W III kwartale 2017 r. przychody Orbisu wzrosły r/r o 6 proc. do 421,92 mln zł. Dynamiki na pozostałych poziomach rachunku zysków i strat były dwucyfrowe. EBITDA urosła o 20 proc. do 170 mln zł, zysk operacyjny o 23 proc. do 129,09 mln zł, a zysk netto podskoczył aż o 32 proc. do 105,89 mln zł.
Narastająco po trzech kwartałach Orbis wypracował 188,14 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej (+24 proc. r/r), przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 1.101,45 mln zł (+6,3 proc. r/r). Wskaźnik EBITDAR wzrósł o 10,4 proc. do 416,2 mln zł, a EBITDA operacyjna o 21 proc. do 366,8 mln zł.
W ujęciu jednostkowym zysk netto w okresie I-III kw. 2017 r. wyniósł 109,94 mln zł wobec 118,93 mln zł zysku rok wcześniej.
– Chciałbym wyrazić ogromną satysfakcję z wyników Orbisu za okres 9 miesięcy 2017 roku. Nasze wyniki operacyjne są niezmiennie bardzo dobre, osiągamy założone cele, w związku z czym potwierdzamy realizację wyniku operacyjnego EBITDA Orbisu za 2017 rok określonego w lipcu [450-460 mln zł – przyp. red.]. Przed nami wciąż ambitne plany i zamierzenia w zakresie rozwoju sieci hoteli i dalszego podnoszenia efektywności grupy. – zaznaczył Gilles Stephane Clavie, prezes Orbisu.
W okresie 9 miesięcy 2017 roku przychód przypadający na 1 dostępny pokój (RevPAR) w hotelach własnych grupy Orbis wyniósł 186,60 zł, czyli był o 6,6 proc. wyższy w porównaniu do danych like-for-like niż przed rokiem. W analizowanym okresie klienci Orbisu zapłacili średnio 249,60 zł za pokój (ARR), tj. 5,1 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2016 r. Spółka odnotowała też wzrost frekwencji w hotelach własnych o 1,1 p.p. do poziomu 74,8 proc.

Źródło: Prezentacja Orbis SA
Wzrost frekwencji w hotelach Orbisu pozytywnie przełożył się na przychody z gastronomii. W skali całej grupy ukształtowały się one na poziomie 272,2 mln zł, tj. stanowiły 1/4 przychodów skonsolidowanych. W porównaniu do danych za 9 miesięcy 2016 roku przychody z usług gastronomicznych wzrosły o 4,6 proc.

Źródło: Sprawozdanie finansowe Orbis SA.
Grupa Orbis jest największym operatorem hotelowym w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej. Na koniec września 2017 roku sieć grupy składała się w sumie z 120 hoteli, dysponujących ponad 20,1 tys. pokoi. Większość z nich (71 obiektów) funkcjonuje w Polsce.
W minionym okresie do grupy dołączyły 3 hotele (311 pokoi) w modelu „asset light”, dzięki którym Orbis wszedł na nowe rynki w Serbii oraz w Bośni i Hercegowinie. Spółka podpisała też 5 nowych
umów franczyzy na hotele o łącznej liczbie 610 pokoi. Hotele te mają dołączyć do grupy w nadchodzących latach.
Równolegle spółka inwestuje we własne hotele. Obecnie realizuje 6 projektów (łącznie 906 pokoi), z których 4 to nowo budowane hotele, a 2 to hotele w trakcie gruntownej modernizacji. Dodatkowo Orbis powiększył portfolio o nową markę Aparthotels Adagio. Spółka liczy, że wejście na rynek aparthoteli będzie dźwignią do dalszego rozwoju.
Inwestorzy pozytywnie przyjęli wyniki za III kwartał. W czwartek akcje Orbisu drożeją o ponad 2 proc. do 88,50 zł. W sumie od początku roku notowania największego operatora hotelowego w Europie Środkowo-Wschodniej urosły o 23 proc. >> Dołącz do dyskusji na forumowym wątku dedykowanym akcjom Orbisu