
(Fot. spółka)
Orbis odnotował 79,87 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2019 r. (-4,5 proc. r/r). Zysk operacyjny wyniósł 108,08 mln zł i był o nieco ponad milion złotych wyższy niż przed rokiem. Wynik EBITDAR wzrósł r/r o 7,4 proc. i wyniósł 174,52 mln zł, a EBITDA operacyjna sięgnęła 171,59 mln zł wobec 148,49 mln zł rok wcześniej. Dodatnią dynamikę Orbis zanotował także na poziomie przychodów ze sprzedaży. Ich suma w III kwartale wyniosła 406,29 mln zł (+7,2 proc. r/r).
– Po podjęciu decyzji o przekształceniu spółki poprzez podział jej przedsiębiorstwa na działalność serwisową (asset light) i działalność prowadzoną w oparciu o własność nieruchomości (asset heavy), w trzecim kwartale Orbis podpisał z Accor globalną umowę dotyczącą zbycia działalności asset light. Finalizacja transakcji planowana jest na koniec października 2019 roku. W związku ze sprzedażą działalności asset light, Orbis zawrze z Accor umowy o zarządzanie wszystkimi 73 hotelami własnymi i w leasingu w regionie, dążąc do osiągnięcia doskonałości operacyjnej w prowadzeniu hoteli pod markami Accor. Dzięki skupieniu całej uwagi na naszej podstawowej działalności asset heavy, z pewnością skorzystamy na współpracy z nowymi akcjonariuszami i będziemy nadal wzmacniali portfolio naszych nieruchomości – powiedział Gilles Clavie, prezes i dyrektor generalny Orbis.
Narastająco po trzech kwartałach Orbis miał 1.062 mln zł przychodów ze sprzedaży (+5 proc. r/r). Spółka osiąga coraz lepsze wyniki operacyjne, odzwierciedlające wzrostowe trendy makroekonomiczne i dobrą koniunkturę w branży turystycznej w regionie Europy Wschodniej. W ciągu trzech kwartałów br. wskaźnik RevPAR grupy wzrósł o +5,6 proc. Najwyższą dynamikę RevPAR spółka zanotowała na Węgrzech (+7,6 proc.). EBITDA Grupy Orbis w okresie dziewięciu miesięcy 2019 roku, według danych porównywalnych, wzrosła o +16,6 proc. (do poziomu 386,9 mln zł), a marża operacyjna zwiększyła się o 3,8 p.p.

Orbis – wzrost RevPAR wg krajów. Źródło: Prezencja spółki.
Orbis nie zwalnia także tempa rozwoju sieci hoteli. W analizowanym okresie do portfolio grupy dołączyło 5 nowych hoteli, co oznacza powiększenie sieci o ponad 700 nowych pokoi. Jednocześnie podpisano nowe umowy asset light dotyczące hoteli, które zostaną otwarte w najbliższych latach. Aktualnie portfolio Orbisu obejmuje 139 hoteli (22.200 pokoi), w planach jest też 52 nowych projektów hotelowych (7.200 pokoi). Spółka wprowadza również na rynek nową markę hotelową – TRIBE, która ma wyróżniać się oryginalną ofertą.
– Realizacja naszej strategii i sprzyjające warunki makroekonomiczne w 2019 roku umożliwiły nam osiągnięcie – po raz kolejny – rekordowo dobrych wyników. Z dumą wzmacniamy naszą wiodącą pozycję w regionie Europy Wschodniej i wyznaczamy trendy w branży hotelarskiej. Z niecierpliwością oczekujemy na nowe wyzwania i nowe możliwości rozwoju – podsumował Gilles Clavie.
Grupa Orbis jest największym operatorem hotelowym w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej. Spółka jest notowana na GPW od 1997 r. Partnerem strategicznym Orbisu jest AccorHotels.