Spadek marż w Q1 ma być przejściowy
Asbis odnotował 7,38 mln USD skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2025 r. wobec 14,07 mln USD zysku rok wcześniej. Zysk operacyjny wyniósł 16,37 mln USD wobec 24,44 mln USD zysku rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 18,44 mln USD wobec 26,57 mln USD zysku rok wcześniej.
Marża brutto spadła w I kwartale 2025 r. z powodu wysokiej bazy z ubiegłego roku oraz zmian w miksie produktowym. Jednak zarząd spodziewa się poprawy w kolejnych kwartałach.
– Wierzymy, że marża brutto z pierwszego kwartału to dołek i że uda nam się ją poprawić w drugiej połowie roku, być może nawet wracając w okolice 8 proc. – powiedział Costas Tziamalis, wiceprezes Grupy Asbis.
Apple i Samsung – dwa filary rozwoju Asbis
Wiceprezes Asbisu potwierdził, że spółka nie publikuje prognoz przychodów z podziałem na producentów. Mimo to, relacje z Apple i Samsungiem uznał za kluczowe dla dalszego wzrostu.
– Nie publikujemy danych o sprzedaży dla poszczególnych dostawców. Współpraca z Apple rozwija się, spodziewamy się wzrostu sprzedaży ich produktów w 2025 roku. Pracujemy nad stworzeniem silniejszych fundamentów do dalszego rozwoju tej działalności – powiedział w trackie czatu inwestorskiego StockWatch.pl Costas Tziamalis, wiceprezes Grupy Asbis.
Polityka celna USA ma pośredni wpływ
Zapytany o potencjalny wpływ ceł wprowadzanych przez administrację Donalda Trumpa, Tziamalis zaznaczył, że choć Asbis nie jest bezpośrednio obecny na rynku amerykańskim, to pośrednie skutki globalnej niepewności mogą wpływać na popyt.
– Cła same w sobie nie wpłyną na nasze wyniki, ale chaos, jaki wywołują na rynkach, już ma wpływ na popyt i planowanie budżetowe przez firmy i państwa – mówi Costas Tziamalis, wiceprezes Grupy Asbis.
Przejęcie salonów Samsunga ma strategiczne znaczenie
Inwestorzy pytali o zakup sieci salonów Samsunga w Polsce od Metrix Media. Tziamalis wyjaśnił, że nie chodzi o przejęcie całej spółki, a o pozyskanie sprawnie działającej sieci sprzedaży.
– Nie przejmujemy bankruta, lecz sieć sprzedaży. To bardzo istotne dla naszej strategii, bo Samsung to druga największa marka smartfonów na świecie, a w Polsce nie mieliśmy dotąd takiej obecności – powiedział wiceprezes Grupy Asbis.
Potencjalny skup akcji i prognoza 100 mln USD zysku nadal aktualne
Zarząd Asbisu rozważa skup akcji własnych, ale tylko w przypadku dalszego pogorszenia sytuacji na rynku. Jednocześnie potwierdzono, że plan osiągnięcia 100 mln USD zysku netto w przyszłości pozostaje w mocy.
– Plan osiągnięcia 100 mln USD zysku jest nadal aktualny. Kluczowe będą nowe marki, poprawa miksu produktowego i ścisła kontrola kosztów – powiedział Costas Tziamalis, wiceprezes Grupy Asbis.
Sprzedaż smartfonów poprawia się, Kazachstan i Afryka na plus
Spółka widzi poprawę sprzedaży smartfonów w maju, szczególnie w Kazachstanie. Wśród najmocniejszych rynków w 2025 r. wymieniane są Zatoka Perska, Polska, Słowacja i RPA.
– Widzimy lepsze dane sprzedażowe w maju niż w pierwszym kwartale, zwłaszcza w segmencie smartfonów. Wyniki szczegółowe ogłosimy w czerwcu – powiedział Costas Tziamalis, wiceprezes Grupy Asbis.
Asbis Enterprises Plc jest jednym z czołowych dystrybutorów produktów branży informatycznej na rynkach wschodzących Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA). Spółka jest notowana na warszawskiej giełdzie od 2007 r.; wchodzi w skład indeksu mWIG40. Skonsolidowane przychody Asbis wyniosły 3 mld USD w 2024 r.