
Z listy faworytów BM BNP Paribas BP wypadły BoomBit, CCC i Kernel.
BoomBit do portfela BM BNP Paribas BP trafił w październiku, ale przez większość czasu spisywał się słabo. Jedynie w pierwszej połowie stycznia pozycja na akcjach producenta gier mobilnych była na plusie. Druga część miesiąca stała pod znakiem przeceny, więc analitycy postanowili sprzedać akcje i przygotować miejsce pod atrakcyjniejszą propozycję w krótkim terminie.
Po trzech miesiącach eksperci zrezygnowali z CCC. Od początku listopada akcje obuwniczej spółki spadły o ponad 36 proc., co jest jednym z najsłabszych wyników w całym WIG20.
– Obserwujemy pogorszenie się sentymentu inwestorów względem spółki z uwagi m.in. na obawy dotyczące rosnących kosztów ekspansji w e-commerce oraz sieci Half Price, wysokiego zadłużenia w obliczu rosnącego kosztu pieniądza oraz spowolnienia tempa wzrostu konsumpcji w br. – wyliczają eksperci BM BNP Paribas BP.
Najkrócej z wymienionej trójki trwała inwestycja w Kernel. Akcje holdingu w portfelu pojawiły się w grudniu, zanim na linii Rosja-Ukraina pojawiło się ryzyko nowego konfliktu zbrojnego. W ciągu dwóch miesięcy notowania holdingu rolno-spożywczego spadły o blisko 12 proc.
– Pomimo iż kurs spółki zachowuje się relatywnie silnie na tle rynku, a wojna pomiędzy Rosją a Ukrainą nie jest naszym scenariuszem bazowym, to ograniczamy ekspozycję w portfelu „na kierunek wschodni” – komentują eksperci z BM BNP Paribas BP.
Nowości na luty
Alumetal, Arctic Paper i Neuca to nowe spółki w portfelu BM BNP Paribas BP. Pierwsza z nich właśnie pochwaliła się wstępnymi wynikami za IV kwartał 2021 r. W minionym okresie Alumetal wypracował 33,5 mln zł skonsolidowanego zysku netto (+43 proc. r/r), 50 mln zł EBITDA (+40 proc. r/r) i 594,7 mln zł skonsolidowanych przychody ze sprzedaży (+80 proc. r/r).
– Alumetal oczekuje że punkt przełamania negatywnego trendu w sektorze automotive jest bliski, co potwierdza regularność oraz wolumeny składanych zamówień przez klientów. Zarząd podtrzymuje cel produkcji 250 tys. ton już w 2022 roku (ok. 230 tys. w 2021 r.) oraz spodziewa się utrzymania wypłaty dywidendy na poziomie 70 proc. znormalizowanego zysku netto. Zwracamy uwagę, że historycznie Alumetal wychodził z mocniejsza pozycją z okresów o trudnych warunkach rynkowych z uwagi na m.in. niską bazę kosztową, większą elastyczność operacyjną, nowszą technologię produkcji względem konkurentów albo mocny bilans – komentują wybór eksperci BM BNP Paribas BP.
Na fali wznoszącej jest w tym roku Arctic Paper. W styczniu jego kurs akcji dotarł do poziomów ostatnim razem widzianych w maju 2011 r. Spółce sprzyja wysoki popyt na papier oraz wyższe ceny oferowanych produktów.
– W krótkim terminie na wyniki spółki pozytywnie oddziałuje kontynuacja trendu podnoszenia cen papieru, co pozwoli pokryć rosnące koszty wytworzenia głównego produktu spółki. W dłuższym terminie podoba nam się strategia spółki polegająca na rozwoju wyżej marżowych produktów (np. papiery opakowaniowe) oraz inwestycje w energetykę odnawialną. Połączenie siły cenowej Arctic Paper, długoterminowej strategii spółki oraz znacznej poprawy bilansu i potencjału dywidendowego przy niskiej wycenie wskaźnikowej przekładają się na dodanie spółki do portfela – komentują eksperci.
Z kolei o wyborze Neuki przesadziła styczniowa przecen akcji. Tylko od początku roku notowania producenta i dystrybutora farmaceutyków spadły o blisko 12 proc., a licząc od ubiegłorocznego szczytu – aż o 1/4.
– Przecenę spółki o ponad 25 proc. od ubiegłorocznych szczytów wykorzystujemy do dodania walorów Neuki do portfela. W krótkim terminie obserwujemy przyspieszenie sprzedaży na rynku aptecznym, a wzrost skali działania i ciągłe działania optymalizacyjne ma równoważyć presje kosztowe (wynagrodzenia, transport, energia). Nasza pozytywna ocena spółki wynika jednak z długoterminowych perspektyw stabilnego wzrostu rynku hurtu aptecznego (ok. 4-6 proc. rocznie) oraz strategii współpracy Neuki z aptekami niezależnymi w programach aptecznych. Ponadto spółka coraz mocniej rozwija obszar marek własnych leków, badań klinicznych oraz biznesów pacjenckich. Ponadto akcentujemy politykę dywidendową spółki zakładającą dwucyfrowy wzrost dywidendy na akcję co roku – mówią eksperci.
Co jeszcze w portfelu na luty?
Miejsce w portfelu BM BNP Paribas BP utrzymało 7 spółek. Biuro nadal stawia na lidera branży budowlanej, firmy z branży przemysłowej i handlowej oraz dostawcę oprogramowania dla sklepów internetowych.
Alior – Cały czas sektor bankowy jest jednym z preferowanych przez nas na krajowym rynku akcji z uwagi na oczekiwane podwyżki stóp procentowych (BM BNP Paribas oczekuje stopy referencyjnej na poziomie 4,5 proc. w połowie 2022 r.). Wyróżniamy akcje Aliora jako atrakcyjne względem pozostałych banków biorąc pod uwagę wysoką wrażliwość wyniku na podwyżkę stóp oraz niższą, prognozowaną wycenę wskaźnikową względem średniej dla WIG-Banki. Zwracamy także uwagę na lepsze od oczekiwań wyniki za 3Q, za czym stał zarówno wynik odsetkowy jak i niższe koszty ryzyka, które zgodnie z oczekiwaniami zarządu mają być utrzymane na korzystnym poziomie również w 2022 r.
Asbis – W ostatnich kwartałach rynek dystrybucji IT utrzymuje wysokie, dwucyfrowe tempo wzrostu, a Asbis powinien korzystać na wysokim popycie na produkty Appla, którego jest dystrybutorem w krajach WNP (w tym kontekście warto zwrócić uwagę na b. dobre wyniki Apple za 4Q’21). Ponadto zarząd sygnalizuje utrzymanie wysokiej rentowności w IV kwartale, co może wpłynąć na pobicie już raz podniesionych w br. prognoz finansowych. Chociaż w krótkim terminie możemy mieć do czynienia z wyższą zmiennością notowań wynikającą z ekspozycji biznesu spółki na Rosję i Ukrainę (ok. 1/3 przychodów) to w dłuższym terminie inwestycje spółce powinny sprzyjać trendy związane z rozwojem takich obszarów jak e-commerce, 5G, centra danych, VR/AR albo IoT i związany z tym popyt na nowe urządzenia i usługi.
Auto Partner – Pozytywnie oceniamy długoterminowe perspektywy wzrostu spółki, oczekujemy utrzymania wysokiej dynamiki przychodów i zysków w 2021 r. za sprawą odbicia importu aut używanych, odbudowy mobilności społeczeństwa, rozwojowi sprzedaży eksportowej i wzrostowej tendencji rentowności na rynku części. Spółka utrzymuje wysokie tempo wzrostów na początku 4Q co pozytywnie wpływać będzie na wyniki 4Q’21.
Budimex – Wyniki 3Q21 okazały nieco poniżej konsensus rynkowego, natomiast spadki r/r wynikają w dużej części z ujęcia od 3Q20 działalności zaniechanej (segment deweloperski). Po skorygowaniu zysk brutto ze sprzedaży był o ponad 5 proc. wyższy r/r. Wg zarządu indeksacja w kontraktach oraz wewnętrzne polityki dotyczące zakupów materiałów neutralizują negatywny efekt wzrostu materiałów. Pozytywnie oceniamy wysoki portfel zleceń, który przekroczył 14 mld PLN i zawiera blisko 4,0 mld PLN kontraktów kolejowych. W długim terminie jako właściwy oceniamy również kierunek rozwoju zagranicznego oraz w segmencie OZE.
Inter Cars – Otoczenie pandemii sprzyja utrzymaniu wcześniejszych trendów na rynku aftermarket (wysoki wiek aut, niższe rejestracje nowych pojazdów, odroczenie napraw, niższa popularność komunikacji zbiorowej), co przy poprawie bilansu oraz optymalizacji kosztowej, w tym poprawie zarządzania kapitałem obrotowym będzie wsparciem wyników w najbliższych kwartałach. Na początku 4Q’21 spółka utrzymała wysokie tempo poprawy przychodów, przez co oczekujemy utrzymania dotychczasowych tendencji dwucyfrowego wzrostu rezultatów w kolejnych kwartałach.
Shoper – spółka powinna naszym zdaniem korzystać w długim terminie z trendu rozwoju handlu e-commerce szczególnie wśród średnich i mniejszych przedsiębiorstw, dla których kieruje swoją ofertę oprogramowania. Z uwagi na powyższe spółka powinna umacniać się w roli lidera w opisanym segmencie rynku, w czym pomóc powinno także niedawne przejęcie spółki Shoplo (dostawca nr 3 w kraju). Spodziewamy się utrzymania dotychczasowych korzystnych trendów rynkowych i dalszej konsolidacji rynku przez Shopera, co wraz z możliwym wyjściem na rynki zagraniczne powinno przełożyć się na wysokie, dwucyfrowe dynamiki wzrostu rezultatów.
TIM – Grupa odnotowuje dalszą tendencję wzrostu udziału handlu online w sprzedaży, co w bieżącym otoczeniu jest mocnym impulsem dla wyników. Pozytywnie oceniamy perspektywy w kolejnych kwartałach z uwagi na oczekiwany dalszy wzrost kanału online oraz B2B, zmianę mixu produktowego, dynamiczny rozwój spółki logistycznej 3LP oraz mocny bilans co powinno sprzyjać utrzymaniu wypłaty dywidendy w kolejnych latach.