategii spółka będzie kontynuowała prace nad bieżącymi projektami oraz podejmie samodzielne działania mające na celu pozyskanie nowych projektów do realizacji, dodano.
– Niezależnie od powyższego zarząd wskazuje, że spółka pozostaje częścią grupy PCF, jednak jej przyszły model działania będzie w mniejszym stopniu opierał się o współpracę z zespołami grupy PCF niż zostało to ujęte w dotychczasowej strategii – zakończono.
Incuvo istnieje od 2012 r. Początkowo spółka koncentrowała się na produkcji gier na urządzenia mobilne. Aktualny model biznesowy studia zakłada portowanie i produkcję gier na urządzenia dedykowane wirtualnej rzeczywistości. W grudniu 2021 r. Incuvo dołączyło do Grupy People Can Fly. Spółka zadebiutowała na rynku NewConnect w styczniu 2021 r.
PCF Group jest producentem gier wideo specjalizującym się w grach z gatunku shooter. Grupa prowadzi założone w 2002 roku studio produkcyjne People Can Fly, które jest jednym z trzech najbardziej doświadczonych polskich producentów gier z segmentu AAA. Spółka zadebiutowała na GPW w 2020 r.; wchodzi w skład indeksu sWIG80.