
Śnieżka podsumowuje 2024 rok: spadek przychodów, ale większy udział w rynku Fot. Śnieżka
W samym IV kwartale 2024 r. Śnieżka osiągnęła 150,8 mln zł skonsolidowanych przychodów i 4,7 mln zł zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej. Zysk operacyjny wyniósł 6,85 mln zł wobec 5,14 mln zł zysku rok wcześniej.
– Wyniki oceniamy lekko pozytywnie, przekraczają nasze i rynkowe prognozy, wynikają głównie z lepszego salda finansowego i ujemnego podatku CIT. Przychody były zaledwie o 0,5% wyższe od naszej prognozy. Marża brutto utrzymała się jednak na niemal rekordowo wysokim poziomie z 3Q’24, podczas gdy my spodziewaliśmy się lekkiego spadku. Koszty SG&A były niemal zgodne z naszymi szacunkami. Nieco lepsze od naszych szacunków było saldo na działalności finansowej. Grupa wykazała też ujemny podatek CIT, czego się nie spodziewaliśmy. W konsekwencji zysk netto okazał się zauważalnie powyżej naszej prognozy, konsensus zakładał niewielką stratę – komentuje Dariusz Nawrot, analityk Noble Securities.
Trudne otoczenie rynkowe i niekorzystne kursy walutowe
Jak podkreśla zarząd, pogorszenie wyników to w dużej mierze efekt niższej sprzedaży wolumenowej na całym rynku, będącej konsekwencją niekorzystnych warunków makroekonomicznych. Na wyniki wpłynęło także umocnienie złotego względem forinta i hrywny, co ograniczyło przychody z rynków zagranicznych.
Mimo trudności, Grupa Śnieżka zdołała zwiększyć swój udział w rynku zarówno w Polsce, jak i na Ukrainie.
– Rok 2024 przyniósł trudne warunki rynkowe, które miały znaczący wpływ na całą branżę. Wysokie stopy procentowe i niski wzrost realnych wynagrodzeń osłabiły siłę nabywczą konsumentów. Pomimo spadku popytu, poprawiliśmy rentowność brutto ze sprzedaży dzięki optymalizacji procesów, skutecznemu zarządzaniu kosztami oraz zwiększeniu udziału produktów premium – komentuje Piotr Mikrut, prezes zarządu Śnieżka SA.
Spadek zyskowności, ale rentowność EBITDA wciąż wysoka
W 2024 roku Śnieżka odnotowała wzrost kosztów sprzedaży i ogólnego zarządu o 8,5 proc. rok do roku, co – przy niższym poziomie przychodów – wpłynęło na spadek rentowności EBITDA do 17,9 proc., wobec 18,6 proc. rok wcześniej. Mimo tego wynik nadal należy do jednych z najlepszych w branży.
Sprzedaż krajowa osiągnęła wartość 576,8 mln zł, co oznacza spadek o 2,4 proc. względem 2023 roku i stanowi 72,2 proc. całkowitych przychodów. Na rynku węgierskim przychody spadły o 19,8 proc., do poziomu 102,8 mln zł, natomiast na Ukrainie sprzedaż wyniosła 80,6 mln zł (spadek o 8,9 proc.).
Nakłady inwestycyjne Grupy (CAPEX) w 2024 roku wyniosły 30,5 mln zł, co oznacza poziom o 24,9 proc. niższy od planowanego. Spółka deklaruje, że w kolejnych latach alokacja środków na inwestycje będzie odpowiadała poziomowi amortyzacji.
– Po zakończeniu dużego cyklu inwestycyjnego koncentrujemy się teraz na utrzymaniu dotychczasowych zdolności operacyjnych. Nasza konkurencyjność opiera się na silnych markach, dobrze dobranym portfolio produktów i nowoczesnych procesach, które pozwalają nam elastycznie reagować na potrzeby rynku. Te fundamenty będą naszą siłą w kolejnych latach, szczególnie gdy poprawią się warunki makroekonomiczne – podsumowuje Piotr Mikrut.
Fabryka Farb i Lakierów Śnieżka jest jednym z czołowych producentów farb i lakierów w Polsce. W 2003 r. zadebiutowała na warszawskiej giełdzie; wchodzi w skład indeksu sWIG80. Jej fabryki są zlokalizowane w Polsce, na Ukrainie, Białorusi i Węgrzech. W 2023 r. miała 857,77 mln zł skonsolidowanych przychodów.