
(Fot. mat. prasowe)
Przedmiotem projektu jest wykonanie węzła kolejowego wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w celu poprawy dostępności i zdolności przeładunkowej Morskiego Portu Police poprzez zapewnienie dostępu do sieci kolejowej. Celem jest zwiększenie dostępności Portu Police zarówno od strony lądowej, jak i morskiej, a także zwiększenie wydajności przeładunkowej, wskazano w materiale.
Inwestycja w polickim porcie realizowana jest wspólnie z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi, przy czym każda ze stron odpowiada za finansowanie swojej części projektu. W przypadku ZMPP – środki na inwestycję pochodzić będą z funduszy unijnych oraz wkładu własnego. Część inwestycji, leżąca po stronie PKP PLK, sfinansowana zostanie ze środków budżetu państwa. Wspólnie ogłoszony już został przetarg na wykonanie robót budowlanych.
– Kwota dofinansowania przyznana dla spółki Zarząd Morskiego Portu Police Sp. z o.o. w ramach umowy grantowej wyniesie 33,4 mln euro, tj. 81,4 proc. wydatków kwalifikowanych projektu w okresie realizacji projektu, którego planowany termin zakończenia przypada na I kwartał 2028 roku – czytamy w komunikacie.
– Dostrzegamy ogromny potencjał infrastruktury portowej zarówno dla Grupy Azoty, ale też dla całej branży chemicznej i potencjalnych partnerów biznesowych z innych branż. Chcemy również być częścią projektów budowy farm wiatrowych w Europie jako zaplecze logistyczne. Konsekwentnie więc realizujemy projekty, które zwiększają atrakcyjność Portu w Policach. Przede wszystkim posiada on bardzo atrakcyjne położenie, ma możliwość obsługi statków o zanurzeniu 11 m. Jego globalne znaczenie wzrośnie po wybudowaniu bocznicy kolejowej oraz przeprowadzeniu szeregu trwających już inwestycji. Ich celem jest zwiększenie możliwości przeładunkowych materiałów masowych i produktów ciekłych. Jesteśmy na finalnym etapie rozmów z dużymi podmiotami chcącymi zainwestować w nasze tereny, aby wybudować swoje bazy przeładunkowe. Położenie portu i wybudowanie kolei na jego terenie pozwoli znacząco wpłynąć na koszty transportu surowców dla inwestorów nie tylko z Polski – powiedział wiceprezes Grupy Azoty, prezes Grupy Azoty Police Andrzej Dawidowski, cytowany w komunikacie.
Budowa węzła kolejowego i infrastruktury technicznej obejmuje m.in. budowę około 6 km torów i 2,82 km dróg wewnętrznych, wraz z budynkiem nastawni oraz systemem sterowania ruchem kolejowym. Inwestycja przewiduje wykonanie grup torów odjazdowych, przyjazdowo-odjazdowych, ładunkowych, częściowo zelektryfikowanych oraz dróg równoległych do torów. W ramach projektu realizowane będą także prace nad modernizacją przepompowni wód deszczowych i sieci przeciwpożarowej dla zabezpieczenia torów przed zalaniem i ochrony przeciwpożarowej.
ZCh Police, wchodzące w skład Grupy Azoty, są producentem wieloskładnikowych nawozów mineralnych oraz bieli tytanowej. Od 2006 r. spółka jest notowana na GPW. Jej skonsolidowane przychody wyniosły 2,97 mld zł w 2023 r.