
Asseco South Eastern Europe poprawiło wyniki i szykuje rekordową dywidendę
Przy obecnym kursie stawka 1,46 zł daje stopę nieco powyżej 4 proc. Warto zaznaczyć, że jest to najwyższa oferowana stawka przez Asseco South Eastern Europe. Rok wcześniej spółka wypłaciła akcjonariuszom łącznie 66,4 mln zł, czyli 1,28 zł dywidendy na akcję.
W IV kwartale Asseco South Eastern Europe istotnie poprawiło wyniki w ujęciu rocznym. Przychody ze sprzedaży podskoczyły r/r o 36 proc. do 484,9 mln zł, zysk z działalności operacyjnej urósł o 17 proc. do 61,5 mln zł, natomiast wartość EBITDA zwiększyła się o 16 proc. r/r do 85 mln zł. Przychody wyrażone w EUR wyniosły 103,4 mln, po wzroście 34 proc. r/r. Zysk z działalności operacyjnej osiągnął poziom 13,1 mln EUR, a EBITDA 18,1 mln EUR po wzroście o 15 proc.
– Wzrost skali działalności w czwartym kwartale 2022 roku mierzony przychodami dotyczył segmentów Rozwiązania płatnicze oraz Rozwiązania dedykowane, przy czym najbardziej dynamiczny wzrost przychodów zanotował segment Rozwiązania płatnicze (o 45 proc.), gdzie w największym stopniu wzrosła sprzedaż w zakresie utrzymania terminali POS i ATM. Wzrost skonsolidowanego zysku operacyjnego Grupy to również zasługa segmentów Rozwiązań dedykowanych oraz Rozwiązania płatniczych, w których EBIT zwiększył się o odpowiednio o 1,4 i 0,8 mln EUR. W tym samym czasie zysk operacyjny w segmencie Rozwiązania dla bankowości spadł o ponad 0,5 mln EUR (12 proc.) – czytamy w raporcie spółki.
W całym 2022 r. roku Asseco South Eastern Europe odnotowało 1.565,5 mln zł przychodów (+36,5 proc. r/r), 215,9 mln zł EBIT (+19 proc. r/r) i 188,3 mln zł zysku netto (+25 proc. r/r).
– Pomimo niesprzyjających warunków ekonomicznych, wynikających z rosyjskiej inwazji na Ukrainę, odnotowaliśmy najlepszy rok w historii firmy. Przychody ze sprzedaży Grupy w 2022 roku wzrosły o 33 proc. dzięki zwiększonemu popytowi na nasze produkty i usługi we wszystkich trzech segmentach operacyjnych firmy, a w szczególności w obszarze Rozwiązań płatniczych i dedykowanych. Grupa rosła zarówno organicznie jak i w wyniku przeprowadzonych akwizycji – poinformował w liście do akcjonariusz Piotr Jeleński, prezes zarządu ASEE.
W 2023 r. spółka zamierza kontynuować inwestycję w linię biznesową odpowiedzialną za rozwiązania z zakresu Business Process Management (BPM). Dodatkowo rozwiązania te mają być wzbogacone o narzędzia oparte na technologii sztucznej inteligencji (AI i ML), które są również oferowane jako samodzielny produkt.
– Trwają prace nad włączaniem narzędzi AI i ML do innych naszych strategicznych produktów. Podobnie jak w przypadku segmentu Rozwiązania dla bankowości, weryfikowany jest model sprzedaży dedykowanych rozwiązań własnych i w przypadku wybranych produktów rozważamy ich oferowanie w modelu SaaS. Grupa planuje ponadto zwiększać udział rozwiązań przygotowywanych na indywidualne zlecenie dużych klientów, a także wciąż rozwija kompetencje w zakresie realizowania projektów finansowanych ze środków Unii Europejskiej, zarówno w ramach programów akcesyjnych, jak i środków strukturalnych. Ponadto planujemy kontynuować prace nad zwiększeniem efektywności wykorzystania zasobów oraz jakością zarządzania projektami, co mamy nadzieję w dłuższym horyzoncie czasowym pozwoli na poprawę rentowności uzyskiwanej w segmencie Rozwiązań dedykowanych – dodał prezes.