
Maspex ma umowę przejęcia CEDC – lidera na polskim rynku wódki
W 2020 r. łączna wartość rynku napojów alkoholowych wynosiła ponad 39 mld zł, z czego sprzedaż wódki odpowiadała za 34 proc. rynku i miała wartość powyżej 13 mld zł.
– Grupa Maspex – właściciel m.in. marek Tymbark, Kubuś, Lubella, Łowicz, Krakus, Kotlin, Włocławek i jedna z największych firm spożywczych w Europie Środkowo-Wschodniej – podpisała warunkową umowę na zakup wszystkich polskich aktywów Roust Corporation CEDC International Sp. z o.o. oraz jej spółki zależnej B2B Wine & Spirits sp. z.o.o. Dzięki transakcji powstanie największa polska grupa spożywcza o obrotach przekraczających 11 mld zł – czytamy w komunikacie.
CEDC to lider na rynku wódki z udziałem powyżej 47 proc. (ilościowo) i największy importer zagranicznych alkoholi w naszym kraju. Posiada dobrze znane portfolio marek wódki takich jak: Żubrówka (wolumenowy nr. 3 na globalnym rynku wódki, obecna na 86 rynkach), Soplica (światowy nr. 8), Absolwent i Bols. Jest również dystrybutorem m.in. win Carlo Rossi, Barefoot i Gancia oraz alkoholi kolorowych: Grant’s, Glenfiddich i Tullamore D.E.W., Metaxa, Jgermeister, Cointreau, Campari, Aperol, czy Remy Martin. CEDC to także spółka dobrze znana inwestorom z GPW, choć zapamiętana z gigantycznych strat i skandalu. W minionej dekadzie rosyjski właściciel doprowadził do wycofania spółki z obrotu i anulowania akcji. W efekcie polscy inwestorzy stracili z dnia na dzień cały zainwestowany kapitał.
– Produkcja prowadzona jest w zakładach produkcyjnych w Obornikach i Białymstoku. W 2020 roku spółka uzyskała obrót ze sprzedaży na poziomie 5,7 mld zł. Niespełna 10% sprzedaży jest realizowane na rynkach zagranicznych, a produkty spółki trafiają do prawie 100 krajów świata. Na bazie firmy CEDC, Maspex planuje zbudować kolejny, mocny obszar swojej działalności w oparciu o kompetencje pracowników tej spółki, nowoczesne zaplecze produkcyjne i wyjątkowe marki – czytamy dalej.
Warunkiem wejścia w życie umowy jest uzyskanie zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
– Długo czekaliśmy na taki projekt. Mocno wierzyliśmy, że kiedyś uda nam się zrealizować przejęcie, które w sposób skokowy zwiększy skalę naszego biznesu – podwoi nasze obroty. Wchodzimy w całkowicie nowy, ale bardzo interesujący segment rynku i poszerzamy nasze portfolio o kolejne kultowe polskie marki w tym Żubrówkę – legendarną polską wódkę, znaną na całym świecie. Ich bezdyskusyjna siła rynkowa – pozycja i znajomość oraz to, że będą skupione w jednych rękach to kolejne atrybuty transakcji. To już nasza 20 akwizycja – piękne zwieńczenie 30 lat historii Maspeksu – powiedział współwłaściciel i CEO Grupy Maspex Krzysztof Pawiński, cytowany w komunikacie.
Maspex jest największą polską prywatną firmą w branży spożywczej oraz jedną z największych w Europie Środowo-Wschodniej. Spółka posiada w swoim portfolio 67 marek i łącznie oferuje ponad 2300 propozycji towarowych, a jej produkty są obecne w ponad 60 krajach na całym świecie. Produkty z portfolio Maspex powstają w 16 nowoczesnych zakładach produkcyjnych w Polsce i za granicą. Przychody ze sprzedaży w 2020 roku wyniosły 5,22 mld zł.