W środę giełdowa branża energetyczna zyskała nowego reprezentanta – Energę. Pierwsze transakcje zawarto po cenie 16,95 zł, czyli niewiele niższej niż emisyjna, która wyniosła 17 zł. Kilka sekund po starcie notowań sytuacja była jeszcze gorsza. Fala podaży strąciła kurs akcji na dolne widełki, a przecena przez chwilę wynosiła -10 proc. Obroty na akcjach Energi szybko przekroczyły poziom 200 mln zł. Po blisko kwadransie od debiutu akcje traciły ponad 4,5 proc. To największy w tym roku debiut giełdowy, łączna wartość oferty to 2,4 mld zł.
Oferta cieszyła się dużym zainteresowaniem inwestorów. Resort skarbu przyznał, że popyt na akcje Energi kilkukrotnie przekroczył oferowaną pulę akcji w każdej z trzech transz, a inwestorzy indywidualni łącznie złożyli ponad 72 tys. zapisów. Średnia redukcja w obu transzach detalicznych wyniosła 55,9 proc. W reakcji na wysoki popyt ze strony drobnych, oferując zwiększył pulę w tej transzy o ponad 3 mln akcji, do około 17 proc. oferty. Akcje spółki w systemie notowań ciągłych są pod nazwą skróconą Energa i oznaczeniem ENG.

Uroczystość debiutu Energi na warszawskim parkiecie. (Fot. stockwatch.pl)
Przypomnijmy, że do inwestorów indywidualnych skierowane były dwie transze. Składający zlecenia w transzy dużych inwestorów indywidualnych mogli zapisywać się na maksymalnie 6 tys. papierów Energi. W transzy małych inwestorów indywidualnych można było maksymalnie złożyć zapis na 1.500 akcji. Maksymalny przydział dla inwestorów indywidualnych w ofercie Energi został ustalony na 452 akcje. Wartość oferty sięgnęła więc 2,4 mld zł.
>> Zobacz jak na tle rynku oraz sektora prezentują się wskaźniki spółki. >> W serwisie znajdziesz wstępną symulację finansową debiutu Energi.
Zgodnie ze strategią Energi na lata 2013-2021, największe nakłady inwestycyjne przeznaczone zostaną na rozwój w segmencie dystrybucji, w szczególności na modernizację i rozbudowę sieci. Grupa Energa jest trzecim największym operatorem systemu dystrybucyjnego w Polsce pod względem wolumenu energii dystrybuowanej do odbiorców końcowych. Prowadzi dystrybucję energii elektrycznej do ponad 2,9 miliona klientów indywidualnych i biznesowych. Sieć dystrybucyjna składa się z linii energetycznych o łącznej długości ponad 193 tys. kilometrów. Obejmuje ona swoim zasięgiem obszar blisko 77 tys. kilometrów kwadratowych, co stanowi ok. 25 proc. powierzchni kraju. Energa jest jednym z większych w Polsce sprzedawców energii pochodzącej z odnawialnych źródeł. W zeszłym roku 36 proc. zielonej energii produkowanej w Polsce trafiło do sieci dystrybucyjnej grupy. W 2012 r. Energa wygenerowała 11,2 mld zł skonsolidowanych przychodów, EBITDA wyniosła 1,6 mld zł, a zysk netto 456 mln zł. W okresie dziewięciu miesięcy zakończonych 30 września 2013 r. było to odpowiedni 8,5 mld zł, 1,5 mld zł i 598 mln zł.