– W TXM udało nam się wiele rzeczy przeprowadzić, jednak nie wystarczyło to do zmiany trendu w spadającej sprzedaży. Nastąpił m.in. spadek kosztów w ostatnich 3 kwartałach, w uproszczeniu o ok. 1 mln zł kosztów miesięcznie – powiedział Kruszyński podczas konferencji prasowej.
Dodał, że spółce udało się w tym okresie także podnieść marże, ale spadek sprzedaży był zbyt duży, aby mogło to zbilansować wyniki.
– Zarząd musiał w związku z tym zmodyfikować plan działania i obecnie celem jest m.in. osiągnięcie break-even w TXM przy aktualnych poziomach sprzedaży. Na blisko 390 sklepów, 66 z nich przyniosło stratę w ciągu 12 miesięcy. Część z nich są to stosunkowo młode sklepy, otwierane w drugiej połowie 2016 r. Część z nich będziemy zamykać, a w przypadku niektórych będziemy starali się doprowadzić do obniżenia czynszów lub znaleźć lepszą lokalizację – dodał p.o. prezesa.
Poinformował też, że porozumienia dotyczące wypowiedzeń najmu dotyczy obecnie około 20 sklepów.
– Oczywiście, nie będziemy zamykać tych sklepów w tym roku. Zakładamy, że pierwsze zamknięcia nastąpią na początku przyszłego roku. Dotyczy to zarówno sklepów w Polsce, jak i za granicą – powiedział dziennikarzom Kruszyński.
Sieć TXM na koniec października składała się z 387 sklepów własnych o łącznej powierzchni 104,6 tys. m2. W tym na Słowacji i w Rumuni jest 46 placówek.
Według Kruszyńskiego, obecny miesięczny poziom kosztów w TXM to ok. 14 mln zł, z czego 9 mln zł to koszty związane z utrzymaniem sklepów.
– Będziemy dalej szukać redukcji kosztów, widzimy na przykład przestrzeń po stronie logistyki. W sklepach czeka nas przegląd etatyzacji, jak i innych kosztów związanych z centralą. Zakładamy, że ten przegląd potrwa około 2 miesięcy, ale na bieżąco będziemy rzeczy zmieniać – powiedział także p.o. prezesa.
Grupa TXM jest właścicielem sieci TXM textilmarket – drugiej największej na polskim rynku sieci odzieżowych sklepów dyskontowych. Jego większościowym akcjonariuszem jest Redan. Spółka jest notowana na GPW od grudnia 2016 r.