22 grudnia 2016 r. ruszyła zimowa wyprzedaż w największym cyfrowym sklepie z grami – czyli The 2016 Steam Winter Sale. Przez dwa tygodnie na platformie należącej do Valve można było kupić znane tytuły z upustem sięgającym nawet do 80-90 proc. Dla producentów gier zimowa wyprzedaż to po premierze tytułu druga największa okazja do generowania przychodów.
Królem zimowego polowania okazał się amerykański Take-Two Interactive, właściciel Rockstar Games oraz 2K Games. Według szacunkowych danych steamspy.com, najlepiej sprzedającą się grą była piąta część Grand Theft Auto. Gangsterska przygodówka produkcji Rockstar rozeszła się w ponad 350 tys. egzemplarzy. Tak wysoki wynik to zasługa 50-proc. obniżki ceny do 29,99 USD (ok. 130 zł). Po uwzględnieniu 30-proc. prowizji Steam, Take-Two Interactive zainkasowało ok. 7,7 mln USD.
Drugą pozycję na podium pod względem wartości sprzedaży zdobyła szósta odsłona Cywilizacji. Turowa strategia wyprodukowana przez 2K Games sprzedała się w trakcie Winter Sale w ponad 160 tys. egzemplarzy. Trzeba jednak dodać, że miało to miejsce przy zaledwie 10-proc. obniżce ceny (z 59,99 USD do 53,99 USD). Choć liczba sprzedanych kopii nie rzuca na kolana, to gra po odjęciu prowizji przyniosła 2K Games około 6 mln USD przychodu.
Wiedźmin podbija świat
Zimowa promocja na Steam miała też mocny polski akcent. Trzecim najlepiej sprzedającym się tytułem w Winter Sale 2016 był Wiedźmin 3: Dziki Gon. Z opublikowanych danych wynika, że w trakcie promocji CD Projekt sprzedał w cyfrowym sklepie ok. 277 tys. kopii, co daje drugi wynik pod względem liczby egzemplarzy wśród gier w cenie powyżej 10 USD. Do wejścia w świat Geralta z Rivii skutecznie zachęcił 50-proc. upust. Przy cenie 19,99 USD można szacować, że spółka kierowana przez Adama Kicińskiego uzyska przychód w okolicy 3,9 mln USD. Rzeczywisty wynik CD Projektu z wyprzedaży będzie jeszcze lepszy z dwóch powodów. Po pierwsze, promocją objęte były także dwie pierwsze części gry, z których przychód można szacować na ponad 200 tys. USD. Po drugie, steamspy liczy tylko podstawową wersję gry i edycję Game of the Year bez uwzględniania sprzedaży samych DLC (Krew i Wino oraz Serce z Kamienia). Produkcja CD Projektu wyprzedziła takie tytuły jak Dark Souls III, Counter Strike: GO, Doom czy Fallout 4. >> Więcej na temat zysków z Wiedźmina przeczytasz w naszym raporcie

Sprzedaż gry Wiedźmin 3: Dziki Gon (Źródło: steamspy.com)
Wysoką pozycję na liście zimowych bestsellerów zajął Dying Light. Produkcja wrocławskiego Techlandu rozeszła się w 130 tys. egzemplarzy, co przy cenie 23,99 USD (104 zł) daje ok. 2,2 mln USD przychodów i drugie miejsce wśród najlepiej zarabiających polskich gier.
11 bit studios w dwa tygodnie zarobiło 2 mln zł
Po ponad dwóch latach od premiery dużym powodzeniem cieszy się This War of Mine, bestsellerowa produkcja 11 bit studios. Gra w wersji na PC w ciągu dwóch tygodni rozeszła się w ponad 160 tys. egzemplarzy. Za każdy trzeba było zapłacić niecałe 4 USD, co łącznie daje 650 tys. USD, a po uwzględnieniu prowizji Steam – 459 tys. USD. Przeliczając po kursie USD/PLN 4,21 warszawskie studio jest bogatsze o 1,93 mln zł. Wartość ta nie uwzględnia dodatku The Little Ones, który na Steamie sprzedawany jest oddzielnie. >> Zobacz szczegółowe omówienie sprawozdania finansowego 11 bit studios

The 2016 Steam Winter Sale
Około 100 tys. USD przychodów wygenerował Layers of Fear, wyprodukowany przez Bloober Team. Niestety, w tym wypadku ciężko oszacować ostateczny zysk spółki, ponieważ cześć kwoty zgarnie Aspyr, wydawca gry. Z podobnym problemem mamy do czynienia w wypadku ubiegłorocznych debiutantów: PlayWay i Artifex Mundi. Pierwsza spółka sprzedała 20 tys. sztuk Car Mechanic Simulator 2015, co przekłada się na kwotę po prowizji w wysokości 70 tys. USD. Część trafi na konto twórców gry, czyli studia Red Dot Games. Pozostałych 8 gier objętych wyprzedażą, dla których PlayWay także był w większości przypadków tylko wydawcą (poza Profesjonal Lumberjack 2015, gdzie był deweloperem i Diner Manią, gdzie pełnił obie funkcje) sprzedało się w liczbie około 20 tys. sztuk. Przy założeniu pełnych wpływów do PlayWay’a mamy łącznie nie więcej niż 200 tys. USD przychodów z wyprzedaży. We wspomnianym gronie ośmiu gier jest także Farm Expert 2017, z którego szacunkowe wpływy to 50 tys. USD w podziale na PlayWay i dewelopera Silden.
Artifex Mundi wystawił na Winter Sale aż 19 tytułów. Łącznie sprzedało się prawie 2 razy więcej egzemplarzy niż w wypadku PlayWay’a, ale kwota wygenerowana przez gry (220 tys. USD) jest bardzo podobna z racji znacznie niższej półki cenowej. Oczywiście, tu również mowa o przychodzie do podziału między dewelopera i producenta.
CI Games poskąpił Lords of the Fallen
Słabo wypadł za to CI Games, którego przychód można szacować na 160 tys. USD. Co prawda Sniper: Ghost Warrior 2 znalazł ponad 100 tys. nabywców po cenie 0,99 USD za sztukę. Stosunkowo niski przychód z dwóch odsłon firmowego FPS’a nie jest niespodzianką. Dziwi natomiast nieobecność Lords of the Fallen, który jak na polską produkcję sprzedał się do momentu promocji w całkiem przyzwoitej liczbie 470 tys. egzemplarzy.
Wiedźmin 3 i Dying Light w elitarnym gronie
W trakcie promocji, a dokładnie w Nowy Rok Valve opublikował listę TOP 100 najlepiej zarabiających gier w 2016 r. Wiedźmin znalazł się w prestiżowym gronie 12 gier kategorii platynowej razem z takimi pozycjami jak GTA V, Dark Souls III, czy Counter Strike: GO. Na srebrną kategorię załapał się Dying Light. Choć to dwie kategorie niżej niż Wiedźmin 3, to nadal towarzystwo jest bardzo zacne: Watch Dogs 2, Pay Day 2, Skyrim, czy Deus Ex.

TOP 100 Steam 2016. Źródło: Steam
W tym miejscu trzeba dodać, że do pierwszej setki załapała się także gra Farming Simulator 17 autorstwa Giants Software, czyli największy konkurent PlayWay’a. Polski producent z kretesem przegrał rywalizację w segmencie rolniczych symulatorów. Konkurent nie dość, że załapał się do TOP 100, to jeszcze w samej wyprzedaży sprzedał 10-krotnie więcej egzemplarzy gry.