
Praktyczne wdrożenia AI i zarządzanie danymi w centrum kongresu Data Economy Congress
Kongres otworzyli Jarosław Królewski, dr Mariusz Cholewa i Szymon Wałach, którzy w praktyczny sposób pokazali możliwości sztucznej inteligencji – zarówno te pozytywne, zmieniające biznes i administrację, jak i te ryzykowne, wymagające odpowiedzialnego podejścia, a także odpowiedzieli na pytania – jak zrobić kongres bez prelegentów? Jak zastąpić Przewodniczących agentami AI?
Pierwsze panele skupiły się na budowaniu potencjału instytucji naukowych, rozwoju talentów i wsparciu deep tech w Polsce. Dyskutowano o transferze wiedzy do gospodarki, cyfrowej suwerenności i wykorzystaniu krajowych modeli językowych, a także o znaczeniu globalnych partnerstw i strategicznych inwestycji w rozwój zasobów intelektualnych. Równolegle omawiano geopolityczne znaczenie danych, sojusze cyfrowe oraz wpływ międzynarodowych graczy na przepływ i przechowywanie danych w Europie i na świecie.
Kolejne sesje dotyczyły wyzwań wdrożeniowych AI w biznesie i sektorze publicznym. Eksperci omawiali bariery jakości danych, kultury organizacyjnej i gotowości zarządów do delegowania decyzji AI. Ciekawym momentem były prezentacje poświęcone wdrożeniom sztucznej inteligencji – uczestnicy mogli prześledzić realne przykłady zastosowań AI w bankowości, ochronie zdrowia i administracji publicznej. Dyskusje pokazały, że sukces AI wymaga nie tylko technologii, ale też odpowiedniej kultury organizacyjnej, przejrzystości decyzji i budowania zaufania wśród użytkowników.
– Mając na uwadze aktualny stan AI i tego jak on wygląda na rynku, ta technologia generalnie powinna być technologią supportującą decyzje ludzkie, a nie zastępującą – Paweł Biel, Wiceprezes Zarządu ds. Digitalizacji, Amica Group.
W dalszej części dnia uczestnicy omawiali nowoczesne podejścia do zarządzania danymi i transformacji organizacyjnej. Dyskutowano o elastycznych modelach Data Governance, łączeniu zgodności z regulacjami z adaptacyjnymi strukturami, modernizacji procesów i ocenie zaufania do algorytmów. Kolejne panele poruszały współdzielenie danych między organizacjami, tworzenie otwartych i bezpiecznych środowisk wymiany informacji oraz wdrażanie zasad zrównoważonej analityki i zielonej infrastruktury danych.
Drugi dzień poświęcony był kompetencjom i organizacji pracy zespołów danych w erze AI i automatyzacji. Omawiano strategie budowania i rozwoju kadry, rolę młodych pracowników, wpływ zmian pokoleniowych oraz narzędzi cyfrowych na strukturę pracy. Kolejne panele pokazały praktyczne zastosowania danych w marketingu i komunikacji, automatyzacji doświadczenia klienta, cyfrowych interakcjach pokolenia Z oraz wyzwania prawne i etyczne związane z wykorzystaniem AI.
– Wielki brat musi patrzeć na wszystko. […] Na pewno musimy to robić w sposób, który klientom nie przeszkadza w ich działaniu, więc te systemy, które prezentujemy nie powinny nikogo obciążać. A z drugiej strony oczywiście musimy działać i działamy zgodnie w ramach prawa, gdzie rzeczywiście nie wykorzystujemy absolutnie żadnych danych, które wyglądałyby w jakikolwiek sposób ryzykownie, czy jakiekolwiek nadużywałyby sytuację klientów – Piotr Wojewnik, Dyrektor ds. Rozwoju Scoringu, BIK
Sesje poświęcone Data Governance i etyce danych podkreślały znaczenie transparentnych algorytmów, odpowiedzialności w decyzjach podejmowanych przez AI, ochrony danych oraz budowy zaufania w organizacjach.
- Data Economy Congress udowodnił, że dane i AI to nie tylko narzędzia technologiczne – to siła napędowa innowacji, odpowiedzialności i współpracy. Uczestnicy podkreślali potrzebę dalszej współpracy między biznesem, nauką i administracją, aby budować bezpieczną, etyczną i odporną gospodarkę danych w Polsce, gotową na wyzwania globalnego rynku.
Wśród uczestników 6. Data conomy Congress pojawili się m.in:
- Dariusz Piotrowski, Dyrektor Generalny, Dell Technologies
- Agnieszka Szopa-Maziukiewicz, Prezes Zarządu Digital Fingerprints, Wiceprezes Zarządu, BIK
- Radosław Nielek, Dyrektor, NASK PIB
- Adam Niewiński, Co-Founder & Managing Partner, OTB Ventures
- Marcin Dzienniak, Członek Zarządu & COO, Ringier Axel Springer Polska
- Robert Stupak, Członek Zarządu, Dyrektor Marketingu, Digital, IT i E-Commerce, Carrefour Polska
- Dominika Rogalińska, Wiceprezes ds. Technologii Informacyjnych, Główny Urząd Statystyczny
- Sławomir Wasielewski, Członek Zarządu nadzorujący Pion Operacji i Eksploatacji Systemów, Zakład Ubezpieczeń Społecznych
- Mirosław Wróblewski, Prezes, Urząd Ochrony Danych Osobowych
- Krzysztof Szubert, Pełnomocnik Dyrektora ds. Komercjalizacji i Współpracy Międzynarodowej, Instytut Łączności
- dr hab. Bogumił Kamiński, Dyrektor AI Lab, SGH
Pełna lista prelegentów: https://dataeconomycongress.pl/prelegenci/
Partner strategiczny: BIK, PKO Bank Polski
Partner: DLK Legal, Integral Solutions, Limitless Technlogies, expo.zen.com, ABAK, PROFESCAPITAL
Partner multimediów: M-sound
Partner logistyczny: MMC Events
Zapraszamy do zapoznania się z fotorelacją: https://dataeconomycongress.pl/fotorelacje/
Kongres jest realizowany w ramach działalności MMC Polska organizującej prestiżowe kongresy, konferencje, warsztaty i szkolenia biznesowe dedykowane kadrze menadżerskiej oraz zarządom firm. Więcej na www.mmcpolska.pl.