PARTNER SERWISU
uxgietlk

7 spółek z branży modowej pod presją dobrej pogody

Omawiane walory: , , , , , ,

Ważą się losy wyników najważniejszego okresu dla spółek handlujących obuwiem i odzieżą. Na razie szyki psuje im złota polska jesień, która zniechęca klientów do większych zakupów. StockWatch.pl sprawdził, kto cierpi na zbyt dobrej pogodzie, a kto na niej korzysta.

Ciepły wrzesień popsuł szyki spółkom modowym, bo ograniczył popyt na kolekcje jesienno-zimowe. W takich warunkach ciężko było walczyć o pokonanie wysokiej bazy z ubiegłego roku, gdy sprzymierzeńcem branży okazały sie deszcze i niskie temperatury. Finał jest taki, że sprzedażowo wrzesień 2014 r. wypadł słabo, zwłaszcza w segmencie obuwniczym, gdzie dochodziło nawet do spadku przychodów w ujęciu r/r.

Co gorsza, słaby początek IV kwartału notują też sprzedawcy ubrań. Marcin Stebakow z DM BPS zwraca uwagę, że temperatury z ostatnich dni też można uznać za wysokie jak na tę porę roku. To stawia pod mocnym znakiem zapytania wynik sprzedażowy za październik, czyli miesiąc kluczowy dla branży. Producentom ubrań po dobrym I półroczu będzie ciężko wykazać się wyższą dynamiką, zwłaszcza że mają do czynienia z wysoką bazą z analogicznego okresu 2013 roku.

Szans na dobry finał słabo rozpoczętego kwartału nie przekreśla Sobiesław Kozłowski z DM Raiffeisen Bank Polska. Jednak potrzebna do tego będzie diametralna zmiana pogody. Stawka jest wysoka, bo październik to najlepszy miesiąc dla CCC. Z kolei dla LPP żniwa rozpoczną się w grudniu.

– W tym okresie spółki realizują swoją sprzedaż na najwyższych marżach. Warto też zauważyć, że postępująca ekspansja zagraniczna naszych spółek może w pewnym stopniu neutralizować czynniki pogodowe. – dodaje Sobiesław Kozłowski, analityk DM Raiffeisen Bank Polska.

Na razie działa to jednak w umiarkowanym stopniu, czego przejawem jest spadek wrześniowej sprzedaży w CCC i Wojasie. Z drugiej strony jest to sygnał, że w tym okresie segment obuwia był bardziej wrażliwy na negatywne warunki atmosferyczne. Przed spadkiem ustrzegł się Gino Rossi. Sprzedaż detaliczna w salonach Gino Rossi wyniosła we wrześniu 9,8 mln zł i była o 3 proc. wyższa w ujęciu rok do roku. Do tego należy dodać 22-proc. wzrost sprzedaży detalicznej w salonach odzieżowych Simple. >> Zobacz omówienie wyników Gino Rossi za I półrocze 2014 r.

– Wrzesień ubiegłego roku był wyjątkowy z uwagi na złą pogodę, która sprzyjała sprzedaży obuwia z kolekcji jesienno-zimowej. Z kolei wrzesień tego roku charakteryzował się relatywnie wysokimi temperaturami, jednak udało nam się utrzymać dodatnia dynamikę wzrostu co dowodzi, że decyzje zakupowe naszych klientów są w mniejszym stopniu determinowane pogodą. Pozytywnie wygląda także poziom szacunkowych marż wygenerowanych w III kwartale. W Gino Rossi utrzymaliśmy marżę brutto na podobnym poziomie, natomiast w Simple rentowność brutto na sprzedaży wzrosła o blisko 6 p.p. w porównaniu do poziomu z trzeciego kwartału ubiegłego roku. Z dużym optymizmem patrzymy na IV kwartał. Spodziewamy się dalszego wzrostu sprzedaży, tak w Gino Rossi, jak i w Simple. Od września prowadzimy telewizyjną kampanię reklamową, która będzie kontynuowana do połowy października. Na IV kwartał planujemy także inne akcje marketingowe wspierające sprzedaż marek Simple i Gino Rossi. – ocenia Tomasz Malicki, prezes zarządu Gino Rossi.

W segmencie stricte odzieżowym wrażenie na inwestorach zrobiły natomiast wstępne wyniki za III kwartał Bytomia. W tym okresie przychody spółki skoczyły o 25,2 proc. do 25,8 mln zł. Sama sprzedaż detaliczna zwiększyła się o blisko 26 proc. do 23,8 mln zł. Jeśli chodzi o marże brutto to w detalu wzrosła ona nieznacznie do 52,5 proc., a w hurcie spadła z 41,2 proc. do 35 proc.

>> Na pierwsze wyniki III kwartału przyjdzie poczekać jeszcze tydzień, ale już teraz sprawdziliśmy, co sygnalizują najważniejsze spółki giełdowe. >> 11 ważnych spółek u progu nowego sezonu wyników

Wrzesień był z kolei bardzo wymagający dla LPP i Vistuli, czego dowodem jest zejście dynamik do rezultatów jednocyfrowych. Zarząd drugiej spółki podtrzymał właśnie, że może osiągnąć założone na ten rok w programie motywacyjnym 20 mln zł zysku netto. Jednocześnie dał do zrozumienia, że będzie to cel ambitny, ale możliwy do osiągnięcia.

– Informacja o podtrzymaniu osiągnięcia 20 mln zł zysku netto w 2014 jest pozytywna, jednakże martwi nas stwierdzenie, iż będzie to cel ambitny. Nasze szacunki (opublikowane w lipcu) mówią o 26,4 mln zł zysku netto. Na chwilę obecną podtrzymujemy swoje założenia czekając na raport za III kwartał (publikacja 14 listopada). Wówczas znane już będą dane sprzedażowe za październik. Po wynikach za I półrocze 2014 r. odchylenie na poziomie wyniku netto w stosunku do naszych prognoz wynosi obecnie -2,0 mln zł. – ocenia Marcin Stebakow, dyrektor departamentu analiz DM BPS.

Patrząc na spółki modowe należy pamiętać, że branża była pupilkiem inwestorów w 2013 roku. To wówczas notowania takich spółek jak LPP, Monnari, Bytom czy Gino Rossi przyniosły trzycyfrową stopę zwrotu. W tym roku wzrosty przyhamowały, a jednym z głównych czynników ryzyka jest niepewność dotycząca wyników za II półrocze 2014 roku.

– Niemniej abstrahując od potencjalnie słabszego sezonu jesienno-zimowego, spółki modowe w dalszym ciągu mają potencjał do poprawy wyników. W 2015 roku detaliści powinni więc korzystać z poprawiającej się koniunktury gospodarczej, co wpływa na większą swobodę zakupową klientów. Do tego są dobrze przygotowane od strony kosztowej, dzięki przeprowadzonej wcześniejszej restrukturyzacji w tym zakresie. – ocenia dyrektor departamentu analiz DM BPS.

>> Wszystkie spółki z sektora handlu detalicznego znajdziesz w jednym miejscu >> Sprawdź i porównaj najważniejsze wskaźniki giełdowych producentów odzieży i obuwia w StockWatch.pl

Powyżej porównanie zachowania kursów akcji siedmiu omawianych spółek na przestrzeni ostatniego miesiąca.

Powyżej porównanie zachowania kursów akcji siedmiu omawianych spółek na przestrzeni ostatniego miesiąca.

StockWatch.pl

StockWatch.pl wspiera inwestorów indywidualnych dostarczając m.in:

- analizy raportów finansowych i prospektów emisyjnych spółek przygotowywane przez zawodowych, niezależnych finansistów,

- moderowane forum użytkowników wolne od chamstwa i naganiania,

- aktualne i zweryfikowane przez pracownika dane finansowe spółek,

- narzędzia analizy fundamentalnej i technicznej.

>> Sprawdź z czego możesz korzystać za darmo i co oferujemy w Strefie Premium

Na podobny temat
  • Mocne cięcia na liście top picks DM BOŚ. Analitycy pozbyli się akcji banków

    Na koniec wakacji analitycy DM BOŚ zdecydowali się na mocne wietrzenie portfela. Z listy top picks wypadły wszystkie banki i reprezentant sektora informatycznego. Jedyną nowością są rozpędzone ostatnio akcje LPP.

  • Przerwa w korekcie na GPW, w grze CCC, KGHM, Text i Medinice

    Pierwsza we wrześniu sesja na GPW rozpoczęła się od odreagowania 3-dniowych spadków, które w piątek cofnęły indeks WIG20 do poziomów z końca czerwca. Nie zmienia to jednak podażowego spojrzenia na polski i globalny rynek akcji, stąd pomimo optymistycznego startu miesiąca, wrzesień raczej przyniesie kontynuację spadkowej korekty.

  • Analiza Grupy CCC: Rekordowa EBITDA swoje, a kurs akcji swoje

    Analiza wstępnych wyników CCC za II kwartał 2025 roku pokazuje, że spółka osiągnęła historycznie rekordową EBITDA, ale jednocześnie wciąż zmaga się z wyzwaniami w sprzedaży i marżach, zwłaszcza w segmentach kluczowych dla strategii rozwoju.

  • Trump i Putin spotkają się ws. Ukrainy, w grze CCC, Arlen i KSG Agro

    Początek poniedziałkowej sesji na giełdzie w Warszawie przynosi realizację zysków, po tym jak w piątek WIG20 przebił barierę 3.000 pkt., a WIG zakończył tydzień na rekordach. Nastroje na rynkach globalnych wciąż jednak pozostają dobre, stąd powrót do wzrostów może nastąpić w każdej chwili. Inwestorzy liczą na pozytywne efekty rozmów Trumpa i Putina ws. Ukrainy.

  • Symboliczna korekta po czwartkowych rekordach, w grze CCC, PZU i Unimot

    Po tym jak w czwartek indeksy WIG i mWIG40 znalazły się na nowych rekordach, a WIG20 przekroczył barierę 3000 pkt., piątkowa sesja na warszawskiej giełdzie rozpoczęła się od realizacji zysków. Niezmiennie w centrum uwagi znajdują się spółki publikujące wyniki. Gorąco jest też na PZU. Cały czas ważnym rynkowym tematem pozostają rozmowy ws. zakończenia wojny w Ukrainie.




Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Kampanie reklamowe - emisje akcji, obligacji, crowdfunding udziałowy Forex Kursy walut Akcje Giełda Waluty Kryptowaluty
Trading jest ryzykowny i możesz stracić część lub całość zainwestowanego kapitału. Treści publikowane w portalu służą wyłącznie celom informacyjnym i edukacyjnym. Nie stanowią żadnego rodzaju porady finansowej ani rekomendacji inwestycyjnej. Portal StockWatch.pl nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie lektury zawartych w nim treści.
peek-a-boo
×

Sprawdź jak StockWatch.pl może pomóc Ci w skutecznym inwestowaniu

Sprawdź
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat