X
Wiadomości StockWatch.pl
AD.bx ad0c
RSS

TXM: Wypracowaliśmy unikalny model biznesowy o wysokiej efektywności

Opublikowano: 2016-12-08 10:07:17

Lech Przemieniecki, prezes zarządu TXM SA rozmawia z redakcją StockWatch.pl o ofercie publicznej akcji oraz planach dalszego rozwoju.

Lech Przemieniecki, prezes zarządu TXM SA

Lech Przemieniecki, prezes zarządu TXM SA

StockWatch.pl: TXM jest właścicielem sieci 350 sklepów dyskontowych TXM Textilmarket. Dla inwestorów giełdowych to nowość, ponieważ branża handlu detalicznego odzieżą zdominowana jest przez znane, najczęściej luksusowe marki, operujące na wysokich marżach. Dlaczego inwestorzy nie powinni przejść obojętnie obok IPO TXM?

Lech Przemieniecki: Aktualnie sieć liczy ponad 380 placówek, z czego 350 w kraju, a pozostałe na rynku rumuńskim, czeskim i słowackim. Posiadamy unikalny model biznesowy zapewniający osiąganie wysokiej efektywności działania. TXM korzysta m.in. z zakupu gotowych produktów bez wcześniejszego zamawiania, co powoduje skrócenie cyklu logistycznego oraz zmniejszenia ryzyka nadmiernych zapasów. Na bieżąco dostosowujemy ofertę w sklepach do aktualnych potrzeb klientów. Oferta odzieżowa odpowiada aktualnym trendom, lecz jest dostępna w cenie znacznie niższej niż w sieciach modowych. Dodatkowo w marketach TXM część oferty stanowią produkty wysokiej jakości w bardzo konkurencyjnych cenach. Rozwój sieci jest realizowany przy niskich nakładach inwestycyjnych. Zapewnia to relatywnie krótki zwrot z inwestycji. Mamy solidny potencjał wzrostu zarówno po stronie marży jak i sprzedaży. Nie mam wątpliwości, że stanowimy bardzo interesującą ofertę dla inwestorów i będziemy hitem sprzedażowym.

Wspomniał Pan, że model biznesowy TXM jest bardzo efektywny i potwierdzają to wyniki finansowe. Proszę nam szerzej o nim opowiedzieć, czym się różni od tradycyjnych sklepów modowych?

Rzeczywiście wypracowaliśmy unikalny model biznesowy o wysokiej efektywności. Przede wszystkim w naszej sieci dostępna jest bardzo atrakcyjna oferta. Dostępne są także artykuły markowe np. Gatta. Produkty produkowane są z tych samych materiałów i w tych samych fabrykach co dla wiodących marek modowych. Poza siecią tradycyjną szeroka oferta produktowa dostępna jest także w naszym sklepie internetowym www.txm24.pl. To pierwszy i największy w Polsce sklep online prowadzony przez sieć dyskontową. Mamy również kilka źródeł zaopatrzenia. Kupujemy od naszych dostawców m.in. produkty gotowe, czy w ramach transakcji okazjonalnych. To oznacza, że nie musimy ich zamawiać z dużym wyprzedzeniem. W ten sposób możemy elastycznie reagować na bieżące potrzeby konsumenckie dostarczając do sklepów w odpowiednim momencie to, czego klienci naprawdę potrzebują. Pozwala nam to jednocześnie znacząco ograniczyć ryzyko pozostania z nadmiernymi zapasami.

W branży dyskontów odzieżowych z oczywistych powodów kluczowym kryterium jest cena produktu. Pomijając ten czynnik, jakie przewagi względem konkurentów ma TXM?

Przede wszystkim pozostajemy dyskontem odzieżowym z szeroką ofertą asortymentu, gdzie ok. 70 proc. oferty stanowią tego rodzaju artykuły. Uzupełnieniem są m.in. artykuły gospodarstwa domowego.

TXM jest drugą pod względem liczby placówek siecią dyskontową w Polsce. O klientów walczy m.in. z niemieckim KiK Textil oraz pochodzącym z RPA Pepco. Czy do konkurentów TXM możemy zaliczyć dyskonty takie jak Lidl i Biedronka?

Wręcz przeciwnie. Sklepy naszej sieci TXM postrzegane są jako komplementarne w stosunku do lokali znajdujących się w pobliżu takich jak sklepy spożywcze, apteki czy drogerie. Placówki TXM są pożądane przez potencjalnych wynajmujących powierzchnie handlowe, bo przyciągają klientów.

Mniej więcej od wybuchu kryzysu finansowego dyskonty odzieżowe w Polsce przeżywają prawdziwy boom. Liczba sklepów z roku na rok dynamicznie rośnie. Czy zbliżamy się do momentu nasycenia rynku? Co czeka branżę w kolejnych latach?

Agencja PMR szacuje, że udział sieci dyskontów odzieżowych nadal będzie rósł szybciej od całego rynku. Udział tego segmentu zwiększył się do 7,1 proc. w 2012 r. z 4,5 proc. w 2014 r. Potencjał rynku w naszym kraju szacujemy na 500-600 sklepów, przy obecnie posiadanych ok. 350 marketach w Polsce. Mamy więc tutaj wciąż duży potencjał wzrostu. Stawiamy również na ekspansję zagraniczną w szczególności na rynku rumuńskim, gdzie również widzimy duże możliwości do zwiększenia skali działania.

Ostatnio dużo mówi się na temat skutków wprowadzenia zakazu handlu w niedzielę. W branży słychać protesty i argumenty, że nowe przepisy uderzą firmy po kieszeni. Jednak w wypadku TXM wydaje się, że nowe regulacje nie stanowią większego zagrożenia, bo znaczna część sklepów tego dnia jest nieczynna. Ile placówek pod szyldem TXM Textilmarket w Polsce handluje w niedzielę oraz jaką część wyniku generują?

Rzeczywiście duża cześć naszych sklepów jest zlokalizowana w mniejszych i średnich miejscowościach. Obecnie TXM otwiera sklepy w nowym większym formacie również w galeriach i parkach handlowych. W efekcie część placówek jest otwartych przez wszystkie dni tygodnia, także w niedzielę. Do tego coraz intensywniej rozwija się kanał sprzedaży internetowej, w którym to klient sam decyduje o tym kiedy dokonuje zakupów. To oznacza, że jesteśmy w znacznie mniejszym stopniu narażeni na ewentualne skutki zmian przepisów.

Po trzech kwartałach 2016 roku TXM ma na koncie 4,7 mln zł zysku netto. Prognoza na cały rok zakłada osiągnięcie ponad 13 mln zł czystego zysku. Będąc po dwóch miesiącach IV kwartału – najważniejszego pod względem sprzedażowym w branży – może Pan potwierdzić, że uda się zrealizować plan?

Zakładamy, że uda się zrealizować przedstawioną prognozę finansową na 2016 r.

Strategia spółki zakłada wypłatę dywidendy w kwocie nie mniejszej niż 35 proc. wypracowanego zysku netto. Czy nowi akcjonariusze mogą być pewni, że będą partycypować w zyskach za 2016 rok?

Oczywiście ostateczna decyzja należy do walnego zgromadzenia. Oceniając zdolność grupy do bieżącego generowania gotówki będziemy chcieli utrzymać politykę dzielenia się zyskiem z akcjonariuszami na co najmniej historycznym poziomie.

Kolejnym z kluczowych elementów strategii grupy jest kontynuacja ekspansji na rynki zagraniczne. Obecnie TXM ma swoje sklepy w Czechach, na Słowacji, a od niedawna także w Rumunii. Które kraje są następne w kolejce?

Przyglądamy się innym krajom, ale koncentrujemy się na rozwoju w tych, gdzie już jesteśmy obecni, czyli Słowacji, Czechach i Rumunii. Najatrakcyjniejszym dla nas jest rynek rumuński, gdzie ekspansja powinna być najszybsza. W 2018 r. zakładamy, że nasza zagraniczna sieć będzie liczyła blisko 94 sklepów, z czego większość będzie działała właśnie w Rumunii.

Do 12 grudnia trwają zapisy na akcje TXM w transzy detalicznej. W puli jest 4 mln walorów, ale tylko ok. 10 proc. z tego trafi do portfeli inwestorów indywidualnych. Dlaczego tylko tyle? Nie obawia się Pan, że po debiucie płynność waloru będzie niska?

Struktura podziału oferowanych akcje na poszczególne transze odpowiada standardom rynkowym.

Czy TXM, wzorem głównego akcjonariusza, czyli Redanu, będzie publikował co miesiąc raporty sprzedażowe?

Zamierzamy stosować politykę informacyjną, która będzie pozwalała inwestorom na uzyskanie odpowiednich danych do podejmowania właściwych decyzji.

IPO ma przynieść spółce ok. 26 mln zł brutto. Proszę nam powiedzieć, na co konkretnie zostaną przeznaczone te środki?

Naszym celem jest zdobycie jednej z wiodących pozycji w sektorze odzieżowych sklepów dyskontowych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Dlatego wszystkie pozyskane środki zamierzamy wykorzystać na zwiększenie skali działania. Pieniądze przeznaczymy na rozwój sieci sklepów stacjonarnych w kraju, ekspansję zagraniczną, dynamiczny rozwój kanału e-commerce. We wszystkich tych kanałach dystrybucji widzimy duży potencjał wzrostu. Środki potrzebne będą nam również na dostosowanie zaplecza logistycznego do rozwoju sieci sprzedaży.

Dwa lata temu fundusz private equity 21 Concordia 1 kupił 25 proc. akcji TXM za 35 mln zł. Czy właściciele funduszu sygnalizowali Państwu chęć udziału w ofercie?

Ewentualne objęcie walorów TXM w bieżącej ofercie pozostaje indywidualną decyzją funduszu 21 Concordia 1 s.a r.l.

Gdzie i w jaki sposób inwestorzy indywidualni mogą składać zapisy na akcje?

Zapisy można składać do 12 grudnia br. w punktach usług maklerskich mBanku SA oraz punktach obsługi klienta Domu Maklerskiego BOŚ SA.

Dziękujemy za rozmowę.

Polecane linki:
>> Szczegóły oferty oraz prospekt emisyjny TXM znajdziesz tutaj
>> Wstępna symulacja finansowa debiutu
>> Forumowy wątek w StockWatch.pl dedykowany TXM
>> Odwiedź stronę internetową TXM

StockWatch.pl wspiera inwestorów indywidualnych dostarczając m.in:

    - analizy raportów finansowych i prospektów emisyjnych spółek przygotowywane przez zawodowych, niezależnych finansistów,
    - moderowane forum użytkowników wolne od chamstwa i naganiania,
    - aktualne i zweryfikowane przez pracownika dane finansowe spółek,
    - narzędzia analizy fundamentalnej i technicznej.

>> Sprawdź z czego możesz korzystać za darmo i co oferujemy w Strefie Premium

TE ARTYKUŁY RÓWNIEŻ MOGĄ CIĘ ZAINTERESOWAĆ (aktualności, giełda, akcje)



Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa PayU tradingview Szukam-Inwestora.com

Polub stronę na Facebooku