
(Fot. spółka)
Jak podkreśliła Agnieszka Wasilewska-Semail, prezes PKP Cargo w restrukturyzacji, spółka jest świadoma wpływu restrukturyzacji na pracowników i lokalne społeczności. Zarząd proponuje, aby w ciągu najbliższych 12 miesięcy zamiast realizować zwolnienia grupowe, wdrożyć nowy system motywacyjny w miejsce rozwiązań zawartych w ZUZP.
– Zdajemy sobie sprawę z tego, że prowadzone działania restrukturyzacyjne mają ogromny wpływ na naszych pracowników i ich rodziny, a także społeczności w miastach, gdzie spółka jest obecna. Dlatego opracowaliśmy alternatywną propozycję zamiany zwolnień jakie zostały zaplanowane w ciągu kolejnych 12 miesięcy na program odstąpienia od przywilejów pracowniczych wynikających z ZUZP – powiedziała Agnieszka Wasilewska-Semail, prezes PKP Cargo w restrukturyzacji.
ZUZP, który obowiązuje jeszcze do połowy 2025 roku, gwarantuje określone prawa pracownicze, które nie mogą zostać zmienione bez zgody związków zawodowych. Zarząd chce, aby związki dobrowolnie odstąpiły od części zapisów, co pozwoliłoby wdrożyć bardziej efektywne rozwiązania kadrowe.
– Chodzi o rezygnację z elementów wykraczających ponad kodeks pracy. Celem tego rozwiązania jest zastąpienie elementów ZUZP nowoczesnym systemem motywacyjnym opartym o rzeczywistą efektywność pracy – poinformowano w komunikacie.
Według informacji spółki, dotychczas związki zawodowe nie odrzuciły tej propozycji, a rozmowy mają być kontynuowane. Na uzgodnienie nowego modelu zarząd i strona związkowa mają trzy miesiące. Celem jest osiągnięcie oszczędności porównywalnych z tymi, jakie przewidywały planowane na 2025 rok zwolnienia grupowe.
– Cieszy nas, że już na tym etapie związki zawodowe nie odrzuciły tej propozycji i są gotowe do dalszych rozmów. Mamy bardzo krótki okres 3 miesięcy, kiedy musimy uzgodnić alternatywne rozwiązanie, które może zatrzymać zwolnienia – dodała prezes.
Dodatkowo, wprowadzenie nowego systemu wynagradzania już w 2025 roku ma stanowić impuls do poprawy efektywności i wyników finansowych w kolejnych latach.
– Dodatkowym efektem jest wdrożenie nowego systemu efektywnego wynagradzania o rok wcześniej niż było to możliwe. Da to znaczący dodatkowy impuls do poprawy efektywności w 2026 roku, który może stać się podstawą do poprawy wyników w kolejnych latach – dodano w komunikacie.
Grupa PKP Cargo jest wiodącym operatorem kolejowych przewozów towarowych w Polsce i jednym z liderów tego rynku na terenie Unii Europejskiej. PKP Cargo zadebiutowało w 2013 r. na warszawskiej giełdzie. W 2024 r. miało 4 460 mln zł skonsolidowanych przychodów.