
Analitycy zaktualizowali rekomendacje dla 6 giełdowych maluchów (Fot. GPW)
Początek grudnia przyniósł kolejną porcję rekomendacji opartych o najświeższe wyniki za III kwartał. Tym razem na pierwszy plan wysunął się DM BOŚ, który zaktualizował raporty dla 5 spółek. Pod lupę analityków trafił m.in. Brand24. Sobiesław Pająk w raporcie z 4 grudnia podtrzymał rekomendację fundamentalną trzymaj oraz podniósł cenę docelową z 28,20 zł do 31,60 zł. Jak zaznaczył ekspert, proces wprowadzenia podwyżek cen abonamentów (wpierw nowym a następnie „starym” klientom spółki) i przebudowy cennika okazał się sukcesem, przynosząc solidną poprawę kluczowych wskaźników.
– Pozytywny wpływ na naszą wycenę wywiera (ceteris paribus) przesunięcie w przód momentu wyceny, wzrost (od naszej poprzedniej wyceny we wrześniu) median mnożników przyszłych zysków dla spółek z segmentu SaaS, oraz nasza decyzja o obniżeniu (dla wszystkich krytych polskich spółek) przyjmowanego poziomu stopy wolnej od ryzyka dla okresu rezydualnego (po roku 2033) do 5,0 proc. (z 7,0 proc. dotychczas; przyjmowana stopa wolna od ryzyka dla okresu dokładnych prognoz (następna dekada) pozostaje na poziomie rynkowej (lecz nie wyższej, niż 7,0 proc.) rentowności w terminie wykupu polskich 10-letnich obligacji skarbowych) – czytamy w raporcie przygotowanym przez Sobiesława Pająka.
Według analityka efekty procesu podwyżek cen abonamentów (pomijając ewentualny składnik walutowy, związany ze zmianami w kursie PLN względem USD i poziomem kursów zabezpieczonych przez spółkę) wydają się już być w większości odzwierciedlone w poziomie przychodów generowanych przez spółkę, które potrzebują kolejnego impulsu (albo wzrostu liczby użytkowników Brand24, albo kolejnej modyfikacji cen („rozciąganie” cennika – podwyżki cen „górnych” pakietów, obniżka ceny „dolnego” pakietu; „uszczelnienie” możliwości korzystania z darmowych kont testowych) albo istotniejszej kontrybucji ze strony innych produktów – np. Insights241.
– Wartość miesięcznych powtarzalnych przychodów (MRR) na koniec III kwartału 2022 r. wyniosła 1,802 mln zł, co oznacza wzrost o ok. 524 tys. zł, czyli o 41 proc. w ujęciu rok do roku, oraz o 70 tys. zł (4 proc.) w ujęciu kwartał do kwartału. W ujęciu dolarowym (klienci wersji „globalnej” – stojący za większością przychodów – płacą ceny wyrażone w USD), MRR na koniec III kwartału wyniósł 410 tys. USD, jedynie o 2 tys. USD (to jest o 0,5 proc.) więcej, niż na koniec II kwartału 2022 r.; wzrost kw./kw. MRR w złotówkach był zatem głównie pokłosiem osłabienia się lokalnej waluty względem USD (MRR w dolarach wzrósł kw./kw. tylko symbolicznie). Liczyliśmy na nieco większy wzrost MRR na koniec III kwartału 2022 roku niż ten, który zastał zaraportowany przez spółkę – zaznaczył Sobiesław Pająk.
Brand24 jest właścicielem autorskiego narzędzia do ochrony reputacji i monitoringu treści w internecie. Narzędzie sprzedawane globalnie w modelu SaaS (ang. Software as a Service). Z Brand24 korzystają zarówno duże światowe marki, jak i małe i średnie przedsiębiorstwa zainteresowanie opiniami na swój temat w internecie. Spółka zadebiutowała na rynku głównym GPW w maju 2021 r., przenosząc się z rynku NewConnect.
Michał Sobolewski, analityk DM BOŚ, w raporcie z 2 grudnia podtrzymał rekomendację fundamentalną kupuj oraz obniżył cenę docelową Votum z 75,90 zł do 72,10 zł. Bieżący kurs spółki na GPW to nieco ponad 47 zł. Jak zaznaczył ekspert, przychody grupy Votum w III kw. urosły r/r o 20 proc. do 59 mln zł.
– Był to dobry kwartał pod względem przychodów, czemu sprzyjała niezła sytuacja w segmencie dochodzenia roszczeń od klauzul abuzywnych w umowach kredytowych. To jest główna siła napędowa wyników. Jednocześnie na przychody miała wpływ przymusowa restrukturyzacja w Getin Noble Banku, która spowodowała, że Votum dokonał odpisu księgowego na umowach z klientami przeciw temu podmiotowi (zmiana metodologii ich naliczania) – zaznacza Michał Sobolewski, analityk DM BOŚ.
Poprawę przychodów widać było również w segmencie dochodzenia rehabilitacji. Nieco gorzej niż rok temu radziły sobie segmenty szkód osobowych i szkód w pojazdach. Jak zaznaczył ekspert, tempo poprawy całości przychodów pozostaje dobre.
– Marża EBITDA w III kw. 2022 wzrosła do 34,3 proc. w porównaniu do 6,0 proc. rok wcześniej. Jest to widoczna poprawa, a elementem decydującym jest pojawienie się wcześniej niewykazywanego przychodu „success- fee”. W ujęciu kwartalnym jej poziom jest nieco niższy, niemniej jednak jest to efekt wcześniej wspomnianego odpisu związanego z wszczęciem uporządkowanej restrukturyzacji w Getin Noble. EBITDA i wynik operacyjny Grupy Votum w omawianym kwartale wyniosły odpowiednio 20,2 mln zł i 19,5 mln zł, oba zgodne z naszymi oczekiwaniami – czytamy w raprocie przygotowanym przez Michała Sobolewskiego.
Koszty finansowe netto Grupy w III kwartale 2022 roku osiągnęły 0,33 mln zł wobec 0,5 mln zł w III kw. 2021 r. Efektywna stopa podatkowa wyniosła 22 proc. (lekko powyżej oczekiwań eksperta DM BOŚ). W rezultacie zysk netto Grupy Votum w III kw. 2022 roku sięgnął 14,8 mln zł i był zgodny z oczekiwaniami analityka.
Votum jest podmiotem reprezentującym konsumentów w sprawach dotyczących rynku finansowego. Podstawowe segmenty głównego przedmiotu działalności spółki dotyczą konsumentów rynku ubezpieczeniowego w zakresie ich reprezentacji w sprawach szkód osobowych oraz dochodzenia roszczeń z tytułu szkód w pojazdach, a także konsumentów rynku bankowego w zakresie ograniczenia skutków klauzul abuzywnych.
Tomasz Rodak, analityk DM BOŚ, w raporcie z 2 grudnia podtrzymał rekomendację fundamentalną kupuj oraz obniżył wycenę akcji LSI Software do 17,30 zł. Po trzech kwartałach 2022 r. przychody spółki wzrosły o 20 proc. r/r, do 39,8 mln zł dzięki odbudowującemu się popytowi w branży HoReCa oraz inflacyjnemu wzrostowi cen produktów i towarów oferowanych przez spółkę. Niemniej wzrostowi przychodów towarzyszył równie dynamiczny wzrost kosztów powodowany wzrostem wynagrodzeń, osłabieniem PLN (segment dystrybucyjny zaopatruje się w USD), a przede wszystkim rozbudową zespołów sprzedażowych dla dwóch nowych linii biznesowych: dystrybucji robotów restauracyjnych oraz sprzedaży oprogramowania w modelu SAAS.
– Według profilu PUDU Roboty na portalu społecznościowym Facebook, roboty dystrybuowane przez LSI Software są używane już w kilkudziesięciu punktach w Polsce (restauracje, hotele, targi, centra rozrywki), w tym w kilku restauracjach Pizza Hut, KFC czy Da Grasso. Szacujemy, że na koniec roku 2022 i 2023 liczba wypożyczonych przez LSI robotów sięgnie odpowiednio 85 i 150, co pozwoli wygenerować około odpowiednio 1 mln zł i 3,9 mln zł przychodów. Spodziewamy się dalszego wzrostu liczby wynajętych robotów w kolejnych latach. Należy pamiętać, że LSI pobiera miesięczną opłatę za wynajem każdego robota, a więc uzyskiwane przychody będą powtarzane w kolejnych latach – czytamy w raporcie przygotowanym przez Tomasza Rodaka.
Sprzedaż oprogramowania w modelu SAAS to kolejna odnoga biznesowa spółki, która może mieć znaczący wpływ na przyszłe wyniki finansowe. Model SAAS ma być wdrażany w trzech obszarach: gastronomii, marketingu i hotelarstwie. Zdaniem spółki nowe rozwiązania LSI Software nie będą kanibalizować starych produktów, gdyż kierowane są do mniejszych klientów szukających taniego rozwiązania abonamentowego.
LSI Software jest producentem oprogramowania dla sektorów detalicznego (retail) i gastronomiczno-hotelarskiego (hospitality). Firma jest producentem własnego systemu planowania zasobów przedsiębiorstwa klasy ERP (Enterprise Resource Planning) oraz oprogramowania do obsługi obiektów rekreacyjno-sportowych a także sieci kin.
Tomasz Rodak zaktualizował też raport na temat DataWalk. Analityk DM BOŚ w raporcie z 2 grudnia podtrzymał rekomendację fundamentalną trzymaj i obniżył cenę docelową ze 158 zł do 107 zł. Według eksperta w 2022 r. obserwujemy spowolnienie dynamiki przychodów spółki do szacowanych 30 proc. r/r z 96 proc. r/r w 2021 r., co oznacza, że spółka nie wypełni zakładanych przez zarząd celów wynikowych (mówiących o 70 proc. wzrostach przychodów). Dwa główne powody niższej dynamiki to niewystarczające przeszkolenie i przepustowość zespołów odpowiedzialnych za procesy przedsprzedażowe i posprzedażowe (czynnik wewnętrzny) oraz spowolnienie tempa podejmowania decyzji zakupowych przez niektórych klientów lub zmniejszenie wartości pierwszego kontraktu, związane ze spowolnieniem gospodarczym (czynnik zewnętrzny). Według zarządu dominujący czynnik wewnętrzny jest obecnie rozwiązywany, a wydajność zespołów inżynierii systemowej nie powinna już ograniczać wzrostu w 2023 r.
W sierpniu 2022 spółka przeprowadziła prywatną emisję akcji w ramach kapitału docelowego. W efekcie DataWalk pozyskała 38,3 mln zł na dalszy rozwój.
– W naszej opinii pozyskane środki pozwolą spółce prowadzić optymalny rozwój przez najbliższe półtora roku (do połowy roku 2024). W związku z czym spodziewamy się kolejnej emisji nie później niż w I poł. 2024 r. – czytamy w raporcie przygotowanym przez Tomasza Rodaka, analityka DM BOŚ.
W 2022 r. spółka ujawniła 15 nowych umów, co oznacza wzrost o 36 proc. w porównaniu do analogicznego okresu 2021 r. (11 nowych umów). Zwykle koniec roku jest bardzo pracowity (wielu klientów dopina swoje roczne budżety), dlatego też analityk spodziewa się do końca br. napływu nowych umów.
DataWalk to podmiot technologiczny, który jako jeden z nielicznych na świecie zbudował na bazie własnej technologii produkt analityczny rozwiązujący globalne problemy w obszarze bezpieczeństwa. Platforma DataWalk łączy miliardy obiektów z wielu źródeł, znajdując zastosowanie w zakresie analityki śledczej w sektorze publicznym i finansowym m.in. w walce z przestępczością (amerykańskie agencje), wyłudzeniami (ubezpieczyciele) i przy identyfikacji nadużyć (administracja centralna). Spółka była notowana na NewConnect od 2012 r., a w 2019 r. zadebiutowała na rynku głównym GPW.
Jakub Viscardi, analityk DM BOŚ, w raporcie z 4 grudnia podtrzymał rekomendację fundamentalną kupuj i obniżył cenę docelową dla akcji Action z 20,60 zł do 19,40 zł. Jak zaznacza ekspert, w 2022 roku spółka stopniowo zwiększała przychody zgodnie z przyjętym na br. tempem wzrostu przychodów w granicach 5-10 proc.
– Dzięki wdrażanej strategii zakładającej rozbudowę oferty produktowej (również spoza segmentu IT) oraz rezygnację z typowych umów dystrybucyjnych Action jest w stanie generować znacząco wyższą marżę zysku brutto na sprzedaży – czytamy w raporcie.
Jednak w ciągu ostatnich kilku miesięcy Action musiał się zmierzyć z rosnącą presją ze strony inflacji, widoczną w presji kosztowej (rosnące koszty działalności: logistyki, opakowań: folii czy tektury oraz wynagrodzeń), co odbiło się negatywnie na rentowności operacyjnej. Ekspert zakłada, że ta presja się utrzyma w następnych kwartałach.
– W I-III kw. br. zyski spółki się pogorszyły pod wpływem rosnących kosztów i spodziewamy się w 2022 roku 19 proc. spadku skor. EPS w porównaniu do ub. roku. Jednak wobec większości wyższych kosztów już uwzględnionych w bazie tegorocznej i przy założeniu jednocyfrowego wzrostu przychodów i przyzwoitej marży brutto w przyszłym roku oczekujemy w 2023 roku skorygowanych zysków na poziomie zbliżonym do tegorocznego – czytamy w raporcie przygotowanym przez Jakuba Viscardi.
Z uwagi na niższe od oczekiwań skor. zyski za I poł. br. analityk obniżył prognozę skor. zysków na 2022 rok i lata następne. Prognozy przychodów nie zmieniły się, natomiast prognozy zysków spadły pod wpływem rosnących kosztów operacyjnych (w szczególności kosztów materiałów, logistyki i pracy).
Action jest dostawcą dla branży e-commerce, producentem i wielobranżowym dystrybutorem, działającym w sektorze B2B i B2C. Firma notowana na GPW od 2006 roku.
Maciej Bobrowski, analityk DM BDM, w raporcie z 28 listopada wznowił pokrycie analityczne dla ATM Grupa i wydał zalecenie kupuj z ceną docelową 4,58 zł/akcję, czyli 30 proc. powyżej obecnego kursu rynkowego. Spółka jest handlowana na mnożniku EV/EBITDA za 2022 rok w okolicy 5,0x i 8,9x dla P/E za 2022 rok. Analityk w szczególności akcentuje komfortową sytuację płynnościową grupy, perspektywę wypłaty strumienia dywidend oraz dobre przygotowanie na trwający już okres spowolnienia na rynku reklamy.
– Po dobrych odczytach za 1H’22 przygotowujemy się, iż w 2H’22 będzie widoczna ujemna dynamika EBITDA dla podstawowej działalności biznesowej ATM Grupa, czyli dla sumy dwóch segmentów związanych z produkcją tv i filmową oraz zarządzaniem aktywami trwałymi. W pierwszym półroczu br. EBITDA z tych obszarów wyniosła 19,9 mln zł vs 19,6 mln zł w 1H’21. Na drugie półrocze br. założyliśmy ok. 29,5 mln zł EBITDA vs 32,9 mln zł jakie oba segmenty wykazały w 2H’21. Nasza projekcja wskazuje jednocześnie, że pomimo słabych perspektyw makro dla polskiej gospodarki na 2023 rok, spółka jest dobrze przygotowana na przejście tego okresu w dobrej kondycji. Uwzględniając naszą prognozę wskazujemy też, że największa ujemna dynamika EBITDA LTM dla dwóch kluczowych segmentów może mieć miejsce właśnie na przełomie 2022/2023 roku i w kolejnych okresach zakładamy już stopniowo lepsze odczyty. W 2023 roku zakładamy, że EBITDA z tych dwóch obszarów spadnie o 1,6 proc. r/r, a w kolejnych dwóch latach czyli w okresie 2024-2025 EBITDA wejdzie już w pozytywne dynamiki (odpowiednio +6,2 proc. i +19,9 proc. r/r) – czytamy w raporcie przygotowanym przez Macieja Bobrowskiego.
Podjęta już wiele lat temu decyzja o zaangażowaniu kapitałowym w AidemMedia (dzisiejszy Boombit) zdaniem analityka okazała się strzałem w dziesiątkę biorąc pod uwagę wartość zainwestowanych środków i sumę dywidend jakie otrzymała już ATM Grupa z tego podmiotu. Dlatego pomimo dotychczasowej nieudanej historii Boombit (pod względem zachowania kursu) na GPW, analityk mocno wierzy, że w średnim / dłuższym terminie posiadane udziały w BBT będą dalej istotną wartością dodaną dla akcjonariuszy ATM Grupa (scenariusz hojnych strumieni dywidend lub potencjalna sprzedaż pakietu). Obecnie ATM Grupa posiada w Boombit 4 mln akcji, a wartość rynkowa tego pakietu to zaledwie ok. 46 mln zł, co daje 0,55 zł na 1 akcję ATM Grupa.
Ekspert pozytywnie odbiera fakt, że zarząd ATM Grupa na początku listopada br. podjął uchwałę o wypłacie zaliczki na poczet dywidendy za 2022 rok w kwocie 6,74 mln zł (0,08 zł/akcję). Dniem ustalenia prawa do wspomnianej zaliczkowej dywidendy jest 05 grudnia 2022 roku, a jej wypłata ma nastąpić 12 grudnia 2022 roku. Analityk zwraca uwagę, że ATM Grupa w swojej historii na GPW regularnie dzieli się z akcjonariuszami dywidendą.
ATM Grupa jest największym niezależnym producentem telewizyjno-filmowym w Polsce. Działa od 1992 roku i jako jedyna w branży posiada status spółki publicznej notowanej na warszawskiej giełdzie.
Raporty analityczne dla spółek: Action, ATM Grupa, Brand24, DataWalk, LSI Software i Votum tworzone są na zamówienie Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie w ramach Programu Wsparcia Pokrycia Analitycznego GPW 3.0. Wszystkie raporty wraz z wymaganymi przez prawo disclaimerami są dostępne na stronie www.gpw.pl/gpwpa
Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 3.0 polega na sporządzaniu przez firmy inwestycyjne raportów analitycznych finansowanych przez GPW. Celem Programu jest zwiększenie dostępności analiz dla mniej płynnych spółek, a co za tym idzie umożliwienie inwestorom podejmowania świadomych decyzji inwestycyjnych w oparciu o wiarygodne, niezależne źródło informacji o emitencie.