W roku obrotowym zakończonym 30 czerwca Ambra zanotowała 1,5-proc. spadek przychodów ze sprzedaży do wartości 418,2 mln zł z 424,6 mln zł rok wcześniej. Wolumen sprzedaży mierzony liczbą butelek 0,75 l. obniżył się o 1,8 proc. do 60,28 mln szt. wobec 61,39 mln szt. na koniec czerwca 2013 r. Spółka tłumaczy to pogorszeniem sprzedaży na eksport oraz w gastronomii. Z kolei 1,8-proc. wzrost sprzedaży w głównych kanałach dystrybucji – sieciach handlowych i w hurcie – okazał się niższy od tempa wzrostu rynku wina, którego dynamika wyniosła 2,7 proc.
Zysk operacyjny zamknął się kwotą 31,2 mln zł, czyli o 5,6 proc. niższą niż ubiegłoroczny (31,97 mln zł), EBITDA spadła o 3,5 proc. z 42,3 do 40,8 mln zł, natomiast zysk netto zwiększył się o 57,6 proc. do 26,05 mln zł z 16,5 mln zł po czerwcu 2013 r. To jednak zasługa jednorazowego ujęcia aktywa na podatek odroczony w kwocie 9,5 mln zł. Bez tego zysk netto wzrósłby tylko o 0,7 mln zł.
Nie najlepiej prezentują się również marże. Rentowność zysku brutto ze sprzedaży obniżyła się w ciągu roku o 1,5 p.p. do 31,6 proc., a marża ze sprzedaży spadła o 4,5 mln zł, czyli 2,6 proc. Przysłużył się temu istotny wzrost cen surowców, zwłaszcza w pierwszej połowie roku obrotowego. Spółka chwali się za to obniżeniem o 5,4 mln zł kosztów operacyjnych, które w dużej mierze pozwoliły zrekompensować niższą marżę ze sprzedaży i koszty rozwoju marki Cydr Lubelski, która jest liderem szybko rosnącej sprzedaży tego niskoprocentowego napoju alkoholowego z jabłek.
– Cydr Lubelski jest zdecydowanie najpopularniejszą marką tej dynamicznie rosnącej kategorii alkoholi lekkich. Zdobycie wiodącej pozycji rynkowej wymagało istotnego zwiększenia wydatków na marketing i budowę dystrybucji Cydru Lubelskiego. Koszty te wprawdzie obciążyły wynik finansowy w zakończonym roku, ale zdobyty kapitał marki pozwoli na szybkie osiągnięcie zwrotu z poczynionych inwestycji w jej rozwój i poprawę wyniku w kolejnych latach obrotowych. – czytamy w liście zarządu do akcjonariuszy.
>> Wskaźnik C/WK spółki to 0,92 przy średniej dla sektora 1,81 >> Zobacz jak zmieniły się pozostałe wskaźniki Ambry po wynikach za II kwartał
Mimo słabszych wyników rocznych akcje Ambry na warszawskiej giełdzie we wtorek rano drożeją o ponad 3 proc. Wszystko za sprawą zapowiedzi zwiększenia dywidendy. Zarząd chce wypłacić 0,45 zł na akcję, podczas gdy rok temu Ambra wypłaciła 10,84 mln zł dywidendy, czyli 0,43 zł na walor.
– Nasza strategia zakłada zrównoważony rozwój w oparciu o portfel marek generujący gotówkę, regularny wzrost dywidend dla akcjonariuszy i reinwestowanie pozostałej części zysków w obiecujące projekty rozwojowe, takie jak Cydr Lubelski. W tym roku podobnie jak w latach poprzednich zwiększamy dywidendę na akcję – wyniesie ona 45 groszy, a jej rentowność osiągnie poziom blisko 5 proc. – powiedział prezes Robert Ogór.