
Marcin Szewczykowski, członek zarządu i dyrektor finansowy Orbisu.
Grupa Orbis zanotowała 4,39 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2018 r. wobec 11,15 mln zł straty rok wcześniej. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 271,47 mln zł w I kw. 2018 r. wobec 265,95 mln zł rok wcześniej (+2,2 proc. r/r).
Na wyższy poziom przychodów wpływ miał wzrost frekwencji. Pomimo, że pierwszy kwartał jest okresem niskiego sezonu dla spółki, frekwencja wyniosła 61,1 proc. (wzrost o 1,6 p.p r/r). Wzrosły również wskaźniki średniej ceny za pokój bez VAT (222,7 zł wobec 212,50 zł w analogicznym okresie 2017 roku) oraz przychód na jeden dostępny pokój tzw. RevPAR. W ujęciu like-for-like wzrost wskaźnika RevPAR wyniósł 5,8 proc. względem pierwszego kwartału 2017 roku.
– Blisko 6-proc. wzrost RevPAR w I kw. nastraja nas pozytywnie na dalszą część roku. Zgodnie z naszymi oczekiwaniami głównym czynnikiem tego wzrostu była średnia cena (blisko 4 proc.). Należy pamiętać o dwóch elementach, po pierwsze Q1 stanowi kilkanaście procent rocznego obrotu (low season), a po drugie kluczem do dobrego wyniku będzie wzrost sprzedaży, ale także monitorowanie wzrostu kosztów płac. (…) Dzisiejsza frekwencja na poziomie 61 proc. w low season jest porównywalna z całorocznym poziomem frekwencji np. w 2014 r., dlatego trudno nie być zadowolonym z osiągniętego wskaźnika – powiedział w rozmowie na żywo z użytkownikami StockWatch.pl Marcin Szewczykowski.
Orbis w pierwszym kwartale 2018 roku otworzył 5 nowych hoteli w modelu asset light (franczyz) w Polsce, na Węgrzech, w Słowenii i Macedonii. Pytany o perspektywy rynku hotelarskiego w Polsce i zagranicą, gość czatu wskazywał na wzrostowy trend na wszystkich głównych rynkach.
– Bogacenie się społeczeństwa, wzrost gospodarczy i ruch turystyczny, to główne czynniki wpływające na wzrost branży hotelarskiej. Ponad 5-proc. wzrost RevPAR-u i obserwując 2018 r. nie widzimy przesłanek, aby ten trend miał się zmienić. – dodał przedstawiciel Orbisu.
Na tle wzrostu przychodów czy RevPAR rysą były słabsze wyniki segmentu gastronomicznego, które spadły pomimo wzrostu frekwencji w hotelach własnych.
– Od pewnego czasu zwiększamy udział klientów indywidualnych kosztem klientów grupowych, w konsekwencji daje nam to możliwość poprawy wskaźników ceny za pokój, często minimalnym kosztem spadku przychodów z gastronomii. Jednak w całości daje to pozytywny wpływ na wynik spółki. – zaznaczył Marcin Szewczykowski.
Wielokrotnie poruszaną kwestią przez inwestorów były rosnące koszty pracownicze i presja płacowa, jaka ciąży na wynikach firmy. W pierwszym kwartale koszty świadczeń pracowniczych wyniosły 93,7 mln zł, co stanowiło wzrost o blisko 8 proc. r/r.
– Presja płacowa w naszym regionie jest wszędzie na podobnym poziomie, a współczynniki bezrobocia na historycznie niskim poziomach. (…) Jeśli chodzi o 2018 r. dynamika całego roku nie powinna być wyższa niż Q1. Co do 2019 r. nie podejmuję się tej prognozy biorąc pod uwagę intensywność zmian na rynku pracy. (…) Jeśli uda nam się utrzymać wzrost sprzedaży na poziomie 5-6 proc., to pomimo wzrostu kosztów powinniśmy zagwarantować wzrost wyników operacyjnych i marżowości. – odpowiedział Szewczykowski.
Notowana na GPW hotelarska spółka obecnie posiada 14.500 własnych pokoi hotelowych. W drugiej połowie ma do nich dołączyć kolejne 350. Jak zapowiedział przedstawiciel spółki capex firmy na lata 2018-2019 zawiera się w przedziale 150-170 mln zł. >> Dołącz do dyskusji na forumowym wątku dedykowanym akcjom Orbisu
– Orbis stawia na dynamiczny rozwój swojego portfela. W I kw. podpisaliśmy 4 nowe umowy asset-light. Nasz pipeline obejmuje aktualnie 33 nowe hotele, których przyłączenie do sieci planujemy w najbliższych dwóch latach. – dodał członek zarządu i dyrektor finansowy Orbisu.
Pod koniec 2017 roku Orbis wszedł na rynek apart hoteli dzięki zawarciu z Adagio SAS umowy franczyzy, na podstawie której będzie miał prawo do prowadzenia i rozbudowy sieci hoteli apartamentowych, działających pod należącymi do Adagio SAS markami w ośmiu krajach Europy Wschodniej. Umowa ta będzie obowiązywała przez 15 lat z możliwością przedłużenia na kolejne okresy pięcioletnie.
– Markę Adagio traktujemy jako komplementarną do naszych marek, który mamy obecnie w portfelu. W naszych planach rozwojowych ta marka występuje w obu modelach, zarówno asset-light, jak i hotele własne. Więcej szczegółów będziemy przekazywać w ciągu tego roku. – sprecyzował Marcin Szewczykowski.
Grupa Hotelowa Orbis to największa sieć hoteli w Polsce i w Europie Wschodniej oferująca ponad 20 500 pokoi w 126 hotelach. Firma jest notowana od 1997 na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Inwestorzy mogą być zadowoleni z trwającego trendu wzrostowego na akcjach spółki, gdyż w ciągu ostatnich pięciu lat kurs hotelarskiej firmy urósł o przeszło 220 procent.