Waloryzacja kontraktów, czyli światełko w tunelu dla spółek budowlanych

Omawiane walory: , , , , ,

Proponowana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad oraz PKP Polskie Linie Kolejowe waloryzacja kontraktów budowlanych to krok w dobrą stronę. Nowe regulacje podreperują marże firm budowlanych i przyspieszą przetargi. Eksperci zaznaczają jednak, że waloryzacja nie rozwiąże obecnie najpilniejszych problemów spółek z rentownością i płynnością.

W tym roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje przetargi na ok. 435 km dróg o wartości ok. 20 mld zł. Fot. GDDKiA.

Na początku stycznia 2019 roku Ministerstwo Infrastruktury opublikowało założenia dotyczące waloryzacji nowych kontraktów zawieranych z Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad oraz PKP PKL. Zgodnie z propozycjami, waloryzacja umów będzie comiesięczna, rozliczana na podstawie realnie wykonanych robót budowlanych, wraz z wystawionym przejściowym świadectwem płatności. Jej maksymalna wysokość wyniesie do 5 proc. kontraktu i będzie obliczana na podstawie wskaźników makroekonomicznych, publikowanych przez GUS. Te dane posłużą do stworzenia tzw. „koszyków waloryzacyjnych”, odrębnych dla kontraktów kolejowych i drogowych. W koszyku kolejowym znajdzie się 6 wskaźników: CPI, robocizna, paliwo, cement, stal i kruszywo. Z kolei koszyk waloryzacji kontraktów drogowych będzie dłuższy o jedna pozycję – ceny asfaltu.

Waloryzacja koszyka kolejowego. Źródło: Ministerstwo Infrastruktury.

>> Analizy techniczne i fundamentalne na życzenie abonentów >> Sprawdź co jeszcze zyskujesz w strefie premium StockWatch.pl

Walka o marże

Waloryzacja kontraktów to mechanizm, który ma pomóc branży budowlanej poradzić sobie z dynamicznymi wahaniami cen na rynku. Mowa przede wszystkim o galopujących cenach materiałów, podwykonawców i paliw. Należy pamiętać, że od momentu złożenia oferty do podpisania umowy (np. w kontraktach drogowych) może upłynąć sporo czasu. A uwzględniając do tego realizację projektu, całkowity okres może być liczony nawet w latach. Spółki startując w przetargach w poprzednich latach nie miały jak przewidzieć i uwzględnić istotnych podwyżek. Nawet gdyby próbowały, nie wygrywałaby żadnego przetargu. Problem w tym, że te realia mocno się zmieniły na niekorzyść spółek.

Dynamika zmian wskaźników cen GUS. Źródło: MI.
Kliknij, aby powiększyć.

Potężna presja kosztowa zbiera swoje żniwo także wśród firm notowanych na GPW. Tylko w ubiegłym roku wartość rynkowa spółek realizujących duże zlecenia dla GDDKiA i PKP PLK – m.in. Budimex, Trakcja, Unibep, Torpol, Elektrobudowa czy Elektrotim – drastycznie spadła. Roczne stopy zwrotu zamykają się w przedziale od minus 30 do nawet 60 proc.

Roczne stopy zwrotu z akcji czołowych spółek budowlanych. Kliknij, aby powiększyć.

Skrajnie negatywny scenariusz już zrealizował się w Astaldi, czyli u ważnego zleceniobiorcy GDDKiA i PKP PLK. Grupa odpowiedzialna jest m.in. za budowę linii kolejowych, rozbudowę warszawskiego metra oraz za tunel w ciągu Zakopianki. Pod koniec ubiegłego roku włoska firma przerwała realizację kontraktów i przestała płacić podwykonawcom. O sprawie zrobiło się głośno za sprawą protestów wielu firm zaangażowanych w kolejowe projekty. Samo Astaldi rozkłada ręce i wskazuje na problemy z zakupem i transportem materiałów budowlanych w odpowiednich ilościach, brakiem pracowników i rosnącymi cenami usług podwykonawców.

Branża liczyła na dużo więcej

Zasygnalizowane rozwiązania pozostawiają spory niedosyt. Krzysztof Pado z DM BDM zaznacza, że branża domagała się przede wszystkim waloryzacji kontraktów już realizowanych (zawartych głównie w latach 2016-17) i tych, które są obecnie w trakcie przetargu. Jak już wiadomo, największe problemy z rentownością dotyczą właśnie tych umów. Brak ujęcia „starych” kontraktów rewaloryzacją zaboli najmocniej te spółki, które mają wolno rotujący portfel zamówień. >> Dołącz do dyskusji na forum StockWatch.pl

– Wprowadzenie bardziej „rynkowego” niż obecnie wskaźnika waloryzacji może w przyszłości wpłynąć na zwiększenie stabilności marż, przy czym jednak propozycja ma swoje dość wyraźne ograniczenia. Warto zwrócić uwagę, wzór na waloryzację jest tylko w 50 proc. „ruchomy”, więc przełoży się to na odgórne obniżenie zmienności wskaźnika waloryzacji. Drugim ograniczeniem jest ustalenie maksymalnego poziomu waloryzacji na 5 proc. wartości kontraktu. Przy dużych wahaniach cen nowe indeksy waloryzacji nadal nie muszą oddawać rzeczywistości na placach budowy, aczkolwiek być może będą działać lepiej niż dotychczasowe wskaźniki, które niewiele miały wspólnego z obrazowaniem strony kosztowej wykonawców. – zauważa Krzysztof Pado, ekspert z DM BDM.

W praktyce, jeśli rzeczywisty wzrost kosztów wyniesie 8 proc., to waloryzacja w takim wypadku wyniesie tylko 4 proc. Dodatkowo warto wspomnieć, że część tych kosztów będzie waloryzowana wskaźnikiem inflacji CPI. W zależności od typu kontaktu (stałe wagi dla nawierzchni bitumicznych, betonowych oraz kolejowych) waloryzacja wskaźnikiem inflacji dotyczyć będzie 17-23 proc. całości kosztów, co oznacza, że będzie największą pozycją w koszyku robót.

Pozostałe części koszyka (paliwo, robocizna, cement, asfalt, stal i kruszywo) stanowiące wg propozycji ministerstwa 27-33 proc. wszystkich kosztów, waloryzowane będą odpowiednimi wskaźnikami cen produkcji sprzedanej wyrobów przemysłowych publikowanych przez GUS. W takim wypadku pamiętać należy, że diabeł tkwi w szczegółach, a średni wskaźnik obliczany przez GUS nie zawsze będzie reprezentował zmiany kosztowe materiałów czy robocizny spółki realizującej dany kontrakt. Warto zwrócić uwagę, że wg danych z prezentacji np. wskaźnik cen asfaltu narastająco w latach 2015-2018 nie przekroczył 10 proc., podczas gdy przedsiębiorstwa alarmowały o wzroście cen tego materiału rzędu kilkudziesięciu procent. Podobną rozbieżność (choć na mniejszą skalę) można dostrzec w zakresie cen stali.

– Nie wydaje się, aby proponowane zmiany przyniosły przełom i rozwiązały obecne problemy z brakiem rentowności, w tym najważniejszy – płynności firm budowlanych. Oczywiście, rozwiązane to jest, w mojej opinii, lepsze niż sytuacja obecna i powinno pozwolić zarówno na przyspieszenie przetargów jak i minimalizację ryzyka wieloletnich postępowań sądowych z tytułu nieodpowiedniego poziomu waloryzacji. – komentuje Przemek Staniszewski, analityk StockWatch.pl.

>> Waloryzacja to nie nadzieja na całe zło i duże zyski na przyszły rok – omówienie sprawozdania finansowego Budimeksu po III kw. 2018 r.

StockWatch.pl

StockWatch.pl wspiera inwestorów indywidualnych dostarczając m.in:

- analizy raportów finansowych i prospektów emisyjnych spółek przygotowywane przez zawodowych, niezależnych finansistów,

- moderowane forum użytkowników wolne od chamstwa i naganiania,

- aktualne i zweryfikowane przez pracownika dane finansowe spółek,

- narzędzia analizy fundamentalnej i technicznej.

>> Sprawdź z czego możesz korzystać za darmo i co oferujemy w Strefie Premium

TE ARTYKUŁY NA TEMAT budimex, elbudowa, elektroti, Torpol, trakcja, unibep, RÓWNIEŻ MOGĄ CIĘ ZAINTERESOWAĆ
  • Budimex rozpoczął przegląd opcji strategicznych segmentu deweloperskiego

    BUDIMEX podjął decyzję o rozpoczęciu procesu przeglądu opcji strategicznych segmentu deweloperskiego Grupy BUDIMEX. Wśród opcji, które będą analizowane w ramach rozpoczętego przeglądu, jest m.in poszerzenie ekspansji geograficznej i produktowej, by docelowo uzyskać dwukrotnie wyższą sprzedaż na rynku deweloperskim. Analizie ma zostać poddana także możliwość dywersyfikacji działalności deweloperskiej m.in. poprzez budowanie zasobu mieszkań na wynajem (resi for rent), akademików, czy też realizację projektów nieruchomościowych o charakterze komercyjnym.

  • Budimex liczy na duże inwestycje hydrotechniczne

    W Raciborzu oddano właśnie do użytku zbiornik przeciwpowodziowy, który ochroni przed żywiołem przeszło 2,5 mln mieszkańców południa Polski. To największa jak dotąd inwestycja hydrotechniczna w kraju. Coraz większe problemy z suszą i gwałtownymi opadami sprawiają, że Polska będzie realizować coraz więcej inwestycji hydrotechnicznych, a giełdowy BUDIMEX, wykonawca zbiornika w Raciborzu, widzi w nich rynkową szansę.

  • Energetyka szaleje, a reszta rynku czeka na Fed

    Koncerny energetyczne drożeją kolejną sesję. Tym razem wspierane przez raport kwartalny Enei. To jednak za mało, żeby pociągnąć w górę indeksy. Giełda w Warszawie czeka na wyniki posiedzenia Fed... i długi weekend.

  • Hiszpanie sprzedają pakiet akcji Budimeksu z dwucyfrowym dyskontem

    Według doniesień agencji Bloomberg, Ferrovial sprzedaje 1,28 mln akcji największej spółki budowlanej notowanej na GPW. Ustalona cena to 200 zł za walor, czyli blisko 12 proc. niżej niż wtorkowy kurs Budimeksu.

  • Unibep weźmie udział w programie budowy mieszkań w technologii modułowej w Szwecji

    UNIBEP zawarł umowę ramową na udział w programie budowy standardowych budynków mieszkalnych w technologii modułowej dla szwedzkich spółek gminnych. Kursa akcji spółki zareagował wzrostem o 9,81 proc., a jeden walor kosztuje w poniedziałkowe południe 9,18 zł.


Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Capital PR