Plany 6 spółek technologicznych na 2021 r. [GPW Innovation Day]

Omawiane walory: , , , , ,

Trzeciego dnia GPW Innovation Day sporo miejsca poświęcono reprezentantom z szeroko rozumianego sektora technologicznego. Przedstawiciele 6 znanych spółek omówili plany i projekty na 2021 rok.

gpw,innovation,day,xtb,nanogroup,columbus,nwai,intelwise

Trzeciego dnia GPW Innovation Day 6 znanych spółek przedstawiło plany i projekty na 2021 rok.

Prezentacje w ramach trzeciego dnia GPW Innovation Day rozpoczął Ailleron. O spółce informatycznej głośno było w połowie grudnia za sprawą umowy z funduszem należącym do Enterprise Investors ws. sprzedaży udziałów i inwestycji w Software Mind. Wartość transakcji zrobiła wrażenie na inwestorach, a kurs akcji tylko jednego dnia wzrósł o kilkadziesiąt procent.

Ailleron specjalizuje się w dostarczaniu rozwiązań technologicznych dla największych podmiotów z branży finansowej, telekomunikacyjnej i hotelarskiej oraz świadczy outsourcing usług informatycznych. W gronie klientów są takie firmy jak Citibank, Standard Chartered, Santander, DNB, PKO Leasing, T-Mobile, Orange, Polkomtel czy Play. Podczas GPW Innovation Day przedstawiciele spółki nakreślili główne cele kierunki ekspansji biznesowej.

– Będziemy się starać sprzedawać bardziej za granicą. Jeśli chodzi o rynek korporacyjny, to celujemy przede wszystkim w Europę Zachodnią, Zatokę Perską i Daleki Wschód. W obszarze bankowości retailowej, czyli dedykowanej klientom detalicznym, skupiamy się na Europie Centralnej i Zachodniej. Podobnie będzie w sektorze leasingu. Tu stawiamy głównie na region DAH, ale dochodzą do tego jeszcze Stany Zjednoczone – powiedział Marcin Dąbrowski, członek zarządu Ailleron.

Czołowe produkty Ailleronu to: LiveBank, Internet Banking, Mobile Banking, Corporate Banking, Omnichannel Onboarding, LeaseTech, Steering of Roaming, Ringback Tones; iLumio. Spółka w przyszłym roku chce też mocno zainwestować w marketing.

– Na następne kilka lat mamy zdefiniowaną strategię sprzedażową. Już budujemy sieć zagraniczną. Mocno inwestujemy w marketing dlatego, że jesteśmy jednak firmą z Europy Centralnej i niekoniecznie aż tak znaną, jakbyśmy chcieli. Dlatego teraz kilkukrotnie zwiększymy swoje wydatki na marketing międzynarodowy – dodał Dąbrowski.

>> Czas na powrót do zysków – omówienie sprawozdania finansowego Ailleron po II kw. 2020 r.

W konferencji nie zabrakło czołowej spółki z modnej wśród inwestorów branży PV. Mowa o Columbus Energy, którego notowania tylko w tym roku zaliczyły spektakularny rajd z okolic 15 zł za akcję do nawet 110 zł. W 2021 r. Columbus zamierza intensywnie wzmacniać swój technologiczny profil poprzez inwestycje w elektromobilność (Nexity) oraz fotowoltaikę perowskitową (Saule).

– Target, jaki sobie stawiamy jako firma, to wybudowanie ok. 1 tys. MW farm, czyli mówimy o biznesie na poziomie ok. 3,5 mld zł – powiedział Janusz Sterna, wiceprezes zarządu.

Inwestycje mają być finansowane m.in. środkami pozyskanymi na rynku długu. Na początku grudnia Columbus przeprowadził pierwszą emisję tzw. zielonych obligacji. Transzę o wartości 75 mln zł objął Bank Ochrony Środowiska. Środki z tej emisji zostaną przeznaczone na budowę w Polsce farm fotowoltaicznych, o łącznej mocy ponad 30 MW. To pierwsza na krajowym rynku kapitałowym umowa na emisję zielonych obligacji w ramach finansowania odnawialnych źródeł energii. W przyszłym roku spółka zamierza wyemitować kolejne serie papierów dłużnych.

– Temat emisji zielonych obligacji bardzo nas zainteresował. Jesteśmy pierwszą spółką w branży, która przygotowała program o wartości 500 mln zł. W okolicach połowy roku jesteśmy w stanie uruchomić cały program obligacji – powiedział Janusz Sterna.

Ten rok na rynku fotowoltaicznym stał pod znakiem prawdziwego boomu. Duża w tym zasługa rządowego programu Mój Prąd, w ramach którego można było uzyskać dopłatę do inwestycji w instalację PV. W efekcie na rynku pojawiły się dziesiątki nowych firm. Wiceprezes Columbusa zaznaczył, że strategia sprzedażowa firmy już uwzględnia wygaszenie rządowego wsparcia. W najbliższym czasie spółka spodziewa się wejścia w fazę konsolidacji rynku instalacyjnego.

– Uważam, że branża będzie konsolidować się wokół dużych graczy. Tak to było na dojrzałych rynkach. Mamy nadzieję, że będziemy jedną z firm, która będzie konsolidować – dodał Sterna.

>> Gra w zielone czy w Gamboni? – omówienie sprawozdania i sytuacji finansowej Columbus po II kw. 2020 r.

Segment technologiczny reprezentował także InteliWISE, czyli dostawca rozwiązań AI Chatbot w Polsce. Spółka specjalizuje się w rozwijaniach dla biznesu, w tym projektowaniu i dostarczaniu Voice- i Chatbotów II Generacji, Omni-channel, automatyzacji procesów w e-commerce i obsłudze klienta. Oprogramowanie i usługi InteliWISE oparte są na chmurowych technologiach AI i ML w tym NLP – przetwarzaniem języka naturalnego. Dla dużych, globalnych klientów, w tym z listy Fortune 500 w USA, spółka wdrożyła już ponad 200 rozwiązań. Jak zaznaczył Marcin Strzałkowski, prezes InteliWISE, w tym roku pandemia COVID-19 znacząco zwiększyła zainteresowanie rozwiązaniami, które przyspieszają procesy związane z cyfryzacją zakupów i obsługą klienta.

– W ostatnim czasie jesteśmy jedną z głównych technologii, które się rozwijają. Wydaje mi się, że w przeciągu 3-5 lat będzie można mówić o masowym wykorzystaniu naszej technologii w przedsiębiorstwach – powiedział Marcin Strzałkowski, prezes Inteliwise.

W przyszłym roku InteliWISE zamierza skupić się na budowaniu bazy klientów oraz automatyzacji procesów biznesowych, które mogą przynieść wzrost wykorzystania narzędzi spółki.

– W najbliższych latach naszym głównym celem będzie skalowanie biznesu voicebotowego i chatowego, co nie jest prostym zadaniem, jeśli nie ma się odpowiednich narzędzi. InteliWISE ma już gotowe rozwiązania i produkty. Opieramy naszą strategię na elementach, które dobrze sprawdziły się w poprzednich 2-3 latach – powiedział Marcin Strzałkowski.

O planach na przyszły rok opowiedział także prezes grupy XTB. Fintech, do którego należy platforma forexowa, okazał się jednym z największych beneficjentów pandemii. W okresie lockdownu spółka zanotowała rekordowy przyrost klientów i wyników, a kurs akcji w kilka miesięcy podskoczył z okolic 4 zł do nawet 29 zł.

Z początkiem 2021 roku XTB chce rozpocząć działalność na rynku azjatyckim. Przedstawiciele spółki nie chcieli jednak jeszcze ujawniać jaki kraj to będzie. Gorzej wygląda sprawa w przypadku wejścia na rynek w RPA. XTB posiada tam spółkę zależną, ale od dwóch lat znajduje się w procesie licencyjnym.

– To wynika ze złożoności lokalnych przepisów, ostatnich zmian regulacyjnych w RPA. Regulator ma po prostu trudności w stosowaniu nowych przepisów i według naszej wiedzy żaden nowy podmiot nie uzyskał licencji – powiedział Paweł Szejko, członek zarządu XTB.

>> Zmienność, kocham i szanuję, zmienności oddać nie umiem – omówienie sprawozdania XTB po III kw. 2020 r.

W przyszłym roku XTB zamierza rozwijać swoją platformę od strony technologicznej i ofertowej. Ważną kwestią ma być także utrzymanie wzrostu liczby aktywnych klientów w poziomie podobnym jak w II kwartale 2020 roku.

– Chcielibyśmy, żeby w przyszłym roku mieć średnio 30 tys. nowych klientów w każdym kwartale, a może i więcej. Aspiracje są naprawdę bardzo duże i jestem przekonany, że uda się zrealizować ten cel – powiedział Omar Arnaout, prezes XTB.

W konferencji udział wziął także NWAI Dom Maklerski, który jest notowany na NewConnect. Spółka specjalizuje się w dostarczaniu usług w zakresie przygotowania i realizacji transakcji na rynku kapitałowym z wykorzystaniem obligacji, obligacji zamiennych na akcje, akcji jak i certyfikatów inwestycyjnych. W szczególności koncentruje się na obsłudze prywatnych i publicznych emisji papierów wartościowych, dla których pełni rolę oferującego, jak również zapewnia kompleksową obsługę około- oraz po-emisyjną.

Podczas prezentacji przedstawiciele NWAI przybliżyli założenia strategii IC30, która swoim zasięgiem obejmuje całą najbliższą dekadę. Spółka w każdym kolejnym roku chce osiągać +20 proc. ROE oraz budować ofertę przy uwzględnieniu czynników ESG.

– ESG to temat coraz bardziej istotny, także w Polsce. Środowisko, społeczna odpowiedzialność i ład korporacyjny to są rzeczy które są także dla nas coraz ważniejsze – powiedział prezes Mateusz Walczak.

W grudniu spółka uruchomiła platformę eNWAI.pl, która umożliwia zdalny dostęp do szerokiego spektrum ofert inwestycyjnych bez otwierania rachunku w samym NWAI DM.

– Będzie to swego rodzaju marketplace, gdzie będą dostępne oferty, czyli emisje akcji, obligacji, certyfikatów, produktów strukturyzowanych, itd. Chcemy, żeby emitenci nie musieli wkładać dodatkowego wysiłku w dotarcie do szerokiego rynku, tylko żeby w jednym miejscu mogli cały ten rynek otrzymać. Także inwestorzy nie będą musieli szukać ofert na poszatkowanym rynku, tylko będą je mieli zagregowane w jednym miejscu – powiedział Paweł Szydłowski, menadżer w departamencie bankowości inwestycyjnej.

Spółka w przyszłości nie wyklucza wyjścia poza Polskę. Jednak w najbliższym czasie zamierza koncentrować się na krajowym rynku, którego rola w regionie stopniowo rośnie.

– Rola polskiego rynku finansowego będzie rosła, jeśli chodzi o Europę Środkową i Wschodnią. Bycie wiodącym bankiem inwestycyjnym czy też dostawcą usług w Polsce, będzie w stanie zapewnić taką nominację w całym regionie. Dlatego nie wykluczamy wyjścia poza Polskę – powiedział prezes Mateusz Walczak.

Biotechnologicznym akcentem trzeciego dnia GPW Innovation Day było NanoGroup. W tym roku o spółce było głośno za sprawą „projektu maseczkowego”. Spółka z grupy opracowała na rzecz Marion innowacyjną technologię maseczek ochronnych o właściwościach biobójczych. Maseczki ochronne zostały wyposażone w powłokę biobójczą, aby zwiększyć – w porównaniu z tradycyjnymi maseczkami – ochronę przed zakażeniem wirusem SARS-CoV-2 wywołującym chorobę COVID – 19.

– Jesteśmy obecnie w procesie przedrejestracyjnym, ale robimy wszystko żeby maseczki jak najszybciej pojawiły się na rynku. Mamy nadzieję, że będzie to styczeń 2021 roku – powiedział Marek Borzestowski, prezes NanoGroup.

NanoGroup niedawno zakończyło badania przedkliniczne leku na raka jajnika PolEpi. Następnym etapem będzie rozpoczęcie produkcji leku i badania kliniczne na ludziach.

– Do tej pory udało się opatentować nasze rozwiązanie na większości istotnych rynków, począwszy od USA, po Chiny, Japonię, Turcję, Brazylię i wszystkie kraje UE. Obecnie jesteśmy na etapie wyboru producenta i mamy nadzieję, że pierwsza partia leku w standardzie farmaceutycznym będzie przekazana do badań w III kw. 2021 roku – powiedział Marek Borzestowski, prezes NanoGroup.

Kolejnym istotnym projektem firmy jest innowacyjny system przechowywania i transportu organów do transplantacji. Urządzenie do transportu nerek KidneyOX i płyn perfuzyjny NanOX mają sprawić, że to nerka będzie czekać na pacjenta, a nie jak dotychczas, pacjent na nerkę. Firma ma zamiar przeprowadzić niezbędne badania i eksperymenty na dużych zwierzętach w I kwartale 2021 r.

– Nasz system pozwoli przechowywać organ do 5 dni. Istotą innowacji jest płyn NanOX, który jest całkowicie syntetyczny i umożliwia przenoszenie gazów oddechowych, dwutlenku węgla i tlenu. (…) Stworzyliśmy płyn, który jest substytutem krwi. Są to mikrocząstki, które mają podobną pojemność gazową do erytrocytów i bardzo skutecznie transportują tlen. Właściwości te udało nam się potwierdzić badaniami na zwierzętach – dodał prezes.

O GPW Innovation Day

GPW Innovation Day odbyło się online w dniach 8-10 grudnia. Wydarzenie zorganizowali: Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie, cc group oraz Strict Minds. Patronem medialnym wydarzenia była portal StockWatch.pl.

Tym razem pierwsze dwa dni konferencji zarezerwowano dla spółek, które dopiero planują debiut na warszawskim parkiecie w najbliższych miesiącach. Trzeci dzień poświęcono spółkom już obecnym na rynku. W sumie w wydarzeniu udział wzięło 30 firm z sektorów gier komputerowych, IT czy biotechnologii. Relacja z pierwszego dnia jest dostępna TUTAJ, a drugiego TUTAJ. Wszystkie materiały wideo są do obejrzenia na YouTubowym kanale GPW.

StockWatch.pl

StockWatch.pl wspiera inwestorów indywidualnych dostarczając m.in:

- analizy raportów finansowych i prospektów emisyjnych spółek przygotowywane przez zawodowych, niezależnych finansistów,

- moderowane forum użytkowników wolne od chamstwa i naganiania,

- aktualne i zweryfikowane przez pracownika dane finansowe spółek,

- narzędzia analizy fundamentalnej i technicznej.

>> Sprawdź z czego możesz korzystać za darmo i co oferujemy w Strefie Premium

NA PODOBNY TEMAT (o Ailleron, Columbus, InteliWISE, nanogroup, NWAI, xtb)



Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Capital PR