
Fot. spółka
Wyniki finansowe poniżej konsensusu
Strata netto przypisana akcjonariuszom jednostki dominującej wyniosła 85,5 mln zł wobec 86,8 mln zł straty rok wcześniej. To wynik gorszy niż oczekiwania rynkowe (80 mln zł straty). Strata operacyjna wzrosła do 28,9 mln zł z 12,5 mln zł rok wcześniej. Zysk EBITDA wyniósł 121,1 mln zł i był o 11 proc. niższy niż przed rokiem oraz 12 proc. poniżej konsensusu PAP (137,8 mln zł).
– Pomimo oczekiwania na poprawę, wyniki 1Q25 są gorsze niż przed rokiem. Oceniamy je negatywnie. Plasują się poniżej rynkowych oczekiwań i naszej prognozy. W dalszym ciągu bardzo słabo wypada sprzedaż porównywalna, co najprawdopodobniej należy wiązać z dalsza utratą udziałów rynkowych. Na plus trzeba zaliczyć redukcję kosztów. Koszty sprzedaży są o 5 proc. mniejsze r/r, koszty zarządu o 12 proc. mniejsze. Trzeba jednak zwrócić uwagę, że ze względu na cykliczność pierwszy kwartał jest statystycznie najgorszy w roku obrotowym i zazwyczaj kończy się wysoką strata netto – komentuje Dariusz Dadej, analityk Noble Securities.
Przychody grupy spadły o 7,6 proc. rdr do poziomu 6,87 mld zł, co również było poniżej oczekiwań rynku (7,36 mld zł). Pozytywnym aspektem był natomiast wzrost marży brutto o 0,6 pkt proc. rdr do 13,7 proc.
Hurt traci, Cash&Carry z dużym spadkiem LFL
Segment hurtowy wygenerował 4,98 mld zł przychodów (-8,1 proc. rdr) i 124,9 mln zł EBITDA wobec 144 mln zł rok wcześniej. Szczególnie niepokojąca jest dynamika sprzedaży LFL w hurtowniach Eurocash Cash&Carry, która spadła aż o 11,8 proc.
Liczba hurtowni Cash&Carry wynosiła na koniec marca 167. Zaopatrują one 6107 sklepów ABC, a w ramach szerszej sieci partnerskiej i franczyzowej grupa współpracuje z 7401 sklepami pod markami takimi jak Lewiatan, Euro Sklep, Groszek czy Gama.
Spadki również w segmencie detalicznym
Sprzedaż detaliczna wyniosła 1,6 mld zł, co oznacza spadek o 8,1 proc. rdr. EBITDA segmentu detalicznego spadła do 37,3 mln zł z 46,8 mln zł rok wcześniej. Sprzedaż LFL sieci Delikatesy Centrum obniżyła się o 5,8 proc. rdr.
Na koniec kwartału grupa zarządzała 15 827 sklepami, w tym 1392 placówkami Delikatesów Centrum. Liczba sklepów Inmedio wyniosła 393.
Segment Projektów rośnie, ale nadal na minusie
Jedynym segmentem ze wzrostem przychodów były Projekty – sprzedaż wzrosła tu o 7,2 proc. rdr do 273,7 mln zł. Nadal jednak segment ten przynosi stratę – EBITDA wyniosła -11,5 mln zł, choć była nieco lepsza niż rok temu (-12,2 mln zł). Negatywnie na wynik wpływały koszty ekspansji Frisco i sieci Duży Ben, która zakończyła kwartał z 394 lokalizacjami (wobec 426 rok wcześniej).
Wnioski: Presja kosztowa i słabe LFL ciągną wyniki w dół
Eurocash nie zdołał sprostać oczekiwaniom inwestorów i analityków. Wyniki pierwszego kwartału były słabsze od oczekiwań zarówno na poziomie EBITDA, jak i przychodów. Słabe dynamiki sprzedaży LFL oraz presja kosztowa w nowych formatach pozostają głównymi wyzwaniami dla spółki. Poprawa marży brutto to na razie zbyt mało, by odwrócić negatywny trend.
Grupa Eurocash jest największym polskim hurtowym dystrybutorem produktów FMCG, organizatorem znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich, takich jak ABC, Delikatesy Centrum, Groszek, Gama, Duży Ben, Lewiatan czy Euro Sklep; partnerem logistycznym i technologicznym sklepów lokalnych, a także właścicielem marketu e-grocery nr 1 w Polsce: Frisco.pl. Spółka jest notowana na GPW od 2005 r.; wchodzi w skład indeksu mWIG40.