
Fot. spółka
Grupa Eurocash wypracowała w II kwartale 2025 r. skonsolidowaną stratę netto przypisaną akcjonariuszom jednostki dominującej w wysokości 13,5 mln zł, wobec 7,77 mln zł straty rok wcześniej. Strata netto ogółem wyniosła 4,36 mln zł, w porównaniu do 130 tys. zł zysku w analogicznym okresie 2024 r.
Zysk operacyjny spółki wzrósł rok do roku do 82,41 mln zł z 66,65 mln zł, a EBITDA osiągnęła 229,54 mln zł wobec 218,62 mln zł przed rokiem. Skorygowana EBITDA, wyłączająca zdarzenia jednorazowe związane z zamknięciem 19 placówek Delikatesy Centrum (koszt 9 mln zł), wzrosła o 9 proc. r/r, sięgając 239 mln zł.
Przychody grupy spadły o 1,2 proc. r/r do 7,89 mld zł. Jak podano w komunikacie, wynik ten okazał się lepszy niż rynek hurtowy (WRM), który zanotował w tym czasie spadek o 3,5 proc. r/r.
– W II kw. 2025 roku Grupa Eurocash odnotowała spadek przychodów o 1,2 proc. r/r, osiągając poziom 7,9 mld zł, co stanowi wynik lepszy niż rynek hurtowy (WRM1), który zmniejszył się w tym samym okresie o 3,5 proc. r/r. Wzrost EBIT Grupy o 24 proc. r/r, do poziomu 82 mln zł, czy wzrost rentowności EBITDA z 2,7 proc. do 3 proc., są efektem utrzymania dyscypliny kosztowej oraz wdrożonych działań optymalizacyjnych, potwierdzających skuteczność podejmowanych inicjatyw w ostatnich kwartałach – czytamy w komunikacie poświęconym wynikom.
Marża brutto w II kwartale pozostała stabilna rok do roku i wyniosła 12,8 proc.
– Pomimo notowanego spadku przychodów, konsekwentnie zwiększamy marżę EBITDA, co wyraźnie pokazuje skuteczność naszej polityki kosztowej oraz działań optymalizacyjnych. Dla naszych franczyzobiorców budujemy narzędzia wspierające ich konkurencyjność, co przekłada się na zwiększenie ich lojalności zakupowej. Wyniki za 2 kw. 2025 r. dowodzą, że Grupa Eurocash potrafi efektywnie zarządzać kosztami i kapitałem obrotowym nawet w wymagającym otoczeniu rynkowym – powiedział prezes Grupy Eurocash Paweł Surówka, cytowany w komunikacie.
– Wyniki 2Q25 oceniamy lekko negatywnie. Dane są mieszane i pod wpływem zdarzeń jednorazowych. Z jednej strony wciąż spadająca sprzedaż i słabe Lfl a z drugiej spółka utrzymuje dyscyplinę kosztową, co pozwala na poprawę marży EBIT i EBITDA. Po raz pierwszy w historii segment projektów wzrostowych (Frisco, Duży Ben) osiągnął dodatni wynik EBITDA w 2Q (2 mln zł wobec -5 mln zł przed rokiem).
OCF 16 proc. słabszy r/r ale cykl konwersji gotówki poprawił się o 4,09 dnia r/r do –25,4, zgodnie ze strategią optymalizacji kapitału obrotowego – skomentował Dariusz Dadej.
Po raz pierwszy w historii segment projektów wzrostowych (Frisco, Duży Ben) osiągnął dodatni wynik EBITDA – 2 mln zł wobec 5 mln zł straty rok wcześniej.
– Frisco nie tylko koncentruje się na dalszym rozwoju, ale również kontynuuje poprawę rentowności, m.in poprzez wejście na rynek łódzki i wykorzystanie potencjału logistycznego drugiego magazynu pod Warszawą. Z kolei w Dużym Benie stale optymalizujemy sklepy pod kątem misji zakupowych. Jesteśmy na dobrej drodze do budowania rentowności w obu spółkach i dalszego wzmacniania ich pozycji na rynku – wskazał prezes.
Zysk EBITDA w działalności hurtowej wzrósł o 6 proc. r/r do 198 mln zł, natomiast w segmencie detalicznym spadł do 57 mln zł (-23 proc. r/r), co spółka tłumaczy kosztami zamknięcia nierentownych placówek.
Zadłużenie netto spadło do 368 mln zł. Wskaźnik ND/LTM EBITDA utrzymał się na poziomie 0,89 wobec 0,87 rok wcześniej.
Grupa odnotowała również ograniczenie kosztów operacyjnych – o 52 mln zł r/r w I półroczu – oraz poprawę cyklu konwersji gotówki o 3 dni.
– Utrzymujemy koszty pod ścisłą kontrolą, co widać na zysku EBIT, biorąc pod uwagę niższe przychody i płaską marże brutto, a praca na kapitale obrotowym pozwala nam uwalniać gotówkę – skomentował CFO Grupy Eurocash Piotr Nowjalis.
W segmencie miękkiej franczyzy sprzedaż LFL wzrosła o 1,1 proc. r/r, a udział sieci franczyzowych w rynku hurtowym zwiększył się do 31,6 proc. wobec 28,8 proc. rok wcześniej. Liczba obsługiwanych sklepów w modelu franczyzowym wzrosła o 428 w porównaniu z końcem 2024 r.
W całym I półroczu 2025 r. Grupa Eurocash zanotowała 99,03 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej, wobec 94,57 mln zł straty rok wcześniej. Przychody wyniosły 14,76 mld zł, wobec 15,42 mld zł rok wcześniej. EBITDA w tym okresie sięgnęła 350,62 mln zł (wobec 355,14 mln zł r/r).
W ujęciu jednostkowym spółka zakończyła półrocze zyskiem netto w wysokości 92,02 mln zł wobec 11,9 mln zł straty rok wcześniej.
Grupa Eurocash jest największym polskim hurtowym dystrybutorem produktów FMCG, organizatorem znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich, takich jak ABC, Delikatesy Centrum, Groszek, Gama, Duży Ben, Lewiatan czy Euro Sklep; partnerem logistycznym i technologicznym sklepów lokalnych, a także właścicielem marketu e-grocery nr 1 w Polsce: Frisco.pl. Spółka jest notowana na GPW od 2005 r.; wchodzi w skład indeksu mWIG40.