PARTNER SERWISU
oslwqakt

Tąpnięcie na kursie Eurocashu. Wyniki znacznie poniżej oczekiwań

Omawiane walory:

Grupa Eurocash zakończyła pierwszy kwartał 2025 roku ze stratą netto i niższą EBITDA niż rok wcześniej, nie spełniając oczekiwań analityków. Spadki w sprzedaży zarówno w segmencie hurtowym, jak i detalicznym, nie zostały zrekompensowane wzrostem marży brutto. Wyzwaniem pozostają słabe dynamiki LFL i koszty ekspansji nowych formatów. W czwartek rano kurs akcji spada o 10 proc.

Eurocash, wynikami, poniżej, oczekiwań, Spadki, sprzedaży, EBITDA, marża, rośnie,

Fot. spółka

Wyniki finansowe poniżej konsensusu

Strata netto przypisana akcjonariuszom jednostki dominującej wyniosła 85,5 mln zł wobec 86,8 mln zł straty rok wcześniej. To wynik gorszy niż oczekiwania rynkowe (80 mln zł straty). Strata operacyjna wzrosła do 28,9 mln zł z 12,5 mln zł rok wcześniej. Zysk EBITDA wyniósł 121,1 mln zł i był o 11 proc. niższy niż przed rokiem oraz 12 proc. poniżej konsensusu PAP (137,8 mln zł).

– Pomimo oczekiwania na poprawę, wyniki 1Q25 są gorsze niż przed rokiem. Oceniamy je negatywnie. Plasują się poniżej rynkowych oczekiwań i naszej prognozy. W dalszym ciągu bardzo słabo wypada sprzedaż porównywalna, co najprawdopodobniej należy wiązać z dalsza utratą udziałów rynkowych. Na plus trzeba zaliczyć redukcję kosztów. Koszty sprzedaży są o 5 proc. mniejsze r/r, koszty zarządu o 12 proc. mniejsze. Trzeba jednak zwrócić uwagę, że ze względu na cykliczność pierwszy kwartał jest statystycznie najgorszy w roku obrotowym i zazwyczaj kończy się wysoką strata netto – komentuje Dariusz Dadej, analityk Noble Securities.

Przychody grupy spadły o 7,6 proc. rdr do poziomu 6,87 mld zł, co również było poniżej oczekiwań rynku (7,36 mld zł). Pozytywnym aspektem był natomiast wzrost marży brutto o 0,6 pkt proc. rdr do 13,7 proc.

Hurt traci, Cash&Carry z dużym spadkiem LFL

Segment hurtowy wygenerował 4,98 mld zł przychodów (-8,1 proc. rdr) i 124,9 mln zł EBITDA wobec 144 mln zł rok wcześniej. Szczególnie niepokojąca jest dynamika sprzedaży LFL w hurtowniach Eurocash Cash&Carry, która spadła aż o 11,8 proc.

Liczba hurtowni Cash&Carry wynosiła na koniec marca 167. Zaopatrują one 6107 sklepów ABC, a w ramach szerszej sieci partnerskiej i franczyzowej grupa współpracuje z 7401 sklepami pod markami takimi jak Lewiatan, Euro Sklep, Groszek czy Gama.

Spadki również w segmencie detalicznym

Sprzedaż detaliczna wyniosła 1,6 mld zł, co oznacza spadek o 8,1 proc. rdr. EBITDA segmentu detalicznego spadła do 37,3 mln zł z 46,8 mln zł rok wcześniej. Sprzedaż LFL sieci Delikatesy Centrum obniżyła się o 5,8 proc. rdr.

Na koniec kwartału grupa zarządzała 15 827 sklepami, w tym 1392 placówkami Delikatesów Centrum. Liczba sklepów Inmedio wyniosła 393.

Segment Projektów rośnie, ale nadal na minusie

Jedynym segmentem ze wzrostem przychodów były Projekty – sprzedaż wzrosła tu o 7,2 proc. rdr do 273,7 mln zł. Nadal jednak segment ten przynosi stratę – EBITDA wyniosła -11,5 mln zł, choć była nieco lepsza niż rok temu (-12,2 mln zł). Negatywnie na wynik wpływały koszty ekspansji Frisco i sieci Duży Ben, która zakończyła kwartał z 394 lokalizacjami (wobec 426 rok wcześniej).

Wnioski: Presja kosztowa i słabe LFL ciągną wyniki w dół

Eurocash nie zdołał sprostać oczekiwaniom inwestorów i analityków. Wyniki pierwszego kwartału były słabsze od oczekiwań zarówno na poziomie EBITDA, jak i przychodów. Słabe dynamiki sprzedaży LFL oraz presja kosztowa w nowych formatach pozostają głównymi wyzwaniami dla spółki. Poprawa marży brutto to na razie zbyt mało, by odwrócić negatywny trend.

Grupa Eurocash jest największym polskim hurtowym dystrybutorem produktów FMCG, organizatorem znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich, takich jak ABC, Delikatesy Centrum, Groszek, Gama, Duży Ben, Lewiatan czy Euro Sklep; partnerem logistycznym i technologicznym sklepów lokalnych, a także właścicielem marketu e-grocery nr 1 w Polsce: Frisco.pl. Spółka jest notowana na GPW od 2005 r.; wchodzi w skład indeksu mWIG40.

StockWatch.pl

StockWatch.pl wspiera inwestorów indywidualnych dostarczając m.in:

- analizy raportów finansowych i prospektów emisyjnych spółek przygotowywane przez zawodowych, niezależnych finansistów,

- moderowane forum użytkowników wolne od chamstwa i naganiania,

- aktualne i zweryfikowane przez pracownika dane finansowe spółek,

- narzędzia analizy fundamentalnej i technicznej.

>> Sprawdź z czego możesz korzystać za darmo i co oferujemy w Strefie Premium

Na podobny temat
  • Eurocash rozwija markę własną „Codzienny” i zapowiada wzrost udziału private label

    Grupa EUROCASH ogłosiła wprowadzenie nowej marki własnej "Codzienny", obejmującej artykuły pierwszej potrzeby. To element strategii, której celem jest zwiększenie udziału produktów private label w całkowitej sprzedaży z obecnych 5 proc.

  • Eurocash pogłębia stratę netto, ale poprawia rentowność EBITDA w II kwartale 2025

    Grupa EUROCASH zakończyła II kwartał 2025 r. stratą netto przypisaną akcjonariuszom jednostki dominującej w wysokości 13,5 mln zł, jednak poprawiła zysk EBITDA do 229,54 mln zł. Spółka odnotowała wzrost rentowności mimo spadku przychodów i kontynuowała działania optymalizacyjne.

  • 3 spółki z szansą na skokową poprawę zysku netto

    Trwa sezon wyników za II kwartał, a wraz z nim polowanie na spółki z ponadprzeciętnymi dynamikami. Na bazie prognoz analityków Noble Securities wytypowaliśmy trzy spółki, które w najbliższych tygodniach mogą popisać się skokową poprawą zysku netto.

  • Eurocash, Chorten i Netto tworzą wspólną spółkę, by wejść do europejskiej grupy zakupowej EMD

    Grupa EUROCASH, Grupa Chorten i Netto Polska zamierzają powołać spółkę joint venture, która umożliwi im przystąpienie do European Marketing Distribution (EMD) – największej europejskiej grupy zakupowej w branży FMCG. Warunkiem transakcji jest zgoda UOKiK. Współpraca ma zwiększyć siłę zakupową sieci i obniżyć koszty w łańcuchu dostaw.

  • Nowe rekomendacje dla Żabki i Eurocashu

    Najnowsze rekomendacje przyniosły zmiany w ocenie dwóch istotnych graczy z sektora handlu detalicznego. Grupa Żabka została objęta pozytywnym pokryciem przez Wood & Company, natomiast analitycy Oddo BHF skorygowali swoje nastawienie do EUROCASHu.




Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Kampanie reklamowe - emisje akcji, obligacji, crowdfunding udziałowy Forex Kursy walut Akcje Giełda Waluty Kryptowaluty
Trading jest ryzykowny i możesz stracić część lub całość zainwestowanego kapitału. Treści publikowane w portalu służą wyłącznie celom informacyjnym i edukacyjnym. Nie stanowią żadnego rodzaju porady finansowej ani rekomendacji inwestycyjnej. Portal StockWatch.pl nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie lektury zawartych w nim treści.
peek-a-boo
×

FOSA – nowa usługa analityczna poświęcona zagranicznym spółkom w StockWatch.pl

Sprawdź
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat