
Fabryka BYD w Chinach (Fot. mat. prasowe)
Przychody w tym samym okresie wzrosły o 53 proc. do 38 miliardów dolarów, co pozwoliło przychodom firmy za cały rok 2024 przekroczyć znaczący próg wynoszący 107 miliardów dolarów, wyprzedzając Teslę, której przychody wyniosły 97,7 miliarda dolarów.

Źródło: Bloomberg, Saxo
Chociaż wyniki były dobre, Jacob Falkencrone zauważa, że wyższe dotacje rządowe stanowiły znaczną część ogólnego zysku BYD. Dodatkowo, koszty administracyjne i podatki znacznie wzrosły, budząc wśród inwestorów pewne wątpliwości co do trwałości przyszłych poziomów rentowności. Mimo to firma pozostaje silna finansowo, z wyraźnie poprawioną pozycją gotówkową, co świadczy o jej solidnej kondycji finansowej i zdolność do wspierania przyszłego wzrostu.
Ładowanie szybsze niż poranna kawa
Kluczem do niedawnego sukcesu BYD jest nowa, przełomowa technologia ładowania akumulatorów, która pozwala na uzyskanie zasięgu 400 kilometrów w zaledwie pięć minut – mniej więcej tyle czasu, ile spędzasz, czytając ten artykuł. Dla porównania, najszybsze ładowarki Tesli oferują zasięg około 275 kilometrów w około 15 minut. To nie jest stopniowa poprawa, tylko rewolucyjne rozwiązanie, które bezpośrednio przekłada się na jeden z największych problemów konsumentów związanych z adopcją pojazdów elektrycznych: długi czas ładowania.

Źródło: Bloomberg, Saxo
Inwestorzy zwrócili uwagę na rozwój sytuacji. Odzwierciedlając entuzjazm, notowane na giełdzie w Hongkongu akcje BYD wzrosły w tym roku o ponad 50 proc., osiągając niedawno rekordowe poziomy, znacznie przewyższając Teslę, której akcje spadły o około 31 proc. od początku roku. Ta niezwykła wydajność akcji podkreśla podekscytowanie inwestorów rewolucyjną technologią BYD i jej potencjałem do całkowitego przekształcenia krajobrazu pojazdów elektrycznych. Pomimo ostatnich dobrych wyników, akcje nadal wydają się atrakcyjnie wycenione w stosunku do historycznych poziomów wyceny.
Strategiczne przejście od wojen cenowych do rentowności
W przeszłości chińscy producenci pojazdów elektrycznych, w tym BYD, prowadzili agresywne wojny cenowe, aby szybko zdobyć udział w rynku. BYD zmienia jednak strategię, odchodząc od nieustannego obniżania cen na rzecz bardziej zrównoważonego modelu skoncentrowanego na innowacjach i przewadze technologicznej.
Ten zwrot sygnalizuje dojrzałość, która powinna uspokoić inwestorów poszukujących zrównoważonej rentowności, a nie tylko wzrostu sprzedaży. Pozycjonując się poprzez innowacje, a nie samą cenę, BYD zapewnia sobie długoterminową odporność rynkową i wyższe marże.
BYD vs Tesla: bitwa wykraczająca poza samochody
Podczas gdy BYD obecnie przewyższa Teslę pod względem rocznych przychodów, Tesla nadal cieszy się znacznie wyższą kapitalizacją rynkową (800 mld USD w porównaniu do 157 mld USD BYD). Inwestorzy pozostają pod wrażeniem ambitnej wizji Elona Muska, szczególnie w zakresie sztucznej inteligencji i robotyki.
Jednak dominacja Tesli jest coraz bardziej kwestionowana. Niedawne spowolnienie sprzedaży na kluczowych rynkach, zwłaszcza w Chinach i Europie, ujawniło słabości wynikające z przestarzałych modeli pojazdów oraz rosnącej konkurencji ze strony rywali, takich jak BYD. Dodatkowo, wizerunek marki Tesla napotkał przeszkody w Europie i Stanach Zjednoczonych, częściowo z powodu kontrowersyjnych wypowiedzi CEO Elona Muska i jego zaangażowania politycznego, co negatywnie wpłynęło na postrzeganie przez konsumentów i mogło przyczynić się do słabszych wyników sprzedaży.
W międzyczasie sprzedaż BYD wzrosła do 4,27 miliona pojazdów w ubiegłym roku, co czyni firmę niekwestionowanym liderem motoryzacyjnym w Chinach, wyprzedzając nawet globalnych gigantów, takich jak Volkswagen.
Co najważniejsze, BYD ma wyraźną przewagę dzięki zdywersyfikowanej strategii, oferując zarówno pojazdy elektryczne, jak i hybrydowe typu plug-in. Silny popyt na hybrydy w Chinach zapewnia BYD dodatkową elastyczność i odporność – coś, czego Tesli brakuje, biorąc pod uwagę jej czysto elektryczne podejście. Strategia BYD okazuje się skuteczna zarówno w kraju, jak i za granicą, doskonale łącząc przystępną cenę, innowacyjność i ambicję, podczas gdy Tesla zmaga się ze spowolnieniem tempa i rosnącą konkurencją.
– Konsumenci stają się coraz bardziej świadomi kwestii ekologicznych, co ma swoje odzwierciedlenie w rosnącym zainteresowaniu bardziej zrównoważonymi opcjami transportowymi, w tym pojazdami elektrycznymi. W efekcie rynek pojazdów elektrycznych staje się coraz bardziej konkurencyjny wobec tradycyjnych producentów samochodów. Włączenie akcji producentów e-pojazdów do portfela inwestycyjnego może przynieść korzyści w zakresie dywersyfikacji wykraczającej poza branżę motoryzacyjną. Dzieje się tak, ponieważ firmy produkujące elektryki działają w odrębnym sektorze niż producenci tradycyjnie zasilanych aut – mówi Marcin Ciechoński, odpowiedzialny za rozwój Saxo Banku w Polsce.
Globalne ambicje
BYD wygrywa nie tylko na rynku krajowym, ale również szybko staje się znaczącym globalnym graczem. Eksport pojazdów wzrósł w ubiegłym roku o prawie 72 proc., a BYD pozyskał ostatnio niemal 6 miliardów euro na przyspieszenie globalnej ekspansji, otwierając nowe fabryki w Tajlandii, Uzbekistanie i Brazylii.
Agresywna ekspansja spotyka się z pozytywnym odzewem na całym świecie: od ruchliwych ulic Bangkoku po rozległe autostrady Johannesburga, samochody BYD szybko zyskują na popularności. Połączenie zaawansowanych technologicznie innowacji i niższych cen znajduje uznanie wśród globalnych konsumentów, z których wielu wcześniej wybierało starsze marki z Europy, Japonii czy Stanów Zjednoczonych.
Potencjalne przeszkody na horyzoncie
Podczas gdy BYD wyraźnie nabiera rozpędu, inwestorzy muszą pamiętać o potencjalnych wyzwaniach. Chiński rynek motoryzacyjny nadal doświadcza silnej konkurencji, a trwająca wojna cenowa wciąż wywiera znaczną presję na zyski w całej branży. Chociaż BYD utrzymał rentowność pomimo ostatniej zmienności, jakakolwiek eskalacja konkurencji cenowej może zacząć osłabiać jego przewagę finansową.
Dodatkowo, globalna ekspansja nigdy nie jest prosta i niesie ze sobą poważne wyzwania. Ryzyko geopolityczne stanowi istotną przeszkodę, szczególnie w Stanach Zjednoczonych, gdzie cła uniemożliwiły BYD wejście na rynek samochodów osobowych. W Europie kontrola regulacyjna dotycząca chińskich dotacji na pojazdy elektryczne może skomplikować wysiłki związane z ekspansją. Co więcej, międzynarodowy rozwój będzie zależeć od ostrożnego nawigowania regulacjami prawnymi przez BYD, od oczekiwań konsumentów i ograniczeń infrastrukturalnych. Standardy pracy i ochrony środowiska za granicą okazały się trudne do zrealizowania, szczególnie że BYD stanął w obliczu tymczasowego wstrzymania budowy w swojej brazylijskiej fabryce z powodu naruszenia standardów pracy. Kwestie te podkreślają potencjalne ryzyka związane z międzynarodowym rozwojem BYD.

Jacob Falkencrone, główny strateg inwestycyjny w Saxo.
Wnioski dla inwestorów
Dla inwestorów BYD stanowi atrakcyjną okazję napędzaną silnym wzrostem, najnowocześniejszą technologią i międzynarodowymi ambicjami. Dzięki solidnej rentowności, szybkim innowacjom i obiecującym planom globalnej ekspansji, BYD jest niewątpliwie jedną z wyróżniających się obecnie marek w branży pojazdów elektrycznych. Pozostają jednak znaczące przeszkody – zwłaszcza w kwestii presji na rentowność, napięć geopolitycznych i złożoności możliwości rozwoju za granicą. W miarę jak BYD nadal przyspiesza, inwestorzy stają przed krytycznym pytaniem: czy firma może utrzymać swoją obecną elektryzującą dynamikę, czy też droga przed nią może stać się coraz bardziej wyboista?
Źródło/Opracowanie: Saxo Bank.






















