
Ipopema Securities wyceniło akcje Miraculum na 1,25 zł
Według analityka w ostatnich kwartałach spółka sukcesywnie zwiększała skalę działalności (wzrost przychodów o 17 proc. r/r do 24 mln zł w 1H23), co wpłynęło na poprawę zysku EBITDA do 0,8 mln zł w 1H23 (w porównaniu do znormalizowanej straty rok wcześniej). W ocenie eksperta strategia spółki opierająca się na rebrandingu posiadanych marek, rozwój sprzedaży w kanałach nowoczesnych (drogerie i dyskonty, jak również e- commerce) w Polsce oraz zagranicą powinny pozwolić spółce na osiągnięcie 2022- 25E CAGR przychodów na poziomie 12 proc.. Jednocześnie wzrost skali oraz silniejsza pozycja negocjacyjna z partnerami oraz dostawcami mogą przełożyć się na poprawę marży brutto ze sprzedaży w nadchodzących latach. Z drugiej strony analityk wskazuje na wysoki poziom zadłużenia jako czynnik ryzyka. Obsługa zobowiązań finansowych oraz zapotrzebowanie na kapitał obrotowy w związku z rozwojem skali działalności mogą wymagać pozyskania dodatkowego kapitału przez spółkę, czy to w formie emisji akcji czy pożyczki od akcjonariuszy, jak to miało miejsce w ostatnich latach.
W okresie pierwszych ośmiu miesięcy 2023 roku Miraculum wygenerowało przychody na poziomie 31,6 mln zł (wzrost o 13 proc. r/r). W pierwszym półroczu, głównymi motorami wzrostu była sprzedaż kosmetyków do i po goleniu oraz do makijażu, jak również mocniejszy rozwój sprzedaży na rynkach zagranicznych (25 proc. całości sprzedaży).
– Uważamy, że spółka będzie w stanie kontynuować zwiększanie skali działalności, głównie dzięki produktom perfumeryjnym oraz kosmetykom do makijażu. Po słabszym 2023E (prognozujemy 10 proc. r/r wzrost przychodów ze względu na wysoką bazę) oczekujemy powrotu do dwucyfrowych dynamik wzrostu przychodów (powyżej rynku kosmetycznego, dla którego prognozowane są wzrosty o 5-6 proc. rocznie) – czytamy w raporcie przygotowanym przez Marka Szymańskiego, analityka Ipopema Securities.
W 2022 Miraculum zdołało osiągnąć pozytywny zysk EBITDA, zaś w 1H23 kontynuowało ten trend osiągając EBITDA 0,8 mln zł (vs. 0,3 mln zł w 1H22).
– Szacujemy, że dzięki zwiększaniu skali działalności, poprawie rentowności brutto ze sprzedaży (korzystniejszy mix produktowy oraz odbudowa marż poszczególnych grup produktowych) oraz dźwigni operacyjnej, Miraculum wygeneruje zysk EBITDA na poziomie 1,4 mln zł w 2023E oraz 2,8 mln zł w 2024E – czytamy w raporcie.
Na koniec 2Q23 spółka posiadała zadłużenie brutto 17,9 mln zł (głównie pożyczki od akcjonariuszy) oraz środki pieniężne 15 tys. zł.
– Mając na uwadze terminy spłat pożyczek, jak również planowy rozwój działalności (potencjalnie zwiększone zapotrzebowanie na kapitał obrotowy) dostrzegamy ryzyko konieczności pozyskania dodatkowego kapitału (np. poprzez emisję akcji) – czytamy w raporcie.
Działalność Miraculum koncentruje się na opracowywaniu i sprzedaży preparatów do pielęgnacji skóry, depilacji, a także wyrobów perfumeryjnych i kosmetyków do makijażu. Spółka skupia w swoim portfolio 11 marek: Miraculum, Być Może, Gracja, Pani Walewska, Wars, Lider, Tanita, Paloma, Joko, Chopin, Gracja Bio.Firma istnieje na rynku od 1924 roku. W 2007 r. spółka zadebiutowała na warszawskiej giełdzie.
Raporty analityczny dla Miraculum powstał w ramach Programu Wsparcia Pokrycia Analitycznego GPW 4.0, na zamówienie Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Pełna treść rekomendacji wraz z wymaganym przez prawo disclaimeram jest dostępna na stronie www.gpw.pl/gpwpa
Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 4.0 polega na sporządzaniu przez firmy inwestycyjne raportów analitycznych finansowanych przez GPW. Celem Programu jest zwiększenie dostępności analiz dla mniej płynnych spółek, a co za tym idzie umożliwienie inwestorom podejmowania świadomych decyzji inwestycyjnych w oparciu o wiarygodne, niezależne źródło informacji o emitencie.