Głównym tematem piątkowego czatu były wyniki Orbisu za trzeci kwartał 2018 roku. Zyski i przychody spółki hotelarskiej w ujęciu r/r okazały się niższe, ale jak podkreśla zarząd, w znacznej mierze odpowiada za to efekt wysokiej bazy. Na poziomie netto Orbis wypracował 83,64 mln zł zysku. Rezultat był słabszy niż przed rokiem o ponad 20 proc., ale już od konsensusu PAP odstawał o zaledwie 2,6 proc.
– Kwartał oceniamy pozytywnie, pomimo wysokiej bazy (rekordowych wyników ubiegłego roku). (…) Spadek przychodów raportowanych był spowodowany sprzedażą hoteli Sofitel i Novotel na Węgrzech w 1H 2018. Dlatego, aby dokonać oceny trendu należy spojrzeć na dane like-for-like, które wzrosły o 3 proc. – powiedział w rozmowie na żywo z inwestorami Marcin Szewczykowski, CFO Orbisu.
W minionym kwartale spółka zanotowała spadek przychodów o 7 proc. r/r do 391,69 mln zł. Frekwencja w hotelach Orbisu zmniejszyła się o 3,5 p.p., a przychody w segmencie gastronomii skurczyły się r/r o 10 proc.
– Skupiamy się na wzroście RevPar, jednak nie powinniśmy zapominać o projektach modernizacyjnych na kilku strategicznych rynkach, które wyłączyły część pokoi z eksploatacji. (…) Największy wpływ na zmianę miały: segmentacja klientów (więcej klientów indywidualnych, mniej grupowych) oraz sprzedaż hoteli, o których wcześniej wspominaliśmy. – dodał Marcin Szewczykowski, CFO Grupy Orbis.
Zarząd Orbisu podkreśliła, że nadal obserwuje pozytywną dynamikę w branży turystycznej, wysoki wzrost ruchu turystycznego w regionie oraz wzrost wydatków na podróże. Minusem jest natomiast wzrost konkurencji i pojawienie się nowych graczy na rynku.
– Rynek w Polsce i w Europie Wschodniej jest atrakcyjny, w związku z tym konkurencyjne sieci hotelowe interesują się zwiększeniem swojej obecności w rożnych segmentach i lokalizacjach. Głównie sieci amerykańskie zwiększają swoją obecność otwierając hotele pod swoimi markami. – odpowiedział Ireneusz Węgłowski uczestnikom czatu inwestorskiego w StockWatch.pl
Oprócz konkurencji ze strony tradycyjnych hoteli oraz dynamicznie rozwijającego się rynku apart hoteli Orbis musi zmierzyć się również z zagrożeniem ze strony Airbnb. Firma zrzeszająca prywatne osoby wynajmujące swoje mieszkania dla turystów, postawiła sobie za cel zdobycie miliarda klientów do końca 2028 roku. Jednym ze sposobów, aby to osiągnąć ma być oferta Airbnb Plus.
– Krótkotrwały najem lokali jest groźny dla hoteli w wybranych miastach Polski, np. Kraków, Kołobrzeg, Gdańsk. Liczba lokali przeznaczonych do krótkotrwałego najmu w całym kraju szacowana jest na ponad 30.000. Dla hotelu Orbisu nie jest to silna konkurencja, z uwagi na fakt, że większość naszych gości to goście segmentu biznes (60 proc.) i ci goście rzadko korzystają z tej formy zakwaterowania. – powiedział Ireneusz Węgłowski.
Podczas spotkania w StockWatch.pl pojawił się też temat inwestycji w Krakowie. W lutym br. Orbis kupił działkę przy ulicy Worcella za 13 mln zł, a we wrześniu podpisał przedwstępną umowę na zakup sąsiedniej działki za 9,2 mln zł. Na tym gruncie spółka zamierza wybudować hotel o charakterze lifestylowym. >> Dołącz do dyskusji na forumowym wątku dedykowanym akcjom Orbisu
– Rynek krakowski należy do najbardziej dynamicznie rozwijających się. Hotele uzyskują tu najwyższe wskaźniki RevPar. Działka, którą nabyliśmy jest położona w jednym z kluczowych miejsc na mapie miasta. Jesteśmy przekonani, że ten projekt będzie sukcesem inwestycyjnym (…). Oczekujemy dwucyfrowego zwrotu z inwestycji. – powiedzieli przedstawiciele spółki.
Jesienna giełdowa przecena odbiła się również na kursie Grupy Orbis. W ciągu trzech miesięcy kurs akcji spółki spadł o ponad 23 proc. Obecna kapitalizacja grupy wynosi 3,18 mld zł. Przedstawiciele zarządu uważają, że tak mocna przecena nie ma uzasadnienia w fundamentach. Przy okazji prezes Orbisu podkreślił, że realizacja tegorocznej prognozy wyników zakładająca poziom EBITDA w granicach 465-480 mln zł nie jest zagrożona.
– Utrzymujemy przyspieszone tempo rozwoju we wszystkich 3 modelach: hotele własne, zarządzanie i franczyza. (…) Przy obecnym kursie mnożnik EBITDA wynosi 7,1, co jest znacznie poniżej rynku. Biorąc pod uwagę wartość naszych aktywów i brak zadłużenia, wierzymy, że spółka ma potencjał wzrostu ceny akcji. – dodali przedstawiciele zarządu Grupy Orbis.
Grupa Hotelowa Orbis to największa sieć hoteli w Polsce i w Europie Wschodniej oferująca ponad 20 500 pokoi hotelowych. Orbis jest wyłącznym licencjodawcą marek AccorHotels w 16 krajach. Hotele grupy działają pod markami Sofitel, MGallery by Sofitel, Pullman, Novotel, Mercure, Adagio, ibis, ibis Styles i ibis budget.