
Jakub Dwernicki, prezes zarządu cyber_Folks. Fot. mat. prasowe
W 2024 roku cyber_Folks osiągnął imponujące wyniki finansowe. Przychody netto wyniosły 657 mln zł, co oznacza wzrost o 37 proc. w porównaniu do 480 mln zł w 2023 roku. Skorygowana EBITDA wyniosła 176 mln zł, odnotowując wzrost o 25 proc. r/r. Raportowany zysk netto Grupy wyniósł 154 mln zł, w porównaniu do 87,4 mln zł w 2023 roku (75 proc. wzrost r/r), natomiast znormalizowany zysk netto przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej (bez uwzględnienia zysku na sprzedaży Profitroom i odpisu Blugento w 2024 r. oraz zysku na sprzedaży User.com w 2023 r.) wyniósł 71,6 mln zł (+61 proc. r/r). Dynamika rozwoju i osiągnięte wyniki wyraźnie przekroczyły cele EBITDA określone w programach ESOP dla cyber_Folks i Vercom na 2024 rok. Kluczowym elementem strategii wzrostu spółki pozostaje łączenie ekspansji organicznej z przejęciami.
Rekordowa dywidenda i plany na przyszłość
Wyniki finansowe Grupy pozwalają na wypłatę rekordowej dywidendy. Zarząd rekomenduje Walnemu Zgromadzeniu wypłatę dywidendy w wysokości 2 zł na akcję, co stanowi wzrost o 33% w porównaniu do ubiegłorocznej dywidendy.
– Nasze rekordowe wyniki finansowe pozwalają nam dzielić się zyskami z akcjonariuszami. Budowanie długoterminowych relacji z inwestorami jest kluczowe, ponieważ stabilny akcjonariat wspiera naszą dalszą ekspansję i realizację ambitnych planów rozwoju. Zwiększenie dywidendy to naturalny efekt naszej silnej pozycji finansowej – informuje Robert Stasik, wiceprezes cyber_Folks.
Zarząd zaproponował także przeprowadzenie skupu akcji własnych o wartości do 9,9 mln zł.
W ubiegłym roku spółka wypłaciła dywidendę w wysokości 1,50 zł na akcję, przeznaczając na wypłatę dla akcjonariuszy 21,2 mln zł – dodatkowo, realizując skup akcji własnych o wartości 6,8 mln zł w lipcu 2024 roku.
Przejęcie Shoper SA – nowa era rozwoju
Jednym z kluczowych wydarzeń 2024 roku było przejęcie 49,9 proc. akcji Shoper SA za 547,5 mln zł, co pozwoliło cyber_Folks na dalszą ekspansję w obszarze e-commerce. Dzięki tej transakcji grupa zyskała nowe możliwości rozwoju i poszerzenia swojej oferty o kompleksowe narzędzia SaaS wspierające sprzedaż online. Shoper, generujący dziesiątki milionów złotych EBITDA rocznie, stał się kluczowym aktywem w strukturze grupy.
– Shoper to lider polskiego rynku SaaS e-commerce. Ugruntowana pozycja rynkowa i rekordowe wyniki finansowe, w tym rosnący o ponad 50 proc. GMV omnichannel, sprawiają, że będzie to kluczowe aktywo Grupy cyber_Folks w obszarze e-commerce. Naszym celem jest zdobycie pozycji lidera rynku dostawców technologii dla e-commerce w regionie CEE oraz jednej z wiodących firm technologicznych w Europie. Po sukcesie w Polsce planujemy powtórzyć ten model w innych krajach – podkreśla Jakub Dwernicki, prezes zarządu cyber_Folks.
Międzynarodowa ekspansja i inwestycje w innowacje
Grupa cyber_Folks kontynuuje rozwój na rynkach międzynarodowych, umacniając swoją obecność w Polsce, Rumunii czy Chorwacji. Dzięki integracji z Shoperem, grupa poszerza swoją ofertę o nowoczesne narzędzia dla e-commerce. Spółka oferuje unikalny ekosystem technologiczny obejmujący infrastrukturę hostingową, usługi zwiększające wydajność i bezpieczeństwo, platformy e-commerce, narzędzia do automatyzacji sprzedaży (Sellintegro, Apilo) oraz wielokanałową komunikację marketingową i transakcyjną w ramach Vercom.
– Związek z Shoperem to małżeństwo nie tylko z rozsądku – z uwagi na liczne synergie, ale również z miłości. Do tej pory zdobyliśmy ok. 1500 klientów i stworzyliśmy 20-osobowy zespół. Shoper, z ponad 400 pracownikami, zapewnia sprzedawcom internetowym kompleksową ofertę. Osiągnięcie tego zajęłoby nam organicznie długie lata, dlatego łatwiej było nam kupić spółkę. Mamy apetyt na więcej – podsumowuje Jakub Dwernicki.
Inwestycje w rozwój technologii i AI
Grupa cyber_Folks konsekwentnie inwestuje w rozwój własnych technologii. W 2024 roku przeznaczyła ok. 20 mln zł na rozwój produktów i prace badawczo-rozwojowe, a po uwzględnieniu synergii z Shoperem, budżet R&D wzrósł do 30 mln zł. Kluczowym kierunkiem inwestycji są narzędzia e-commerce oraz sztuczna inteligencja (AI), wspierająca przedsiębiorców w automatyzacji procesów biznesowych. Jednym z flagowych rozwiązań jest kreator stron internetowych _Now, umożliwiający szybkie tworzenie stron zoptymalizowanych pod kątem wydajności i funkcjonalności.
Kolejne akwizycje
Grupa cyber_Folks notuje rekordowe wyniki dzięki wzrostowi organicznemu, ale też posiada bogate doświadczenie w realizacji przejęć. To one pozwoliły Grupie zbudować wiodącą pozycję na polskim rynku technologicznym oraz rozpocząć ekspansję do Rumunii czy Chorwacji. Planując dalszy rozwój grupa poszukuje kolejnych celów akwizycyjnych. Podstawowym źródłem ich finansowania pozostają środki własne oraz finansowanie dłużne, a w zależności od ich skali, spółka nie wyklucza pozyskania kapitału z giełdy. W związku z tym, na najbliższym Walnym Zgromadzeniu, Akcjonariusze zdecydują o ustanowieniu kapitału docelowego, umożliwiającego emisję do 15 proc. akcji (2.127.000 akcji).
– Od wielu lat rozwijamy się w oparciu o finansowanie dłużne, co doskonale sprawdza się w naszej dotychczasowej strategii. Skala naszych projektów stale rośnie, więc chcemy mieć możliwość elastycznego pozyskiwania kapitału. Emisja akcji nie jest naszym priorytetem – jako akcjonariusz spółki sam preferuję inne rozwiązania. Jednak, jeśli pojawi się wyjątkowo atrakcyjna inwestycja, chcemy mieć możliwość jej realizacji – dodaje Jakub Dwernicki.
cyber_Folks (wcześniej R22) to grupa spółek technologicznych, koncentrująca się na skalowalnych usługach oferowanych w modelu abonamentowym oraz SaaS (ang. Software as a Service). Spółka jest notowana na rynku głównym GPW od 2017 r.; wchodzi w skład indeksu mWIG40.