
Mateusz Śmieżewski, prezes zarządu GAMIVO.
Chwilowa stagnacja na rynku gier w minionym roku została zastąpiona jednoczesnym pojawieniem się wyczekiwanych premier. Tak specyficzny kalendarz wydawniczy odbił się szczególnie na IV kwartale. W dodatku, będące wynikiem recesji i rosnącej inflacji ograniczone możliwości zakupowe graczy spowodowały spowolnienie na rynku, które w połączeniu ze skokowym wzrostem kosztu pozyskania klienta stanowiło wyzwanie dla całej branży.
Trudna sytuacja rynkowa nie przeszkodziła Gamivo w wypracowaniu solidnych wyników finansowych. W 2023 r. skonsolidowane przychody wyniosły 40,5 mln zł, czyli 8 proc. mniej niż w roku poprzednim, EBITDA wyniosła 6,2 mln zł a skorygowany skonsolidowany zysk netto 6,5 mln zł. Na koniec roku Gamivo miało na rachunkach 7,5 mln zł gotówki równocześnie odnotowując jednostkowy dodatni wynik finansowy w wysokości 9 307 024,30 zł. Analiza wypracowanego w zeszłym roku zysku przekonała zarząd do rekomendacji, podczas nadchodzącego WZA, wypłaty 6 mln zł w postaci dywidendy dla akcjonariuszy.
– W minionym roku mierzyliśmy się z wymagającym otoczeniem rynkowym, które skutkowało wzmożoną konkurencją o klientów i większym kosztem ich pozyskania. Okres zmian rynkowych wykorzystaliśmy na zmianę naszego modelu biznesowego, który otworzył nas na nowych, potencjalnych międzynarodowych operatorów platformy Gamivo. Dziś możemy skupić się na rozwoju produktowym i technologicznym platformy oraz wysokiej jakości doświadczeń i obsługi klienta, pozostawiając kwestię rozliczeń zewnętrznym partnerom – komentuje Mateusz Śmieżewski, prezes zarządu Gamivo SA.
W IV kwartale 2023 r. Gamivo przyjęło i wdrożyło nową strategię i model biznesowy. Zmiana sposobu rozliczeń z operatorem platformy i zamknięcie transakcji wiązało się z jednorazowymi kosztami operacyjnymi oraz zbiorczym rozliczeniem kosztów marketingowych.
– Przyjęcie nowej strategii wiązało się z rozliczeniem dodatkowych kosztów w minionym kwartale. Dziś jednak możemy skupić się na kluczowych obszarach naszego biznesu, a od I kwartału 2024 r. powinniśmy znowu generować dodatni wynik operacyjny i netto. Ostatni kwartał 2023 r. był w tym zakresie wyjątkowy i traktujemy go jako koszt implementacji nowego modelu biznesowego i inwestycję w kierunku przyszłego skalowania i rozwijania biznesu – dodaje Tomasz Lewandowski, członek zarządu Gamivo SA.
Zgodnie z nową strategią, Gamivo skupia się na dalszym rozwoju posiadanej platformy. Zmiana ta wiązała się również z uproszczeniem struktury firmy i przygotowaniem do możliwości licencjonowania platformy przez nowe podmioty, uodporniając ją na potencjalne lokalne kryzysy czy spowolnienia branży. W ramach nowej strategii spółka koncentruje się na rozwijaniu technologicznym platformy oraz poszerzaniu oferty produktowej, zachowując przy tym własność intelektualną i markę Gamivo.com. Dotychczasowa jednostka obsługująca płatności, maltańska spółka Gamivo.com Limited, została sprzedana do partnera wyspecjalizowanego w obszarze finansowym. Umożliwi to w przyszłości pozyskanie nowych operatorów platformy i wzrost efektywności procesów biznesowych. Pomimo zmian, Gamivo SA nadal odpowiada za rozwój technologiczny i marki platformy.
– Cieszymy się, że okres najintensywniejszych zmian mamy już za sobą. Koniec zeszłego roku był dla nas niezwykle wymagający. Niezbędne było zaangażowanie osobowe i finansowe. Jednakże patrzymy na ten proces z optymizmem, szczególnie, że od początku roku znów odnotowujemy stabilne wyniki i możemy koncentrować się na rozwoju biznesu. Dostrzegamy też nowe szanse, które się przed nami otworzyły. Dla dotychczasowych klientów i dostawców nic się nie zmieniło. Z punktu widzenia akcjonariuszy, dziś generujemy przychody z tytułu opłaty licencyjnej, która jest pochodną obrotu na platformie, zamiast jak dotychczas, wprost z obrotu na niej. Mamy niższe przychody, ale również i koszty, czego jeszcze wprost nie widać w wynikach IV kwartału, ponieważ ponieśliśmy dodatkowe wydatki związane z zamknięciem transakcji sprzedaży operatora platformy. Zmiana pozwoliła zoptymalizować procesy biznesowe i skoncentrować się na rozwoju kluczowych wartości dla naszych klientów, a w przyszłości umożliwi nam efektywniejsze skalowanie i wejście na nowe rynki – dodaje Mateusz Śmieżewski.
Wprowadzenie nowego koszyka zakupowego oraz zmienionej ścieżki zakupowej były inicjatywami ulepszania platformy zakupowej, które jeszcze w minionym roku przyniosły pierwsze rezultaty. Dzięki zredukowaniu skomplikowania interfejsu platformy oraz skróceniu drogi dokonania zakupu, spółka odnotowała odczuwalny wzrost konwersji aż o ok. 64 proc. Dodatkowo, w porównywanych okresach średnia wartość zamówień wzrosła o prawie 1 euro, a udział zamówień o wartości powyżej 40 euro również wyraźnie się zwiększył.
– Wprowadzane rozwiązania są rezultatem naszej ciągłej pracy nad udoskonaleniem platformy. Równocześnie dziękujemy naszym użytkownikom za zaangażowanie w ten proces poprzez chętne korzystanie z dostarczanych rozwiązań i ich opinie, które są dla nas niezwykle istotne. Wspólnie kształtujemy przyszłość Gamivo i już niebawem będzie można zobaczyć tego kolejne efekty – podsumowuje Mateusz Śmieżewski, prezes zarządu Gamivo SA.
W 2023 r. odbyły się trzy rundy skupu akcji o łącznej wartości 15 mln zł. Dodatkowo, spółka przeprowadziła emisję akcji gratisowych do dotychczasowych akcjonariuszy. W wyniku przeprowadzonych skupów akcji własnych, Gamivo SA zgromadziło 150 000 akcji, co stanowiło 7,44 proc. kapitału zakładowego spółki oraz ogólnej liczby głosów – akcje te zostały umorzone. Równocześnie Zarząd planuje rekomendację, podczas WZA, wypłaty 6 mln zł wypracowanego w zeszłym roku zysku w postaci dywidendy dla akcjonariuszy.
Gamivo to platforma transakcyjna do gier i towarów cyfrowych. Została założona w 2017 roku przez zespół osób z wszechstronnym doświadczeniem w branży gier oraz fundusz venture buildingowy Tar Heel Capital Pathfinder. Spółka zadebiutowała na NewConnect w 2021 r.