
Liczba użytkowników TikToka w Stanach Zjednoczonych, z prognozami na lata 2023-2025. Źródło: Statista
Artykuł sponsorowany
W odróżnieniu od Facebooka i Instagrama, należących do grupy Meta, TikTok nie jest jednak na razie notowany na amerykańskiej giełdzie. O jego debiucie w ramach IPO mówi się już od 2021 roku, jednak najpierw pandemia, a następnie spadki na Nasdaq pokrzyżowały plany debiutu. Dochodzą do tego problemy związane z regulacją w Stanach Zjednoczonych i dostosowaniem działalności serwisu do prawa w Ameryce Północnej i w Europie. Czy zatem możemy liczyć na rychły debiut TikToka na parkiecie w Nowym Jorku? Rozpatrzymy to w poniższym artykule.
Wyzwania stojące przed inwestorami w IPO TikToka
Po raz pierwszy przygotowania do debiutu społecznościowego ByteDance na giełdzie w Stanach Zjednoczonych w ramach IPO ujawniono w 2021 roku. Dziennikarze amerykańskiego Bloomberga wpadli wtedy na trop przygotowań chińskiej firmy do debiutu giełdowego w Nowym Jorku.
Od początku działalność chińskiej firmy w Stanach Zjednoczonych była jednak problematyczna. Wynika to z odmiennych praktyk biznesowych na chińskim rynku giełdowym, który pozostaje pod ścisłą kontrolą państwa i bardziej liberalnych zasadach regulacji w USA. W Stanach Zjednoczonych obowiązuje pełna jawność w zakresie działalności firm notowanych publicznie, natomiast mechanizmy giełdowe w Chinach, nawet na giełdzie w Hongkongu, najbardziej otwartej na Zachód, nie są już tak jasne.
Dużym problemem pozostają także kwestie prywatności. Według krytyków TikToka, firma przetwarza dane w Chinach i nie stosuje się do zasad takich jak GDPR, obowiązujących w Unii Europejskiej. Obawy te są na tyle poważne, że administracja poprzedniego prezydenta Stanów Zjednoczonych miała w planie nawet całkowitą blokadę tej aplikacji, do czego jednak ostatecznie nie doszło. Z tych samych powodów TikTok został natomiast zablokowany w Indiach. Na tym obszernym rynku aplikacja nie jest dostępna już od czerwca 2020 roku.
Potwierdza to Maxim Manturov, Dyrektor Doradztwa Inwestycyjnego we Freedom Finance Europe, twierdząc że: “To IPO było planowane już od 2020 roku. Jedynym problemem jest zgoda na działalność tej usługi w Stanach Zjednoczonych. TikTok miał do rozwiązania szereg problemów w ostatnich latach, szczególnie związanych z obawami o prywatność danych, bezpieczeństwo użytkowników i potencjalne zakazy działalności w niektórych krajach. W 2020 roku, administracja Trumpa próbowała zakazać tej aplikacji w Stanach Zjednoczonych, jako powód podając obawy o bezpieczeństwo narodowe. Ten zakaz został jednak później zablokowany przez sędziego federalnego, a administracja Bidena starała się już w inny sposób rozwiązać te obawy.
Pomimo tych wyzwań, TikTok pozostaje niezwykle popularną platformą mediów społecznościowych z olbrzymią bazą użytkowników oraz z wysokim poziomem ich zaangażowania. Firma bada także różne źródła przychodu, w tym reklamę i e-commerce, co może sprawić że stanie się atrakcyjną okazją inwestycyjną dla detalicznych inwestorów giełdowych.”
Kontynuując powyższą myśl, w najbliższych miesiącach TikTok z pewnością nie zadebiutuje na rynku w USA. Firmę czekają najpierw duże zmiany organizacyjne, związane z koniecznością dostosowania się do surowych wymagań giełdy w Nowym Jorku.
Jednak jeśli z czasem, firma wykona to zadanie, inwestorzy mogą liczyć na giełdowy debiut, który z pewnością będzie jednym z rynkowych hitów roku. Bieżące wyniki są bowiem bardzo zachęcające i wskazują na ogromny potencjał rozwoju TikToka.

Rosnący kwartalny przychód TikToka od 2017 roku. Źródło: Social Shepherd.
Jak można odczytać z powyższego wykresu, przychody z serwisu rosną w fantastycznym tempie. I również najnowsze odczyty przedstawiają się bardzo pozytywnie. Według danych z marca 2023 roku, podanych przez firmę analityczną Sensor Group, obroty reklamowe TikToka wzrosły o 11%.
Wśród firm wydających najwięcej na reklamy w tym medium społecznościowym znalazły się między innymi Pepsi, DoorDash, Amazon, a także Apple. Nawet największych marek nie odstraszają więc kontrowersje związane z ochroną prywatności użytkowników, albo polityka rządu Chin, która może stać w sprzeczności z marketingowymi hasłami tych firm.
Model finansowy, na którym opiera się ByteDance, oferując tą aplikację, można więc określić jako zdrowy. Firma może czerpać przychód nie tylko z reklam, ale także z rynku e-commerce, dzięki usłudze TikTok Shop, która zadebiutowała niedawno w Wielkiej Brytanii, natomiast w Chinach z TikTokiem powiązana jest usługa rezerwacji hoteli.
Pewne jest, że dobra passa TikToka będzie trwała, a to będzie przyciągało inwestorów głodnych sukcesów, po słabym roku 2022 na rynku spółek technologicznych Nasdaq. Co ważne, stałe przychody i sprawdzony model biznesowy z pewnością nie pozwala już określać tego medium społecznościowego mianem „jednorożca”. Oznacza to, że jeżeli dojdzie do emisji IPO, inwestorzy mogą spodziewać się wysokiej kapitalizacji, a może nawet redukcji kupna.